تنوع آراء مفسران در توضیح مفهوم شرک به همراه ادعای منسوخ بودن آیه 221بقره که موضوع آن پرهیز از ازدواج با مشرکان است، به دشواری فهم این آیه افزوده است. به نظر میرسد نگرش غالب میان مفسران فریقین در این مسئله، بیاشکال بودن ازدواج با اهل کتاب است؛ نهایت آنکه بر اساس دیدگاه مفسران و فقهای شیعه این جواز، به ازدواج موقت معطوف است و در میان عالمان اهلسنت به دلیل عدم اعتقاد به نکاح موقت این جواز، ازدواج دائم را در بر میگیرد. این نگرش برخاسته از تفسیر شرک در باره اهل کتاب است که بر مبنای آن میتوانگفت شرک دارای مراتب است و دیدگاه آن دسته از مفسرانی که به شرک اهل کتاب اعتقاد دارند و در نتیجه حکم عدم جواز ازدواج با زنان مشرک را به اهلکتاب نیز تسری دادهاند باید به برخی از فرقههای آنان ناظر دانست نه همه اهل کتاب. برخی از مفسران فریقین با توجه به ادعای منسوخ بودن آیه، این جواز رابرنمیتابند. این مقاله با رد ادعای منسوخ بودن آیه ادله آنان را مورد بررسی وتحلیل قرار داده است.
Ghasempour M. Analytical and Comparative Study of Commentary of the Verse Sanctioning against Marriage with Polytheists. مطالعات تفسیری 2014; 5 (19) :25-44 URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1418-fa.html
قاسم پور محسن. بررسی تحلیلی و تطبیقی تفسیر آیه تحریم ازدواج با مشرکان. نشریه علمی مطالعات تفسیری. 1393; 5 (19) :25-44