از آیات مورد استناد شیعه در اثبات عصمت امام و تنصیصی بودن مقام امامت، آیه 124 بقره است. استناد به ادله لفظی همچون اطلاق فراز «لاینال عهدی الظالمین»، تناسب این فراز از آیه، بهعنوان پاسخ خدا، با درخواست ابراهیم×و نیز ادله عقلی از جمله دلایلی است که مفسران شیعه بر مدعای خود اقامه نمودهاند. در مقابل، مفسران اهل سنت با حمل لفظ «اماماً» به «نبیاً»، تنصیصی بودن مقام نبوت و عصمت نبی را برداشت کردهاند.از بررسی در تفاسیر اهل سنت بهدست میآید که اغلب مفسران اهل سنت به منظور اثبات اعتقاد خود؛ مبنی بر بهحق بودن خلافت شیخین و رد دیدگاه مفسران شیعه، به تأویل آیه دست زدهاند. نادرستی این تأویل با ادله محکمی که مفسران شیعه بیان داشتهاند، اثبات شده است.
Kordnejad N, Shariat Naseri Z, Mofateh M. A Comparative and Analytic Commentary of Imamate Verse in Fariqain’s Commentaries. Journal of The Holy Quran And Islamic Texts 2016; 7 (25) :7-24 URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-326-fa.html
کردنژاد نسرین، شریعت ناصری زهره، مفتح محمدهادی. تفسیر تطبیقی و تحلیلی آیه امامت در تفاسیر فریقین. فصلنامه علمی مطالعات تفسیری 1395; 7 (25) :24-7