تببین و تفسیر موضوعات اجتماعیبا بهرهگیری از آیات قرآن و ارتباط آن با مسائل زنده از رویکردهای مفسران اجتماعی قرن حاضر می باشد.مقاومت یک واژه قرآنی و بومی سازی شده است و رهآورد انقلاب اسلامی و اندیشه تمدنی امام خمینی (ره) در عصر حاضر است که برای پاسخگویی و جبران عقب ماندگی جوامع اسلامی و زدودن فهم نارسا از اسلام و باطل ساختن نظریه افول اسلام در قرن بیستم وارد عرصه زندگی سیاسی اجتماعی گردیده است. با این همه اهتمام در عصر حاضر، بحث از آن با چالشهایی روبروست که ناشی از گرایش به باورها و سنتهای برجای مانده از قرنهای گذشته است که تبیین و استخراج اندیشه اجتماعی در موضوعات زنده بر حضور و نقش آفرینی قرآن در زندگی بیش از پیش ضرورت پیدا میکند که دراین راستا آموزه های قرآنی با رویکرد تفسیری ایشان در موضوع مقاومت موجب ایجاد تمدن با ابتنا بر آموزههای قرآنی می گردد. براین اساس دیدگاه تفسیری و قرآنی معظم له در موضوع مقاومت و ابعاد آن که از موضوعات زنده جوامع بشری است با هدف پیراستن چهره اسلام از نقائص و اثبات توانمندیها ارائه شده است.مقاومت در اندیشه قرآنی و تفسیری مقام معظم رهبری، مدلی از زندگی اجتماعی اسلام است. این مدل توحیدمحور است و در برابر مدل انسان محور قراردارد و نقش محوری در شکل گیری سیاسی و اجتماعی و تغییر رفتار مسلمانان دارد.از نظر ایشان مقاومت در قرآن دارای مفهومی پویا و چند بعدی است یعنی علاوه بر بعد نظامی و دفع تجاوز، دارای رویکرد ایجابی است که با بهرهگیری از آیات قرآن به آن پرداختند. ایشان براساس آیه ۱۱ سوره رعد معجزههای اجتماعی و پیشرفت را بهطور مستقیم به ارادهی انسانها مرتبط میدانند. بررسی این موضوعبه روش توصیفی و تحلیلی به انجام رسیده است و نشان میدهد مقاومت و ابعاد آن در قرآن در صدد ایجاد پیوند مسئولانه انسان و نیازمندیهای زندگی اجتماعی او با خدا و جلوهای از توحید اجتماعی است که ناظر به تأمین نیازهای اساسی، از جمله عدالت، مبارزه با فقر و قطع وابستگی است که عدول از آن موجب فساد در زمین میشود و نیز بر وجوب مقاومت بر مبانی و اهداف تاکید دارد که عدول از آنها تحت هیج شرایطی توجیهپذیر نیست.بهرهگیری از اندیشه تفسیری معظم له زمینههای مقابله با سلطه و حاکمیت غیر الهی و رشد و توسعه همه جانبه اجتماعی را در تامین نیازهای اساسی بشر فراهم میسازد و به شبهات اجتماعی اسلام پاسخ می دهد.