1- دانشگاه فردوسی مشهد ، haddadian110@gmail.com 2- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (3470 مشاهده)
در پیشینه علمی و فرهنگی، واژه «تربیت» شامل تمام ابعاد و اجزای فرایندی است که زمینه تحول اختیاری و آگاهانه آدمی را فراهم میکند. براساس نگرش اسلامی این مفهوم دربردارنده تمام اقدامها و تدابیر ازجمله تأدیب، تزکیه، تعلیم و تذکر است که باید در راستای هدفی واحد یعنی شکلگیری و تعالی شخصیتی یکپارچه و توحیدی بهطور سنجیده، هماهنگ و درهمتنیده سامان یابند. در پژوهش حاضر، در پاسخ به چیستی مدار حرکت انسان در این سیر تربیتی، قرآن کریم بهعنوان بزرگترین منبع هدایت و تربیت بشر مورد استنطاق قرار گرفته است و با تحلیل و تفسیر آیات مربوط به تعقل و تفکر و بررسی عنصر تفکر در مؤلفههای بینشی، گرایشی و کنشی آیات تربیتی قرآن، این موضوع اثبات شده است که محور تربیت بر مبنای آموزههای قرآنی، اندیشیدن بوده است و برای شروع، شیوع و نهادینهکردن تربیت و هدایت انسانها بهسمت کمال و رستگاری راهی جز تقویت تفکر بشری وجود ندارد.
Haddadian A, Naghizadeh H. Two Interpretative Analyses of the Verses on Reasoning
and Thinking in Proving Thinking-Orientedness
of the Educational Model of the Holy Qur'an. مطالعات تفسیری 2019; 10 (37) :43-62 URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1349-fa.html
حدادیان عبدالرضا، نقی زاده حسن. تحلیل تفسیری آیات تعقل و تفکر
جهت اثبات تفکرمداری مدل تربیتی قرآن کریم. نشریه علمی مطالعات تفسیری. 1398; 10 (37) :43-62