«تجسم اعمال» ازجمله مفاهیمی است که در حوزههای مختلف علوم اسلامی و فلسفه، موردبحث قرار گرفته است. یکی از سور قرآنی که تجسم اعمال در آن بازتاب یافته، سوره زلزال است که باوجود آنکه فقط هشت آیه دارد، مسائل مهمی پیرامون سرای آخرت، در آن مطرحشده است که بحث تجسم اعمال، مهمترین آن است. با توجه به اختلافنظرهایی که در دیدگاه مفسران و فلاسفه درباره آیات تجسم اعمال، وجود دارد تحقیق پیش رو با روش توصیفی - تحلیلی درصدد تبیین، نقد و تطبیق دیدگاههای مطرحشده، پیرامون تجسم اعمال در آیات سوره زلزال است؛ بهعبارتدیگر، پرسش اصلی این پژوهش، این است که مشخص کند، موضع مفسرین و حکمای مکتب ملاصدرا پیرامون تجسم اعمال در آیات سوره زلزال چه دیدگاهی دارند؟ از مهمترین نتایج آن میتوان به این اشاره کرد که بیشتر مفسران آیات سوره زلزال را به معنای جزای اعمال گرفتهاند اما در قرن چهارم طبری در تفسیر جامع البیان که به اقوال مختلف پرداخته است به مسئله تجسم اعمال و آگاهی از اعمال چه خیر و شر اشاره کرده است. بعدها ملاصدرا در قرن یازدهم به معنای تجسم اعمال گرفته است. برخی از مفسرین اهل سنت هم به این مسئله اشاره کردهاند. برخی از شیعیان سدههای اخیر مانند مرحوم نراقی در معراج السعادات؛ علامه طباطبایی، شعرانی، صادقی تهرانی و... به معنای تجسم اعمال گرفتهاند.