1- دانشگاه قم 2- دانشگاه قرآن و حدیث ، t.haiati@yahoo.com
چکیده: (4093 مشاهده)
تمسک به آیات قرآن بهترین راه دستیابی به الگویی صحیح در تربیت انسان و رسیدن به سعادت دنیـوی و اخروی است، ازجمله آموزههای تربیتی بحث از اصول و شرایطی است که در ضمن بهکارگیری روشهای تربیت، باید مورد توجه قرار گیرد تا مقدمهای برای رسیدن به اهداف تربیتی باشد؛ چراکه نتیجهبخشی روشهای تربیتی مبتنی بر شرایطی است که باید در هر سه عنصر اساسی محتوا، مربی و متربّی در فرآیند تربیت وجود داشته باشد، در غیر این صورت، روش تربیتی عقیم یا از میزان ثمردهی آن کاسته میشود. در این پژوهش، تلاش شده تا با تتبّع در آراء تفسیری سید فضلالله و ابنعاشور بهعنوان دو مفسّر داعی اصلاح اجتماعی ـ دینی در جهان معاصر، شرایط تاثیرگذار در اتخاذ روشهای تربیتی مورد بررسی قرار گیرد تا در برابر مکاتب غربی، تصویری از مکتب تربیتی اسلام ارائه شود و زمینهای برای نشر نظام تربیتی اسلام فراهم گردد. از دیدگاه تفسیری ایشان، قابل فهم بودن، تداوم، حکمت و بصیرت، فروتنی، شرح صدر، تعقل و احساس مسئولیت از جمله شرایط بسترساز برای بهکارگیری روشهای تربیت است.
Hasani Baferani T, Hayati T. The Principles of Education as Understood
from Min Wahyi al-Quran and at-Tahrir wa at-Tanwir. مطالعات تفسیری 2017; 8 (31) :133-150 URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-653-fa.html
حسنی بافرانی طلعت، حیاتی طیبه. اصول حاکم بر فرآیند تربیت از منظر تفسیر «من وحی القرآن» و «التحریر و التنویر». نشریه علمی مطالعات تفسیری. 1396; 8 (31) :133-150