۱- گروه معارف اسلامی دانشگاه تبریز ، zaki170@iran.ir ۲- گروه معارف اسلامی دانشگاه تبریز
چکیده: (۳۹۲۱ مشاهده)
ازموضوعات مورد غفلت درمباحث گواهان روز قیامت، بحث ناظران دنیوی است. خداوند نظارت را به عدهای از عاملان دنیوی از جمله پیامبران به ویژه پیامبراکرم’ و ائمه اطهار^تفویض نموده است. مقالهحاضر با بررسی واژه قرآنی نظارت ومعادل آن و دیدگاههای تفسیری و ادله روایی و قرائن سیاقی آیات مربوطه بر آن است که هر قومی ناظری برگزیده از سوی خدا دارد که بر اعمال امت خود نظارت میکند.گستره نظارت پیامبر’ بر تمام اهل بشر از آغاز تکون عالم امکان تا آخر عالم است. مفسران اهل سنت ناظران بعد از پیامبر’ را با روش اجماع پذیرفتهاند، اما مفسران شیعه با در نظر گرفتن قرائن و شواهد آیات و ادله روایی، ائمهاطهار^ را به عنوان ناظر بر اعمال مردم معرفی کردهاند که نظارت آنان تا روز قیامت در حال حیات و ممات بر امت اسلام گسترده است. دراین مقاله آراء اهل سنت بررسی و در نهایت رأی صحیح بیان شده است.
zaki Dizchi N, Sarvarian H. Exegetic Approach of the Prophets and Pure Imams` Supervision with an Emphasis on Verses 89 of Nahl and 41 of Nisaa. مطالعات تفسیری 2015; 6 (21) :161-178 URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-288-fa.html
زکی دیزجی نیره، سروریان حمیدرضا. رهیافت تفسیری ماهیت نظارت پیامبران و ائمه اطهار
با تأکید بر آیات ۸۹ نحل و ۴۱ نساء. نشریه علمی مطالعات تفسیری. ۱۳۹۴; ۶ (۲۱) :۱۶۱-۱۷۸