:: دوره 6، شماره 21 - ( بهار 1394 ) ::
جلد 6 شماره 21 صفحات 178-161 برگشت به فهرست نسخه ها
رهیافت تفسیری ماهیت نظارت پیامبران و ائمه اطهار با تأکید بر آیات 89 نحل و 41 نساء
نیره زکی دیزجی* 1، حمیدرضا سروریان2
1- گروه معارف اسلامی دانشگاه تبریز ، zaki170@iran.ir
2- گروه معارف اسلامی دانشگاه تبریز
چکیده:   (3660 مشاهده)

از موضوعات مورد غفلت در مباحث گواهان روز قیامت، بحث ناظران دنیوی است. خداوند نظارت را به عده‌ای از عاملان دنیوی از جمله پیامبران به ویژه پیامبراکرم و ائمه اطهار^ تفویض نموده است. مقاله حاضر با بررسی واژه قرآنی نظارت و معادل آن و دیدگاه‌های تفسیری و ادله روایی و قرائن سیاقی آیات مربوطه بر آن است که هر قومی ناظری برگزیده از سوی خدا دارد که بر اعمال امت خود نظارت می‌کند. گستره نظارت پیامبر بر تمام اهل بشر از آغاز تکون عالم امکان تا آخر عالم است. مفسران اهل سنت ناظران بعد از پیامبر را با روش اجماع پذیرفته‌اند، اما مفسران شیعه با در نظر گرفتن قرائن و شواهد آیات و ادله روایی، ائمه اطهار^ را به عنوان ناظر بر اعمال مردم معرفی کرده‌اند که نظارت آنان تا روز قیامت در حال حیات و ممات بر امت اسلام گسترده است. در این مقاله آراء اهل سنت بررسی و در نهایت رأی صحیح بیان شده است.

واژه‌های کلیدی: آیه 89 نحل، آیه 41 نساء، ناظران اعمال، نظارت پیامبر’، نظارت ائمه اطهار
متن کامل [PDF 245 kb]   (960 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/6/9 | پذیرش: 1394/1/27 | انتشار: 1396/2/11


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 21 - ( بهار 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها