:: دوره 6، شماره 22 - ( تابستان 1394 ) ::
جلد 6 شماره 22 صفحات 116-105 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تفسیری «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ»
صدیقه نکویی* 1، محمدهادی امین ناجی2 ، محمدجواد سعدی2
1- دانشگاه پیام نور تهران ، nekooee_s@yahoo.com
2- دانشگاه پیام نور تهران
چکیده:   (3910 مشاهده)

برای گناهان سه نوع مجازات برشمرده‌اند: مجازات قراردادی، مجازاتی که با گناه رابطه تکوینی و طبیعی دارد و مجازاتی که تجسم خود جرم است و چیزی جدای از آن نیست. تفسیر آیه 41 روم: «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْر‌ِ بِما کَسَبَتْ أ‌َیْدِی النَّاس‌ِ لِیُذیقَهُمْ بَعْضَ الَّذی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجعُون» بیانگر آثار تکوینی و دنیوی گناهان است. واژه فساد یکی از واژه‌های معادل گناه است. افزون بر اینکه گناه خود، فساد به‌معنای خروج از اعتدال است، نتیجه آن تباهی خشکی و دریا است و موجی که رفتار نامناسب انسان در هستی ایجاد می‌کند تا ابد در جریان است و بدی اعمال انسان، در آخرت که محل بروز و ظهور حقایق است، آشکارتر می‌گردد. مجازاتی که با گناه رابطه تکوینی و طبیعی دارد در دنیا آثار وضعی گناه و مکافات دنیوی آن است و در آخرت باطن خود عمل است که ظاهر می‌گردد.

واژه‌های کلیدی: آیه 41 روم، ظهور فساد، آثار تکوینی گناه، حقیقت گناه، اثر پروانه‌ای
متن کامل [PDF 175 kb]   (1388 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/1/17 | پذیرش: 1393/8/6 | انتشار: 1396/2/13


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 22 - ( تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها