دانشیار گروه معارف قرآن و حدیث دانشگاه معارف اسلامی ، oveysi@maaref.ac.ir
چکیده: (293 مشاهده)
سرگذشت حضرت موسی× در سورههای متعدد و از زوایای مختلفی بیان شده است. در آیه 27 طه، آغاز رسالت ایشان و درخواست آن حضرت مبنی بر رفع گره زبان مطرح میشود. معلول دانستن لکنت زبان به سبب ماجرای ذغال و طلا در کودکی موسی×، با توجه به تبارشناسی آن تا تفاسیر یهودیان از تورات و تلمود و میدراش، تفسیری اسرائیلی از آیه تلقّی میگردد. با توجه به ظاهر آیه، بیان لکنت زبان آن حضرت، شبهاتی مبنی بر تناقض عیوب جسمانی با مقام نبوت و ناکارآمدی آن در مقام تبلیغ القاء مینماید. این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی بر آن است تا با بررسی تفاسیر فریقین، دلالت آیه مذکور بر نقص حضرت موسی× یا عدم آن روشن گردد. برخی مفسران اسباب غیرجسمانی برای لکنت زبان موسی×ذکر نمودهاند؛ مانند: خوف از قبطیان، افصح بودن هارون× نسبت به موسی×؛ اما اکثر آنان بر مبنای روایت جمره، سببیت نقص جسمانی؛ اعم از مادرزادی یا عارضی را پذیرفتهاند. این روایت افزون بر مشکل سندی، در دلالت نیز با ادلّه قرآنی و روایی معتبر، ناسازگار است. در صورت تفسیر آیه نامبرده بر اساس روایت تفسیری مذکور، حداقل باید با قول به مرتفع شدن لکنت و گره، بر اثر دعای موسی× از مستقر شدن شبهه وجودِ دائمی لکنت زبان برای موسی× احتراز نمود.
kamranovisi ک. Examining the commentary of "Wahlol Oqdatan men Lesani" (unlock the knot from my tongue) based on genealogy of story of Moses and Gabriel. مطالعات تفسیری 2025; 15 (59) :173-204 URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-3245-fa.html
اویسی کامران. بررسی تفسیر آیه «وَاحْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسَانِی»
بر مبنای تبارشناسی داستان موسی× و جبرئیل. نشریه علمی مطالعات تفسیری. 1403; 15 (59) :173-204