در آیه 31 سوره بقره، موضوع تعلیم اسماء به آدم مطرح شده است و مفسّران طیقرون متمادی، آراء مختلفی را ذیل آیه ارائه کردهاند که نیازمند تحلیل و بررسی است. این پژوهش با مطالعه تاریخمند دیدگاههای تفسیری ـ از قرن نخست تا قرن پانزدهم ـ بر آن است تا سیر اندیشه مفسّران را ذیل آیه مورد شناسایی و ارزیابی قرار دهد و نشان دهد که تفسیر صحابه و تابعان ذیل آیه اغلب با نوعی سادهانگاری همراه بوده است و این نگاه در تفاسیر قرن دوم و سوم ادامه یافته است تا اینکه طبری در قرن چهارم، نگاه نقادانه و موشکافانهای را در تفسیر این آیه بهکار برده است و مسیر را برای مفسّران پس از خود گشوده است تا کموبیش ابعاد جدیدی از فهم آیه را شناسایی کنند. اوج این ژرفکاوی در قرن 14 و 15 قابل مشاهده است که دیدگاهها دقیقتر و هماهنگتر با سیاق آیات شده و با تفسیر اهل بیت^ نیز قرابت بیشتری یافته است.
Aqayizadeh Torabi A. An Analysis of the Course of the Commentators` Thought
in the Interpretation of “And He taught Adam all the names”. مطالعات تفسیری 2018; 8 (32) :7-26 URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-802-fa.html