[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نرخ پذیرش
مقالات منتشر شده: 571
نرخ پذیرش: 20.2
نرخ رد: 79.8
..
google scholar
..
سامانه جامع نشریات کشور
..
پرتال نشریات علمی
..
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
..
پایگاه مجلات تخصصی نور
..
بانک اطلاعات نشریات کشور
..
پایگاه برای مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
..
فهرست موضوعی مقالات نشریه
..
..
:: دوره 15، شماره 60 - ( زمستان 1404 ) ::
جلد 15 شماره 60 صفحات 32-9 برگشت به فهرست نسخه ها
تفسیر عباد مکرَم در آیه: «بَلْ عِبادٌ مُکْرَمُون‌»
علی دریس1 ، محمدعلی حیدری مزرعه آخوند*2 ، امیر جودوی3
1- دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه یزد
2- دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه یزد ، heydari@yazd.ac.ir
3- دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه یزد
چکیده:   (133 مشاهده)
مفسران بر این امر اتفاق نظر دارند که مخاطبان آیات 35 ـ 19 سوره‌ انبیاء، مشرکان هستند و با این پیش‌فرض به تفسیر آیه: «وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً سُبْحانَهُ بَلْ‌عِبادٌ مُکْرَمُون‏» پرداخته‌اند؛ با وجود این، در تعیین مصادیق عباد مکرم دارای اختلاف هستند؛ اغلب مفسران تنها ملائکه را مصداق این آیه می‌دانند، برخی نیز علاوه بر ملائکه، انسان‌های برگزیده الهی را در تفسیر «بَلْ‌عِبادٌ مُکْرَمُون» ذکر کرده‌اند و مصادیق آن را ملائکه، عیسی(ع) و عزیر(ع) و یا ملائکه، عیسی(ع)، عزیر(ع) و اهل‌بیت(ع) دانسته‌اند. در این میان برخی از تفسیرپژوهان تنها انسان‌های برگزیده الهی را مراد از «بَلْ‌عِبادٌ مُکْرَمُون» دانسته‌ و مصادیق آن را: «انبیاء و اهل‌بیت(ع)»، «اهل‌بیت(ع)». این بررسی از جهت حل اختلاف مفسران و تبیین جایگاه اهل‌بیت(ع) در قرآن ضرورت دارد. در این پژوهش تلاش شده تا به شیوه توصیفی ـ تحلیلی و رویکرد تطبیقی به بررسی دیدگاه مفسران پیرامون تعیین مصادیق «بَلْ‌عِبادٌ مُکْرَمُون» پرداخته شود. در این راستا با بررسی سیاق آیات 35 ـ 19 این نتایج حاصل شد که اولاً آراء مفسران مبنی بر مصداق دانستن ملائکه در عبارت «بَلْ‌عِبادٌ مُکْرَمُون‏» با سیاق آیات مذکور سازگار نیست. ثانیاً دیدگاهی که اهل‌بیت(ع) را تنها مصداق عبارت مورد بحث دانسته، رأی کاملی نیست. ثالثاً با توجه به وجود عبارت «هذا ذِکْرُ مَنْ مَعِیَ وَ ذِکْرُ مَنْ قَبْلِی‏» در سیاق این آیات، انبیاء پیشین و اهل‌بیت(ع) دو مصداق بندگان مکرم خداوند هستند.
واژه‌های کلیدی: آیه 26 ‌انبیاء، «بَلْ ‌عِبادٌ مُکْرَمُون»، عباد مکرم، اهل‌بیت(ع).
متن کامل [PDF 531 kb]   (54 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/5 | پذیرش: 1403/9/17 | انتشار: 1404/2/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

alideris A, heydari mazraee akhond M, Joudavi A. The Commentary of ‘Ebaadon Mokram” (The honored servants), in the “but they are the honored servants”. مطالعات تفسیری 2025; 15 (60) :9-32
URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-3417-fa.html

دریس علی، حیدری مزرعه آخوند محمدعلی، جودوی امیر. تفسیر عباد مکرَم در آیه: «بَلْ عِبادٌ مُکْرَمُون‌». نشریه علمی مطالعات تفسیری. 1404; 15 (60) :9-32

URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-3417-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 60 - ( زمستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی مطالعات تفسیری Journal of The Holy Quran And Islamic Texts
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 58 queries by YEKTAWEB 4680