استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم ، smm.nabavian@yahoo.com
چکیده: (611 مشاهده)
قرآن کریم به عنوان مهمترین منبع دین اسلام، برای معاد و حیات پس از مرگ، اهمیت ویژهای قائل شده است و بر وقوع مَعاد و کیفیت آن تأکید فرموده است. اکثر اندیشمندان مسلمان معتقدند معاد از منظر قرآن کریم هم روحانی است و هم جسمانی، اما در کیفیت معاد جسمانی با یکدیگر اختلافنظر دارند؛ برخی معاد جسمانی را با جسم عنصری و برخی دیگر آن را با جسم مثالی تصور کردهاند. این نوشتار بر آن است تا معاد جسمانی با جسم عنصری را از منظر قرآن کریم بررسی کرده و به اثبات رساند، ازاینرو، پس از معناشناسیِ واژههای مَعاد، جسمانی و عنصری، با تحلیل و بررسی پنج دسته از آیات قرآن، این مدعا را با روش تفسیری به اثبات میرساند. این پنج دسته عبارتند از: آیات ناظر به خروج انسانها از قبر یا زمین؛ آیات ناظر به بعث و برانگیخته شدن انسانها از قبر؛ آیات ناظر به مردود دانستنِ ادعای مُنکرانِ بازگشت جسم عنصری؛ آیات ناظر به تشبیه معاد به زنده شدن مردگان در دنیا و آیات ناظر به تشبیه معاد به زنده شدن زمین پس از مرگ.
Nabavian S M M. Exegetic Analysis of the Verses of Elemental Bodily Resurrection and the How of their Reasonability. مطالعات تفسیری 2024; 14 (56) :121-138 URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2873-fa.html
نبویان سید محمدمهدی. تحلیل تفسیری آیات معاد جسمانی عنصری و میزان دلالت آنها. نشریه علمی مطالعات تفسیری. 1402; 14 (56) :121-138