۱- استادیار ا گروه علوم قرآنی، دانشگاه قرآن و حدیث، تهران، ایران ۲- دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث، تهران. ایران ، mahdimahdi6268@gmail.com
چکیده: (۲۶۶ مشاهده)
یکی از مسئلههای بنیادین حوزۀ تفسیر کلام خدا، چگونگی کشف منظور متن است. گروهی برای آن، تمسک به ظاهر و گروهی دیگر تأویل متن و گروهی تلفیق آن دو را راهکار میدانند. مقاله حاضر کوشیده است تا به روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع تفسیری دو طیف تفسیری سنی و شیعی، نخست به دو تفکر عمده در تفسیر قرآن؛ یعنی تاویلگرایی و ظاهرگرایی اشاره نماید و ابتکار علامۀ طباطبایی را که تفسیر درست را تمسک و استناد به ظواهر الفاظ میداند تبیین نماید، و در پی آن، ریشههای روآوری مفسّران به حمل آیات قرآن بر خلاف ظاهر از دیدگاه نگارندۀ المیزانبررسی و در معرض دید علاقهمندان به مباحث تفسیری قرار دهد. این نوشته با استقراء در تفسیر المیزان، موارد متعددی از ریشهها و علل این روآوری به خلاف ظاهر، از جمله: تأویل نحوی را بازتاب داده، که از دیدگاه نویسندۀ المیزان، همه از مصادیق تفسیر به رأی است.
moradi M, baradaran M I. An Examination of Allameh Tabatabaei’s Interpretive Perspective on Non-Literal Interpretations of the Quran. مطالعات تفسیری 2024; 15 (58) :179-204 URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-3294-fa.html
مرادی محمد، برادران محمدابراهیم. بررسی دیدگاه تفسیری علامۀ طباطبایی در خصوص حمل قرآن بر خلاف ظاهر. نشریه علمی مطالعات تفسیری. ۱۴۰۳; ۱۵ (۵۸) :۱۷۹-۲۰۴