1- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان 2- دانشگاه قم ، tqmajid@yahoo.com
چکیده: (4135 مشاهده)
آیاتی از قرآن کریم مانند: آیه 69 نساء، 64 احزاب، 23 جن و 17 حشر با لفظ «خالدین فیها» از مدت عذاب گناهکاران در جهنم یاد شده است. دائمی بودن یا پایان عذاب گناهکاران از مسائل مهمی است که از دیرباز مورد اهتمام متکلمان، فلاسفه، عرفا و مفسران بوده است؛ گروهی راه افراط را در پیش گرفته و همه گناهکاران را گرفتار عذاب دائمی میدانند و گروهی دچار تفریط شده و برای همه گناهکاران پایان عذاب را روا دانستهاند. در این میان علامه طباطبایی مفسر، فیلسوف و عارف برجسته شیعه و فخر رازی مفسر و متکلم برجسته اشعری، با تبیین عقلی مسأله خلود، طبق مبانی کلامی، تفسیری و فلسفی خویش، راه اعتدال را در پیش گرفته و مرز خلود و خالدین در جهنم را مشخص کردهاند. در مقاله پیشروی تلاش شده است تا ادله و مبانی این دو عالم بزرگ مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و مهمترین شبهات ارائه شده بر نظریه خلود نقد شود.
Alimohammadi K, Alimohammadi A. Allamah Tabataba`i and Fakhr Razi on Quranic Verses Signifying Eternal Abiding at Hell (A Comparative Study). مطالعات تفسیری 2017; 7 (28) :143-162 URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-414-fa.html
علی محمدی کریم، علی محمدی عبدالمجید. بررسی تطبیقی آیات خلود در جهنم از منظر علامه طباطبایی و فخر رازی. نشریه علمی مطالعات تفسیری. 1395; 7 (28) :143-162