نقد دیدگاه تفسیری فخر رازی، سیوطی، آلوسی و زحیلی
در تفسیر آیه تبلیغ
|
هادی رزاقی* |
گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل |
|
چکیده: (2393 مشاهده) |
تفسیر و شأن نزول آیه تبلیغ مورد اختلاف مفسران فریقین است. مفسران شیعه با استناد به آیات دیگر قرآن و روایات تفسیری، آیه را مرتبط با امامت امام علی× در روز غدیر خم میدانند اما جمعی از مفسران اهلسنت درباره تفسیر و شأن نزول آیه، دارای دیدگاههای متعددی میباشند و در این زمینه چندین شأن نزول را برای آیه تبلیغ بیان کردهاند. مقاله حاضر ضمن بیان دیدگاههای تفسیری فخر رازی، سیوطی، آلوسی و زحیلی، از مفسران اهلسنت، به بررسی آنها میپردازد. اقوال آنان در تفسیر آیه تبلیغ مردد میان: حراست از پیامبر اکرم| توسط عباس، اظهار عیبجویی و بیان لغزشهای یهود، ابلاغ مطلق اوامر الهی و جانشینی حضرت علی× میباشد. |
|
واژههای کلیدی: آیه تبلیغ، آیه 67 مائده، ولایت امام علی×، تفسیر تطبیقی |
|
متن کامل [PDF 298 kb]
(1102 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/3/8 | پذیرش: 1392/8/9 | انتشار: 1392/12/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|