تحلیل تفسیری آیات تعقل و تفکر
جهت اثبات تفکرمداری مدل تربیتی قرآن کریم
|
عبدالرضا حدادیان، حسن نقی زاده |
دانشگاه فردوسی مشهد |
|
چکیده: (2909 مشاهده) |
در پیشینه علمی و فرهنگی، واژه «تربیت» شامل تمام ابعاد و اجزای فرایندی است که زمینه تحول اختیاری و آگاهانه آدمی را فراهم میکند. براساس نگرش اسلامی این مفهوم دربردارنده تمام اقدامها و تدابیر ازجمله تأدیب، تزکیه، تعلیم و تذکر است که باید در راستای هدفی واحد یعنی شکلگیری و تعالی شخصیتی یکپارچه و توحیدی بهطور سنجیده، هماهنگ و درهمتنیده سامان یابند. در پژوهش حاضر، در پاسخ به چیستی مدار حرکت انسان در این سیر تربیتی، قرآن کریم بهعنوان بزرگترین منبع هدایت و تربیت بشر مورد استنطاق قرار گرفته است و با تحلیل و تفسیر آیات مربوط به تعقل و تفکر و بررسی عنصر تفکر در مؤلفههای بینشی، گرایشی و کنشی آیات تربیتی قرآن، این موضوع اثبات شده است که محور تربیت بر مبنای آموزههای قرآنی، اندیشیدن بوده است و برای شروع، شیوع و نهادینهکردن تربیت و هدایت انسانها بهسمت کمال و رستگاری راهی جز تقویت تفکر بشری وجود ندارد. |
|
واژههای کلیدی: آیات تعقل و تفکر، قرآن و تربیت، تفکرمحوری |
|
متن کامل [PDF 273 kb]
(652 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/8/7 | پذیرش: 1397/4/30 | انتشار: 1398/3/30
|
|
|
|