معاد و قیامت، یکی از مسائل مهمی است که انسان باید از آن آگاهی داشته باشد و بخش مهمی از قرآن درباره آن است. مواقف زیادی در قیامت وجود دارد از قبیل حشر، صراط، میزان، حسابرسی، بهشت و دوزخ. کلمه میزان یا موازین گاه در دنیا بهکاررفته است مثل *وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ* و گاه در آخرت مثل *وَنَضَعُ الْمَوَازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیَامَهِ*. حال مراد از میزان در دنیا و آخرت از دیدگاه فریقین چیست؟ آیا مراد قسط و عدل است یا میزان در آخرت، جسمی دارای کفتین است یا میزان بهعنوان مَثل است. پس از بحث و بررسی اقوال، به این نتیجه میرسیم که مراد از میزان در آخرت، وسیلهای مطابق با تجسم اعمال در آن عالم و خود نیز از نوعی جسمانیت و کیفیت مطابق با آن عالم برخوردار است و بیان حق،عدل، پیامبر و ائمه درباره میزان از باب بیان مصداق و بیان خواص و ویژگیهای آن هست. همینطور بحث اینکه چرا میزان بهصورت جمع «الْمَوَازِینَ» بهکاررفته، به خاطر تعدد افراد، تعدد اعمال و تعدد جوانب اعمال است. در این مقاله به بحث و بررسی اقوال از دیدگاه مفسران و متکلمان فریقین و بیان نظر خود میپردازیم.