پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. ، qaeminia@yahoo.com
چکیده: (828 مشاهده)
ادعای تاریخیت قرآن را نصر حامد ابوزید مطرح کرده، معتقد است ادعای تاریخیت و اینکه متن محصولی فرهنگی است، تنها به یک مرحله از قرآن مربوط میشود؛ چراکه قرآن دو مرحله تکوین و شکلگیری، و فرهنگسازی را پشتسر گذاشته است.
قرآن در مرحله نخست محصولی فرهنگی، و تحتتأثیر فرهنگی است که در آن بهوجود آمده است. اما پس از تبدیل آن به متن حاکم و غالب؛ یعنی فرارسیدن مرحله فرهنگسازی، به معیاری برای سنجش متون دیگر تبدیل شده، مشروعیتشان با آن تعیین میشد.
این مقاله در چند محور به نقد دیدگاه تاریخیت قرآن پرداخته است که عبارتاند از: نقد روش علمی، نقد برداشت ابوزید از ماهیت نص و مبانی دیدگاه مزبور.