[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نرخ پذیرش
مقالات منتشر شده: 555
نرخ پذیرش: 20.1
نرخ رد: 79.9
..
google scholar
..
سامانه جامع نشریات کشور
..
پرتال نشریات علمی
..
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
..
پایگاه مجلات تخصصی نور
..
بانک اطلاعات نشریات کشور
..
پایگاه برای مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
..
فهرست موضوعی مقالات نشریه
..
..
:: تابستان ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی آیه 59 سوره احزاب همراه با نقد شبهات مرتبط با وجوب پوشش
سمیه آقاجانی1 ، سعید داودی لیمونی* 2
1- دانش‌آموخته سطح3 مؤسسه آموزش عالی حوزوی کوثر
2- استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ، saeeddavoodee@gmail.com
چکیده:   (45 مشاهده)
از شبهات چالش‌برانگیز حجاب در سده اخیر میان فقها، مفسران و قرآن‌پژوهان، حکم پوشش جلباب در آیه59 سوره احزاب است که برخی آن را حکم مولوی و برخی ارشادی دانستند و از میان کسانی که آن را مولوی می‌دانند نیز، برخی آن را موقتی و مخصوص عصر پیامبراکرم(ص) و فضای حاکم بر مدینه دانسته‌اند که جامعه، مرکب از زنان آزاد و کنیز بوده و پوشش جلباب صرفا برای تمایز زنان آزاد از کنیز ـ جهت تأمین امنیت زنان آزاد ـ صادر شده است. این تحقیق با هدف نقد دو دیدگاه؛ ارشادی بودن در برابر مولوی بودن  و موقتی بودن حکم پوشش در آیه مذکور در برابر دائمی بودن، داده‌های خود را به روش کتابخانه‌ای گردآوری نموده و با تبیین ادله هر کدام از دیدگاه‌ها به نقد و تحلیل آن پرداخته است. مهم‌ترین دلیل کسانی که حکم پوشش جلباب را در این آیه حکمی موقتی یا ارشادی دانستند، شأن نزول‌های ذیل آیه است که موجب شده  عبارت«ذلِکَ أَدْنی‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ» را تنها برای بازشناسی زن آزاد از کنیز یا شناسایی زنان مؤمن و مسلمان از دیگران بدانند، در نتیجه  با عدم وجود کنیز و یا نبود زمینه آزار زنان بی حجاب، وجوب جلباب را منتفی دانسته‌اند هر چند جمعی از اینان ( برابر ادله دیگر) معتقد به حجاب زنان می‌باشند. دستاورد این پژوهش طرح این آیه به عنوان یکی از ادله قرآنی وجوب پوشش به صورت الزامی و دائمی است. با بیان این نکته که کیفیت پوشش جلباب در این آیه به انگیزه دورداشت بیگانگان از آزار جنسی و به نشانه عفت‌مندی زن است که همچنان وجود دارد.
واژه‌های کلیدی: امر مولوی، امر ارشادی، احکام پوشش، احکام موقتی، آیه59 احزاب، شبهات حجاب
متن کامل [DOCX 145 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/11/7 | پذیرش: 1403/2/9 | انتشار: 1403/9/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی مطالعات تفسیری Journal of The Holy Quran And Islamic Texts
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 58 queries by YEKTAWEB 4657