1- دانشگاه قرآن و حدیث ، dadkhah.sahar@yahoo.com 2- جامعه المصطفی| العالمیه.
چکیده: (2510 مشاهده)
خلقت حضرت آدم×و برخی حوادث پیرامون آن در هفت سوره از قرآن مجید بیان شده است. در سه سوره بقره، اعراف و طه از حقیقتی به نام «جنّت» بهعنوان سکونتگاه اولیه آدم و حوا یاد میشود. چیستی و مکان جنّت مذکور مسألهای اختلافی در میان مفسران است. در اینباره هشت دیدگاه وجود دارد که چهار قول از همه برجستهتر است: آسمانی و آخرتی بودن جنّت؛ دنیایی و زمینی بودن جنّت؛ برزخی بودن جنّت و توقف و عدم تعیین به سبب تعارض مستقر در ادله. بررسی تفاسیر فریقین نشانمیدهد که دیدگاه برزخی با شواهد و قرائن تطابق بیشتری دارد و پاسخهای دقیقتری به شبهات میدهد. افزون بر آن، دقت در ظهور آیاتی که جنّت آدم×در آنها مطرح شده و توجه به ترتیب چینش اتفاقات و روایات تفسیری، دلیلی نو بر تقویت قول برزخی بودن جنّت آدم× است.
Dadkhah S, Khoshfar M. Evaluation of Nasr Hamed Abu Zayd's interpretive approach in understanding the verses of the Islamic rulings. مطالعات تفسیری 2020; 11 (43) :7-34 URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-796-fa.html
دادخواه تهرانی سحر، خوشفر محسن. ماهیت و مکان جنت آدم در تفاسیر فریقین. نشریه علمی مطالعات تفسیری. 1399; 11 (43) :7-34