[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: (مقالات آماده انتشار) ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
«بررسی و نقد دیدگاه مفسران معاصر در تفسیر آیه ی 18 سوره زخرف»
قربان ابراهیمی، کیهان سلطانیان
پیام نور
چکیده:   (63 مشاهده)
علی­رغم اذعان قرآن به بهره­مندی زن و مرد از کرامت ذاتی، ابزارهای کسب ایمان و عمل صالح و قوای ادراکی حسی، عقلی و قلبی یکسان؛ اما برداشت اکثر مفسران معاصر از آیه­ی 18 سوره‌ی زخرف، کاستی عقل زن نسبت به مرد است. از منظر این گروه از مفسران معاصر دو صفت ذکرشده در این آیه برای زن، یعنی علاقه­مندی به زیورآلات و ضعف از بیان مقصود در نزاع و مخاصمه ناشی از موقعیت اجتماعی و روانی زن و خصوصیات خدادادی بوده و دلیلی بر نقصان عقل زن دانسته­اند. در مقابل اندکی از مفسران معاصر دلالت آیه­ی مذکور بر نقص عقلی زنان را برداشتی نادرست می­دانند. این نوشته با روش توصیفی- تحلیلی بعد از بررسی سیاق آیه و تأمل در اطراف موضوع به این نتیجه انجامید که برخلاف دیدگاه اکثریت مفسران معاصر، پرورش زن در لابه‌لای زینت‌ها و ضعف وی در جدال و مخاصمه، وصفی ذاتی و تغییرناپذیر نیست و میان علاقه­ی زن به زینت و زیور و عطوفت ورزی ملازمه­ای وجود ندارد. بلکه این اوصاف اولاً از طریق آموزش و اکتساب قابل‌تغییر بوده و امکان تقویت و رشد خردورزی زن مقدور است، ثانیاً این نگرش حاکی از نوع نگاه عصر جاهلیت به زن و نظام‌های تربیتی غیر اسلامی می­باشد. بنابراین در نظام تربیتی قرآنی زن می­تواند با فراگیری حکمت‌های علمی و عملی، موجب رشد و طراوت قوه­ی تعقل شود و قوای طبیعی خود را نیز تحت زعامت عقل درآورد.
واژه‌های کلیدی: قرآن، مفسران معاصر، زنان، نقصان عقل
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/6 | پذیرش: 1400/8/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی مطالعات تفسیری Journal of The Holy Quran And Islamic Texts
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331