در باره«حق معلوم» در آیه 24 معارج دیدگاههای مختلفی وجود دارد. برخی با استناد به نظر مشهور و با استشهاد به روایات، آن را غیر از زکات و برخی دیگر با مدنی شمردن این سوره و با استناد به ادلهای، آن را زکات دانستهاند. با توجه به تفاوت دیدگاهها در مکی یا مدنیبودن این آیه، در باره زکات، سه دیدگاه: واجب، غیرواجب و تفصیلی؛ اعم از واجب و غیرواجب وجود دارد. دستاورد این پژوهش، پس از بررسی دیدگاههای مربوطه، آن است که مفسران بین معنای اصطلاحی و لغوی زکات، خلط کردهاند. در این میان دو دیدگاه زکات واجب و اعم از واجب و غیرواجب نادرست بهنظر میرسد. آیه در صدد بیان این نکته است که پرداختهای مالی؛ اعم از إعطا، انفاق، صدقه، خمس و زکات، برای پالایش انسان از رذایل اخلاقی است.