هیئت علمی گروه معارف دانشگاه یزد ، golmohammadi@yazd.ac.ir
چکیده: (306 مشاهده)
در قرون اخیر به دلیل مشکلات ناشی از اجرای عدالت کیفری، الگوی جدیدی به نام عدالت ترمیمی جهت ترمیم رفتارها و رفع مشکلات ناشی از جرم، مورد توجه سیستمهای قضایی قرار گرفته است. فرایند ترمیم با هدف ایجاد صلح و آشتی بر احیای حقوق بزهدیده از طریق مذاکره و ابزار و شیوههای خاص و همراه با مشارکت فعال بزهدیده و بزهکار، به جبران خسارت و حلوفصل مسائل ناشی از جرم میپردازد. این در حالی است که قرآن کریم افزون بر راهکارهای ترمیم، مجازاتهای کیفری را از راهکارهای موکد خود در مواجهه با برخی جرایم برشمرده است. ازاینرو پژوهش حاضر با روش تحلیلی و مقایسهای به بررسی آیات مرتبط با مجازاتهای کیفری پرداخته و با مقایسه آن با نظر اندیشمندان حوزه عدالت ترمیمی، ویژگیها و نشانههای غیرکیفری در آن آیات را کشف کرده و به این نتیجه رسیده که اصل و مبنای قرآن کریم در برخورد با جرائم، ترمیم جامعه، مجرم و حفظ شون انسانی بوده و در هر جرمی که دستورات کیفری صادر کرده به تناسب راهکارهای متعددی جهت ترمیم ارائه داده است تا از آسیبهای مجازات کیفری کاسته شود.