:: دوره 10، شماره 39 - ( پاییز 1398 ) ::
جلد 10 شماره 39 صفحات 116-105 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نظریه دشتکی در حدوث انسان با تأکید بر آیه «هَلْ أَتَی...»
محمد شریفانی*
دانشگاه شیراز ، sharifani50@shirazu.ac.ir
چکیده:   (2170 مشاهده)
حکیم دشتکی، بر پایه آیه «هَلْ أَتَی عَلَی الْإِنْسَانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُنْ شَیْئًا مَذْکُورً» انسان را حادث می‌داند و تصریح می‌کند که انسان موجودی حادث أبدی است و أزلی نیست. در مقابل إبن‌عربی، انسان را موجودی أزلی و أبدی می‌داند. این مقاله با بررسی آراء برخی مفسران درباره دلالت آیه یادشده و نیز واکاوی أدله دشتکی و إبن‌عربی در خصوص معنای آیه است. بررسی إجمالی آیه مورد بحث، نظر تفسیری مفسران و برداشت دشتکی، در إبتدای أمر حدوث‌ انسان إستنباط می‌شود اما دقت بیشتر در معنای آیه و أدله‌ مفسران، باعث ایجاد تردید در نظریه حدوث می‌گردد. بر این بنیاد، مراد از حدوث، حدوث زمانی است؛ یعنی انسان موجودی حادث به حدوث ذاتی و قدیم به قدیم زمانی است. همچنین مراد از انسان، حقیقت انسان؛ یعنی نفس ناطقه و ماده أولیه او و نه صورت او است.
واژه‌های کلیدی: آیه 1 انسان، تفسیر کلامی، حدوث، قدم، انسان، دشتکی
متن کامل [PDF 278 kb]   (764 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/3 | پذیرش: 1397/12/9 | انتشار: 1398/9/13


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 39 - ( پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها