[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نرخ پذیرش
مقالات منتشر شده: 555
نرخ پذیرش: 20.1
نرخ رد: 79.9
..
google scholar
..
سامانه جامع نشریات کشور
..
پرتال نشریات علمی
..
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
..
پایگاه مجلات تخصصی نور
..
بانک اطلاعات نشریات کشور
..
پایگاه برای مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
..
فهرست موضوعی مقالات نشریه
..
..
:: دوره 14، شماره 55 - ( پاییز 1402 ) ::
جلد 14 شماره 55 صفحات 126-107 برگشت به فهرست نسخه ها
نقد دیدگاه تفسیری علامه طباطبایی دربارۀ روش‌های دعوت به دین در آیه ۱۲۵ نحل
محسن ایزدی* 1، محمد جعفریان2
1- دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه قم ، m.izadi@qom.ac.ir
2- موسسه دین پژوهی علوی
چکیده:   (697 مشاهده)
برای تبیین و اثبات معارف دینی و باورهای کلامی، به چند شیوه می‌توان استدلال کرد. این شیوه‌ها در قرآن کریم نیز بیان شده‌ است. یکی از آیات مهمّی که شیوه‌های استدلال بر معارف الهی و دعوت به پروردگار را بیان می‌کند آیه 125 نحل است: «ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَالْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ». در این نوستار با روش تحلیل توصیفی به نقد و بررسی دیدگاه علامه طباطبایی درباره آیه مزبور پرداخته می‌شود. در این آیه شریفه، سه روش از روش‌های دعوت به دیانت و اثبات حقانیت معارف الهی بیان شده است که عبارتند از: حکمت، موعظه حسنه و جدال احسن. از نظر علامه طباطبایی، حکمت، از بین شیوه‌های استدلال، منحصراً منطبق بر برهان است، چنان‌که موعظه بر خطابه و جدال بر جدل، منطبق است. ضمن اینکه مطابق نظر ایشان، الزام، گرچه غرض غالبی جدل است اما غرض دائمی نیست؛ ازاین‌رو ممکن است یک قیاس، جدلی باشد، امّا با هدفِ الزام نباشد. به نظر می‌رسد حکمت بر تمامی اقسام استدلال عقلی، منطبق می‌شود؛ البتّه بر فرض اینکه پذیرفته شود که استفاده از مغالطه در استدلالات کلامی، جایز است و موعظه حسنه نیز بر تمامی اقسام استدلال عقلی غیر از برهان، صادق است؛ همان طوری که «جادلهم» بر خصوص جدل، منطبق است و البته، الزام، داخل در هویّت جدل است.
 
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: آیۀ 125 نحل، علامه طباطبایی، روش‌های دعوت، صناعات خمس.
متن کامل [PDF 293 kb]   (463 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/19 | پذیرش: 1402/9/18 | انتشار: 1402/12/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

izadi M, Jafarian M. A Criticism of Allameh Tabataba'i's Exegetic View about the Methods of Calling to Religion in the Verse 125 of Nahl. مطالعات تفسیری 2024; 14 (55) : 6
URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2971-fa.html

ایزدی محسن، جعفریان محمد. نقد دیدگاه تفسیری علامه طباطبایی دربارۀ روش‌های دعوت به دین در آیه ۱۲۵ نحل. نشریه علمی مطالعات تفسیری. 1402; 14 (55) :107-126

URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2971-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 55 - ( پاییز 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی مطالعات تفسیری Journal of The Holy Quran And Islamic Texts
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 58 queries by YEKTAWEB 4657