دانش آموخته سطح چهار حوزه ، m.e.bakhshayesh.1360@gmail.com
چکیده: (15 مشاهده)
پیشرفت همه جانبه جوامع بشری در سایه ترقی علم تحقق مییابد. سکانداری کشتی علم سهم عمدهای در تولید علم دارد. در چینش نظام هستی، امامت جوامع بشری با قرآن است و نظریه مرجعیت علمی قرآن از جایگاه امامت قرآن نشأت میگیرد. از پرسشهای کلان در این مسئله، توصیف خود قرآن از این نظریه است. پرسش خُردتر اینکه هدایت قرآنی، فراگیر نسبت به همه حوزهها از جمله حوزه علم است یا منحصر در امور معنوی مصطلح است؟ نوشتار پیشرو با هدف بررسی هدایت قرآنی از نگرگاه فراگیری یا عدم فراگیری با محوریت آیه نه سوره اسراء با روش توصیفی - تحلیلی سامان یافته است. نگاشته حاضر برای دستیابی به هدف پیش گفته، آیه نه سوره اسراء را در قالب هفت محور بررسی کرده است. این هفت محور عبارت است از معنای لغوی هدایت، معنای قرآنی هدایت، موصوف حذف شده اسم اشاره، هدایت علمی قرآن، تبیین کلمه «اقوم»، فرآیند هدایت و هدایت به برترینها. یافتههای پژوهش نشان میدهد معنای قرآنی هدایت هماهنگ با معنای لغوی آن منحصر در امو معنوی نیست، بلکه عام است و شامل انواع هدایتها از جمله هدایت علمی است. از اینرو هدایت قرآنی به واسطه شأن «امامت» قرآن، هدایتی فراگیر و چند بُعدی از جمله هدایت علمی است.