1- دانشگاه پیام نور قم ، pakjavad@yahoo.com 2- دانشگاه پیام نور قم
چکیده: (4574 مشاهده)
وجود آیات متعدد پیرامون مسأله قضا و قدر الهی و آزادی و اختیار انسان باعث رواج گفتگوها در میان متکلمان، حکما و مفسران اسلامی و ارائه عقاید و آرائ متفاوتی شده است. این امر در تفاسیر کلامی از نمود بیشتری برخوردار است. در این میان فخررازی و علامه طباطبایی به عنوان نمایندگان دو مکتب تفسیری اشاعره و امامیه برداشتهای متفاوتی در این باره داشتهاند؛ فخررازی با تکیه بر مبانی کلامی اشعری صدور تمامی افعال انسان در زندگی فردی و اجتماعی و وقوع همه حوادث عالم را به دلیل تعلق قضا و قدر الهی امری حتمی و ضروری و تخلف از آن را محال دانسته و طباطبایی با استدلال به آیات و روایات و دلایل عقلی هیچ گونه ملازمهای میان این دو قائل نیست. افزون بر این، اعتقاد یا عدم اعتقاد به مسائلی چون نقش آیات قرآن در تفسیر یکدیگر، نقش سیاق آیات در فهم صحیح، برخورداری قرآن از زبان خاص، حجیت سخنان اهل بیت^ در تفسیر، حجیت عقل در تفسیر و حسن و قبح عقلی، بخشی از دلایلی است که موجب برداشتهای متفاوت فخررازی و طباطبایی از آیات مرتبط با مسأله مذکور شده است.
Paak J, Rafatnejad M, Abdollahzadeh Arani R. A Comparative Study on Fate and its relation with Determinism and Free Will in Tafsir-e Kabir and Almizan. مطالعات تفسیری 2016; 7 (25) :153-174 URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-336-fa.html
پاک جواد، رفعت نژاد محمدتقی، عبدالله زاده آرانی رحمت الله. بررسی تطبیقی مسأله قضا و قدر و رابطه آن با جبر و اختیار
در تفسیر کبیر و المیزان. نشریه علمی مطالعات تفسیری. 1395; 7 (25) :153-174