1- دانشگاه فردوسی مشهد ، mohammadali669@gmail.com 2- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (3368 مشاهده)
این مقاله کوشیده است تا با رویکردی تفسیری ـ روایی، برداشتهای تفسیری علامه طباطبایی درباره لوح محفوظ و موارد مرتبط با آن مانند خزائن الهی و برخی از ویژگیهای لوح محفوظ مانند اتصاف آن به حکیم بودن را مورد بررسی قرار دهد. به شهادت آیات و روایات، محفوظ بودن لوح، بهمعنای مصونیت حقیقت ماورایی قرآن از دستبرد و مسّ و شهود نامحرمان درگاه الهی است و بهمعنای محفوظ بودن آن از تغییر نیست. همچنین صفت «حکیم» در آیه 3 و 4 زخرف، به مرتبه لوح محفوظ ارتباطی ندارد، بلکه وصف همین قرآنی است که به زبان عربی نازل گشته است و همچنین عبارت «مفاتح الغیب» که در صدر آیه 59 انعام آمده است جمع مفتاح بهمعنای کلید بوده و میان مفاتح الغیب در صدر آیه و کتاب مبین در ذیل آیه دوگانگی وجود ندارد، بلکه براساس شواهد قرآنی و روایی میتوان صدر آیه را اجمالِ تفصیلی دانست که در ذیل آن آمده است.
Vatandoost M, Hosseini Shahroudi S M. An Investigation on AllamehTabatabaei’s Commentary Inferences about the Verses Related to the Preserved Divine Memory. مطالعات تفسیری 2016; 7 (26) :75-98 URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-342-fa.html
وطندوست محمدعلی، حسینی شاهرودی سید مرتضی. بررسی برداشتهای تفسیری علامهطباطبایی
درباره آیات مربوط به لوح محفوظ
. نشریه علمی مطالعات تفسیری. 1395; 7 (26) :75-98