معاد و قیامت، یکی از مسائل مهمی است که انسان باید از آن آگاهی داشته باشد و بخش مهمی از آیات قرآن کریم درباره آن است. مواقف زیادی در قیامت نظیر: حشر، صراط، میزان، حسابرسی، بهشت و دوزخ وجود دارد. واژه «میزان» یا «موازین» گاه در دنیا بهکار رفته است، مانند: «وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ» و گاه در آخرت، مانند: «وَنَضَعُ الْمَوَازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیَامَهِ». در اینکه مقصود از میزان در دنیا و آخرت از دیدگاه فریقین چیست؟ آیا مراد قسط و عدل است یا میزان در آخرت، جسمی دارای دو کفه یا میزان بهعنوان مَثل است؟ در این مقاله تلاش شده تا با روش تحلیلی و استنباطی معنای میزان در قیامت مورد بررسی قرار گیرد؛ نتیجه پژوهش حاضر آن است که مراد از میزان در آخرت، وسیلهای مطابق با تجسم اعمال در آن عالم و خود نیز از نوعی جسمانیت و کیفیت مطابق با آن عالم برخوردار است و بیان حق، عدل، پیامبر و ائمه درباره میزان از باب بیان مصداق و بیان خواص و ویژگیهای آن است. همچنین کاربست جمع میزان (الْمَوَازِینَ)، بهخاطر تعدد افراد، تعدد اعمال و تعدد جوانب اعمال است.
Izadkhah M E. Mīzān in the Resurrection from the Point of View of the Fariqain Commentators and Theologians. مطالعات تفسیری 2023; 14 (53) : 9 URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2799-fa.html
ایزدخواه محمد ابراهیم. میزان در قیامت از دیدگاه مفسران و متکلمان فریقین. نشریه علمی مطالعات تفسیری. 1402; 14 (53) :169-186