تفسیر و شأن نزول آیه تبلیغ مورد اختلاف مفسران فریقین است. مفسران شیعه با استناد به آیات دیگر قرآن و روایات تفسیری، آیه را مرتبط با امامت امام علی× در روز غدیر خم میدانند اما جمعی از مفسران اهلسنت درباره تفسیر و شأن نزول آیه، دارای دیدگاههای متعددی میباشند و در این زمینه چندین شأن نزول را برای آیه تبلیغ بیان کردهاند. مقاله حاضر ضمن بیان دیدگاههای تفسیری فخر رازی، سیوطی، آلوسی و زحیلی، از مفسران اهلسنت، به بررسی آنها میپردازد. اقوال آنان در تفسیر آیه تبلیغ مردد میان: حراست از پیامبر اکرم| توسط عباس، اظهار عیبجویی و بیان لغزشهای یهود، ابلاغ مطلق اوامر الهی و جانشینی حضرت علی×میباشد.
Razzaqi H. A Critique of Suyuti, Alusi, Zuhayli and Fakhr Razi`s Comments on the Verse of Tabligh, Proclamation. مطالعات تفسیری 2013; 4 (16) :23-40 URL: http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1522-fa.html
رزاقی هادی. نقد دیدگاه تفسیری فخر رازی، سیوطی، آلوسی و زحیلی
در تفسیر آیه تبلیغ. نشریه علمی مطالعات تفسیری. 1392; 4 (16) :23-40