[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: بهار ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
حقیقت یا مجازانگاری مفسران فریقین در موضوع «میزان» و «کتاب اعمال»
فاطمه قربانی لاکتراشانی، حبیب الله حلیمی جلودار
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران
چکیده:   (88 مشاهده)
بررسی کیفیت و نحوۀ محاسبۀ اعمال انسان در قیامت، از موضوعات مهم و مورد توجه مفسران قرآن کریم بوده­است. ادوات این سنجش حساس و تأثیرگذار بر سعادت بشر، در قرآن ذکر گردیده و تفاسیر مختلف، به ارائۀ تحلیل و نظر دربارۀ آن پرداخته­اند. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی، با بررسی آیاتی از دوازده سوره در قرآن کریم و با تأکید بر کلیدواژه­هایی چون وزن، میزان، ثقل و کتاب(اعمال) به بررسی آرای مفسران فریقین، در کاربست حقیقت یا مجاز بودن این مقولات پرداخته است. برخی مفسران برای «میزان» و «کتاب اعمال» در ذیل روایات تفسیری، صورتی حقیقی قائل گشته­ و برخی نیز معتقدند که این موضوعات، به شکلی مجازی و لفظی و تنها در جهت انتقال مفهوم کاربرد یافته­اند. قرآن در تلاش است تا به حقیقتی بپردازد که در عالم مافوق ماده، مفهومی از ویژگی­های آن در عالم ماده را دارا باشد، بدین­روی با استعمال «میزان و کتاب» درصدد است تا این معنا در سیر صعودی، به حقیقتی اطلاق گردد که آن ویژگی در فضای ماوراءالطبیعه بر همین لفظ قابل دلالت و انطباق باشد. بنابراین دیدگاه حقیقت انگارانه به عنوان نظریۀ برگزیده، معنای اراده شده در میزان و کتاب را - که شامل سنجش و ثبت اعمال به شکلی دقیق و بی­نقص است - حقایقی می­داند که برای آن مفهوم­سازی صورت گرفته و با حقیقت مستقل آن، قابل انطباق معنایی استبررسی کیفیت و نحوۀ محاسبۀ اعمال انسان در قیامت، از موضوعات مهم و مورد توجه مفسران قرآن کریم بوده­است. ادوات این سنجش حساس و تأثیرگذار بر سعادت بشر، در قرآن ذکر گردیده و تفاسیر مختلف، به ارائۀ تحلیل و نظر دربارۀ آن پرداخته­اند. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی، با بررسی آیاتی از دوازده سوره در قرآن کریم و با تأکید بر کلیدواژه­هایی چون وزن، میزان، ثقل و کتاب(اعمال) به بررسی آرای مفسران فریقین، در کاربست حقیقت یا مجاز بودن این مقولات پرداخته است. برخی مفسران برای «میزان» و «کتاب اعمال» در ذیل روایات تفسیری، صورتی حقیقی قائل گشته­ و برخی نیز معتقدند که این موضوعات، به شکلی مجازی و لفظی و تنها در جهت انتقال مفهوم کاربرد یافته­اند. قرآن در تلاش است تا به حقیقتی بپردازد که در عالم مافوق ماده، مفهومی از ویژگی­های آن در عالم ماده را دارا باشد، بدین­روی با استعمال «میزان و کتاب» درصدد است تا این معنا در سیر صعودی، به حقیقتی اطلاق گردد که آن ویژگی در فضای ماوراءالطبیعه بر همین لفظ قابل دلالت و انطباق باشد. بنابراین دیدگاه حقیقت انگارانه به عنوان نظریۀ برگزیده، معنای اراده شده در میزان و کتاب را - که شامل سنجش و ثبت اعمال به شکلی دقیق و بی­نقص است - حقایقی می­داند که برای آن مفهوم­سازی صورت گرفته و با حقیقت مستقل آن، قابل انطباق معنایی است
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: حساب، کتاب اعمال، میزان، تفاسیر فریقین، مجاز، حقیقت.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/6 | پذیرش: 1401/12/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی مطالعات تفسیری Journal of The Holy Quran And Islamic Texts
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4566