بررسی نظریه دشتکی در حدوث انسان با تأکید بر آیه «هَلْ أَتَی...»
|
محمد شریفانی* |
دانشگاه شیراز ، sharifani50@shirazu.ac.ir |
|
چکیده: (2170 مشاهده) |
حکیم دشتکی، بر پایه آیه «هَلْ أَتَی عَلَی الْإِنْسَانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُنْ شَیْئًا مَذْکُورً» انسان را حادث میداند و تصریح میکند که انسان موجودی حادث أبدی است و أزلی نیست. در مقابل إبنعربی، انسان را موجودی أزلی و أبدی میداند. این مقاله با بررسی آراء برخی مفسران درباره دلالت آیه یادشده و نیز واکاوی أدله دشتکی و إبنعربی در خصوص معنای آیه است. بررسی إجمالی آیه مورد بحث، نظر تفسیری مفسران و برداشت دشتکی، در إبتدای أمر حدوث انسان إستنباط میشود اما دقت بیشتر در معنای آیه و أدله مفسران، باعث ایجاد تردید در نظریه حدوث میگردد. بر این بنیاد، مراد از حدوث، حدوث زمانی است؛ یعنی انسان موجودی حادث به حدوث ذاتی و قدیم به قدیم زمانی است. همچنین مراد از انسان، حقیقت انسان؛ یعنی نفس ناطقه و ماده أولیه او و نه صورت او است. |
|
واژههای کلیدی: آیه 1 انسان، تفسیر کلامی، حدوث، قدم، انسان، دشتکی |
|
متن کامل [PDF 278 kb]
(764 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/6/3 | پذیرش: 1397/12/9 | انتشار: 1398/9/13
|
|
|
|