[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نرخ پذیرش
مقالات منتشر شده: 555
نرخ پذیرش: 20.1
نرخ رد: 79.9
..
google scholar
..
سامانه جامع نشریات کشور
..
پرتال نشریات علمی
..
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
..
پایگاه مجلات تخصصی نور
..
بانک اطلاعات نشریات کشور
..
پایگاه برای مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
..
فهرست موضوعی مقالات نشریه
..
..
:: تابستان ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بازخوانی وجوه تفسیری استثناءِ ناظر به ابراهیم (ع) در آیه چهارم سوره ممتحنه
حمیده لهراسبی دشتکی1 ، محمد مهدی آجیلیان مافوق* 2
1- دانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2- استادیار بخش علوم قرآن و فقه، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران ، majilian@shirazu.ac.ir
چکیده:   (54 مشاهده)
در تعیین مستثنی منه «الا» در آیه چهارم سوره ممتحنه: ﴿ الا قول ابراهیم لابیه لاستغفرن لک ، سه وجه گفته شده است: «استثناء متصل و مستثنی منه، اسوه بودن»؛ «استثناء منقطع و مستثنی منه، تبری جستن»؛ «استثناء منقطع، جمله معترضه و مستثنی منه، اشاره به زمان تبری جستن». در این پژوهش که با رویکرد تحلیلی انتقادی انجام شده است، نگارندگان ضمن بررسی و نقد ادله هر یک از وجوه سه­گانه، وجه سوم را برگزیده­اند. بر اساس نتایج پژوهش، برخورد ابراهیم (ع) با عمویش آزر، دو مرحله داشته است؛ مرحله قبل از تبیّن قطعی بر کفر و مرحله پس از تبیّن قطعی بر کفر. تبری جستن ابراهیم (ع) از عموی کافرش در مرحله اخیر قرار دارد و از اطلاق جمله «إِذْ قالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآؤُا مِنْکُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّه‏» به­دست می آید. در مقابل، در مرحله قبل از تبیّن قطعی بر کفر، استغفار برای کافر، نه تنها جایز که وظیفه است و تبری از آنان جایز نیست؛ چنان که ابراهیم (ع)، زمانی که بر هدایت و بازگشت عمویش از کفر امید داشت، به او وعده استغفار داد. استثناء در سوره ممتحنه نیز به این زمان اشاره دارد و با توجه به اطلاق آیه، دیگران نیز با ابراهیم (ع) تفاوتی ندارند و می توانند به تاسی از ایشان برای کافرانی که به هدایت آنان امید دارد اعم از خانواده یا غیر خانواده استغفار نمایند. بر این اساس ابراهیم (ع) در همه اعمالش، از جمله استغفار برای عموی کافرش، اسوه و الگوی بشریت است.    
واژه‌های کلیدی: اسوه، ابراهیم (ع)، تبری جستن، استغفار ابراهیم (ع)، استثناء از اسوه بودن.
متن کامل [DOCX 95 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/30 | پذیرش: 1403/3/12 | انتشار: 1403/9/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی مطالعات تفسیری Journal of The Holy Quran And Islamic Texts
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 58 queries by YEKTAWEB 4657