اهتمام نوشتار حاضر، بررسی مصداق دو گروه «مقتسمین» و «عضین» که از آیات چالشبرانگیز قرآن است میباشد. مفسران در پی تشخیص مصداق این دو واژه دیدگاههای مختلفی را بیان کردهاند که میتوان چنین خلاصه کرد: برخی منظور از «مقتسمین» و «عضین» را یهود و نصاری میدانند که قرآن را تقسیم نموده و به آیات موافق عقایدشان ایمان آوردند و به آنچه مخالف عقایدشان بود کافر شدند. عدهای دیگر مصداق آن دو را مشرکان قریش میدانند که قرآن را تقسیم و بخشی را سحر، کهانت، افسانهی گذشتگان و بخشی را ساختگی دانستند. یا مشرکانی که بر این باور بودند افترائاتی به قرآن وارد است و به تقسیم و تجزیه احکام قرآن پرداختند. برخی دیگر از مفسران بدون توجه به سیاق آیات، مصداق آن دو را قوم حضرت صالح (ع) معرفی میکنند. در این مقاله کوشش شده است تا با روش توصیف و تحلیل محتوا، دیدگاههای مختلف در مورد مصداق «مقتسمین» و «عضین» نقد و بررسی شود. حاصل پژوهش نشان داد که این دو واژه با هم ارتباط مفهومی دارند و مصداق آنان کفار قریش اند؛ همان گروهی که در طول رسالت پیامبر (ص) به رهبری ولیدبن مغیره به آزار و اذیت او پرداختند و قرآن از آنان به «مستهزئین» یاد میکند.اهتمام نوشتار حاضر، بررسی مصداق دو گروه «مقتسمین» و «عضین» که از آیات چالشبرانگیز قرآن است میباشد. مفسران در پی تشخیص مصداق این دو واژه دیدگاههای مختلفی را بیان کردهاند که میتوان چنین خلاصه کرد: برخی منظور از «مقتسمین» و «عضین» را یهود و نصاری میدانند که قرآن را تقسیم نموده و به آیات موافق عقایدشان ایمان آوردند و به آنچه مخالف عقایدشان بود کافر شدند. عدهای دیگر مصداق آن دو را مشرکان قریش میدانند که قرآن را تقسیم و بخشی را سحر، کهانت، افسانهی گذشتگان و بخشی را ساختگی دانستند. یا مشرکانی که بر این باور بودند افترائاتی به قرآن وارد است و به تقسیم و تجزیه احکام قرآن پرداختند. برخی دیگر از مفسران بدون توجه به سیاق آیات، مصداق آن دو را قوم حضرت صالح (ع) معرفی میکنند. در این مقاله کوشش شده است تا با روش توصیف و تحلیل محتوا، دیدگاههای مختلف در مورد مصداق «مقتسمین» و «عضین» نقد و بررسی شود. حاصل پژوهش نشان داد که این دو واژه با هم ارتباط مفهومی دارند و مصداق آنان کفار قریش اند؛ همان گروهی که در طول رسالت پیامبر (ص) به رهبری ولیدبن مغیره به آزار و اذیت او پرداختند و قرآن از آنان به «مستهزئین» یاد میکند.اهتمام نوشتار حاضر، بررسی مصداق دو گروه «مقتسمین» و «عضین» که از آیات چالشبرانگیز قرآن است میباشد. مفسران در پی تشخیص مصداق این دو واژه دیدگاههای مختلفی را بیان کردهاند که میتوان چنین خلاصه کرد: برخی منظور از «مقتسمین» و «عضین» را یهود و نصاری میدانند که قرآن را تقسیم نموده و به آیات موافق عقایدشان ایمان آوردند و به آنچه مخالف عقایدشان بود کافر شدند. عدهای دیگر مصداق آن دو را مشرکان قریش میدانند که قرآن را تقسیم و بخشی را سحر، کهانت، افسانهی گذشتگان و بخشی را ساختگی دانستند. یا مشرکانی که بر این باور بودند افترائاتی به قرآن وارد است و به تقسیم و تجزیه احکام قرآن پرداختند. برخی دیگر از مفسران بدون توجه به سیاق آیات، مصداق آن دو را قوم حضرت صالح (ع) معرفی میکنند. در این مقاله کوشش شده است تا با روش توصیف و تحلیل محتوا، دیدگاههای مختلف در مورد مصداق «مقتسمین» و «عضین» نقد و بررسی شود. حاصل پژوهش نشان داد که این دو واژه با هم ارتباط مفهومی دارند و مصداق آنان کفار قریش اند؛ همان گروهی که در طول رسالت پیامبر (ص) به رهبری ولیدبن مغیره به آزار و اذیت او پرداختند و قرآن از آنان به «مستهزئین» یاد میکند.