[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نرخ پذیرش
مقالات منتشر شده: 555
نرخ پذیرش: 20.1
نرخ رد: 79.9
..
google scholar
..
سامانه جامع نشریات کشور
..
پرتال نشریات علمی
..
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
..
پایگاه مجلات تخصصی نور
..
بانک اطلاعات نشریات کشور
..
پایگاه برای مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
..
فهرست موضوعی مقالات نشریه
..
..
:: دوره 15، شماره 57 - ( بهار 1403 ) ::
جلد 15 شماره 57 صفحات 200-175 برگشت به فهرست نسخه ها
رهیافت های عقل برهانی ذیل تفسیر آیه «شهدالله» با تأکید بر رویکرد تفسیری جوادی آملی
محمدرضا دربندی1 ، سعید عباسی نیا* 2، علیرضا غلام پور3
1- دانشجوی دکتری گروه علوم و قرآن حدیث، واحد آبادان؛ دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.
2- استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، علوم و قرآن حدیث، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی آبادان، ایران ، Dr.abasinya@gmail.com
3- استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، علوم و قرآن حدیث، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی آبادان.
چکیده:   (100 مشاهده)
یکی از مسائل مهم حوزه علوم قرآنی، تبیین و تفسیر نوع شهادت خداوند و آثار آن در آیه ۱۸ آل‌عمران است که در این نوشتار، رهیافت‌های عقل برهانی با توجه به آثار تفسیری و قرآنی آیت‌الله جوادی‌آملی مورد بازخوانی قرار گرفت. آیت‌الله جوادی‌آملی ذیل آیه: «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ» متفاوت از نظر علامه طباطبایی که قائل به شهادت قولی و خبری در آیه بوده، ایشان ضمن پذیرش شهادت قولی و فعلی و احتمال انشاء در شهادت، بر شهادت عینی و ذاتی خدا تأکید داشته است. آیت‌الله جوادی‌آملی براساس نظریه بسیط‌الحقیقه بودن واجب، معتقد است چون واجب حق تعالی بسیط محض است، شریک ندارد و از آن‌جهت که مشهود محض و از پیش معلوم و معروف است، خود برای شناخت خویش کافی است تا یکتایی او نیز اثبات گردد. ایشان تصریح می‌کند اگر شهادت در آیه قولی یا فعلی باشد، توحید در نظام کیهانی از طریق آیات آفاق قابل استدلال است و اگر مراد از آیه، شهادت عینی یا ذاتی باشد، استدلال بر وحدت خدا از راه ذات اوست، چه عواملی در کار باشد یا نباشد، او واحد است و چون خداوند شاهدی عادل است، عدالتش بر یگانگی‌اش نیز دلالت می‌نماید؛ چنان‌که در برهان صدیقین و آیه ۵۳ فُصّلت نیز چنین دریافت می‌شود.
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: آیه «شهد الله»، عقل برهانی، شهادت خدا، آیت‌الله جوادی‌آملی.
متن کامل [PDF 1646 kb]   (35 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/11/9 | پذیرش: 1403/2/24 | انتشار: 1403/8/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

darbandi M, Abasiniya S, gholampoor A. Argumentative reasoning approaches in the interpretation of the verse “شَهِدَ اللّهُ” with emphasis on the interpretive approach of Ayatollah Javadi Amoli. مطالعات تفسیری 2024; 15 (57) : 7
URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-3247-fa.html

دربندی محمدرضا، عباسی نیا سعید، غلام پور علیرضا. رهیافت های عقل برهانی ذیل تفسیر آیه «شهدالله» با تأکید بر رویکرد تفسیری جوادی آملی. نشریه علمی مطالعات تفسیری. 1403; 15 (57) :175-200

URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-3247-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 57 - ( بهار 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی مطالعات تفسیری Journal of The Holy Quran And Islamic Texts
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 58 queries by YEKTAWEB 4657