1- دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه یزد 2- دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه یزد ، heydari@yazd.ac.ir 3- دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه یزد
چکیده: (133 مشاهده)
مفسران بر این امر اتفاق نظر دارند که مخاطبان آیات 35 ـ 19 سوره انبیاء، مشرکان هستند و با این پیشفرض به تفسیر آیه: «وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً سُبْحانَهُ بَلْعِبادٌ مُکْرَمُون» پرداختهاند؛ با وجود این، در تعیین مصادیق عباد مکرم دارای اختلاف هستند؛ اغلب مفسران تنها ملائکه را مصداق این آیه میدانند، برخی نیز علاوه بر ملائکه، انسانهای برگزیده الهی را در تفسیر «بَلْعِبادٌ مُکْرَمُون» ذکر کردهاند و مصادیق آن را ملائکه، عیسی(ع) و عزیر(ع) و یا ملائکه، عیسی(ع)، عزیر(ع) و اهلبیت(ع) دانستهاند. در این میان برخی از تفسیرپژوهان تنها انسانهای برگزیده الهی را مراد از «بَلْعِبادٌ مُکْرَمُون» دانسته و مصادیق آن را: «انبیاء و اهلبیت(ع)»، «اهلبیت(ع)». این بررسی از جهت حل اختلاف مفسران و تبیین جایگاه اهلبیت(ع) در قرآن ضرورت دارد. در این پژوهش تلاش شده تا به شیوه توصیفی ـ تحلیلی و رویکرد تطبیقی به بررسی دیدگاه مفسران پیرامون تعیین مصادیق «بَلْعِبادٌ مُکْرَمُون» پرداخته شود. در این راستا با بررسی سیاق آیات 35 ـ 19 این نتایج حاصل شد که اولاً آراء مفسران مبنی بر مصداق دانستن ملائکه در عبارت «بَلْعِبادٌ مُکْرَمُون» با سیاق آیات مذکور سازگار نیست. ثانیاً دیدگاهی که اهلبیت(ع) را تنها مصداق عبارت مورد بحث دانسته، رأی کاملی نیست. ثالثاً با توجه به وجود عبارت «هذا ذِکْرُ مَنْ مَعِیَ وَ ذِکْرُ مَنْ قَبْلِی» در سیاق این آیات، انبیاء پیشین و اهلبیت(ع) دو مصداق بندگان مکرم خداوند هستند.
alideris A, heydari mazraee akhond M, Joudavi A. The Commentary of ‘Ebaadon Mokram” (The honored servants), in the “but they are the honored servants”. مطالعات تفسیری 2025; 15 (60) :9-32 URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-3417-fa.html