OTHERS_CITABLE
نقد تاریخیت قرآن
ادعای تاریخیت قرآن را نصر حامد ابوزید مطرح کرده، معتقد است ادعای تاریخیت و اینکه متن محصولی فرهنگی است، تنها به یک مرحله از قرآن مربوط میشود؛ چراکه قرآن دو مرحله تکوین و شکلگیری، و فرهنگسازی را پشتسر گذاشته است.
قرآن در مرحله نخست محصولی فرهنگی، و تحتتأثیر فرهنگی است که در آن بهوجود آمده است. اما پس از تبدیل آن به متن حاکم و غالب؛ یعنی فرارسیدن مرحله فرهنگسازی، به معیاری برای سنجش متون دیگر تبدیل شده، مشروعیتشان با آن تعیین میشد.
این مقاله در چند محور به نقد دیدگاه تاریخیت قرآن پرداخته است که عبارتاند از: نقد روش علمی، نقد برداشت ابوزید از ماهیت نص و مبانی دیدگاه مزبور.
http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2243-fa.pdf
2021-06-28
9
26
شبهات
تاریخیت
نقد
قرآن.
qaeminia@yahoo.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
قانونگرایی حاکمان در نهجالبلاغه
بسیاری از کشورهای پیشرفته، مدعی قانونگرایی و حاکمیت قانون بوده، رسانههای تبلیغاتی آنان نیز، با روشهای گوناگون به تلقین و تبلیغ این ادعا پرداختهاند. اگرچه، شناخت و تعیین قوانینی که دارای قابلیت اداره و هدایت جامعه بشری به سعادت و رفاه باشند، موضوعی مهم درخور بررسیای است، نیاز انسانها در حیات اجتماعی به قانون جاذبه و زیبایی خاصی به واژه قانونگرایی بخشیده است.
این مقاله پس از بررسی چیستی قانون، به بیان قوانین معتبر و لازمالاتباع از نظر امام علی× پرداخته است. بهنظر آن حضرت، احکام کلی عقلی، قوانین الهی برگرفته از کتاب و سنت معصومان^ و سنتهای خوب گذشتگان میتواند به منزله قانون مطرح شود.
حاکمان درصورتی قانونگرا خواهند بود که با تمام توان در راستای حاکمیتبخشیدن به قانون و اصلاح جامعه در پرتو آن بکوشند و در راه تحقق عدالت همهجانبه همت نمایند.
http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2244-fa.pdf
2021-06-28
27
44
قانون
قانونگرایی
حاکمان
سنّت
کتاب
msm1337@yahoo.com
1
AUTHOR
dr.ekalantari@gmail.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
آسیبشناسی روایات تفسیری
دانش تفسیر و روش تفسیر روایی، همزاد با قرآن و پیشینهای به قدمت نزول آن دارد؛ اما روایات تفسیری، همچون دیگر روایات، در گذر تاریخ با آسیبهایی روبهرو شده است؛ بخشی از روایات و مجموعههای تفسیری در اثر حوادث روزگار از بین رفته، و در دسترس ما نیستند؛ برخی از تفاسیر نقلی موجود نیز، به آفت حذف یا ضعف اسانید دچار شده، و برخی نیز به ضعفهای محتوایی مبتلا گشتهاند.
این مقاله بر آن است ضمن شناسایی مهمّترین آسیبها، به اختصار میزان تأثیر هریک از آنها در فهم آیات قرآنی را براساس اختلاف دیدگاههای مفسّران و قرآنپژوهان اسلامی بررسی و ارائه نماید.
مهمّترین آسیبهای روایات تفسیری را میتوان در حذف اسانید، وضع حدیث، ورود اسرائیلیات، پدیده غلوّ و غالیان، نقل به معنا و اختلاف قرائات دانست.
http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2245-fa.pdf
2021-06-28
45
84
تفاسیر مأثور
روش تفسیر روایی
روایات تفسیری
نقد حدیث.
mt_diari@yahoo.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مقدمهای بر تحقیق در مناسبات دین و روان از منظر قرآن
مقاله پیشرو در صدد است با بررسی نسبت دین و روان انسان از منظر آیات قرآنکریم زمینه تأمل و تدبر بیشتر در این دسته از آیات را فراهم نماید.
در این تحقیق ضمن ارائه تعریفی از دین بر پایه جستاری در آیات قرآن، به بررسی میزان توجه قرآن و آموزههای معرفتی، نظیر آموزههای اعتقادی، اخلاقی و عبادی، و احکام تشریعی آن به روان انسان پرداخته است؛ و ازآنجاکه دانش روانشناسی از مدعیان تبیین رابطه دین و روان است به سه دیدگاه روانشناسان دراینباره نیز، اشاره شده است.
http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2246-fa.pdf
2021-06-28
85
118
دین
روان انسان
تاثیرگذاری قرآن
روانشناسی.
@yahoo.coma_torabii
1
AUTHOR
dr.alinasiri@gmail.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی مستندات راههای انس بیشتر دانشجویان با قرآن
در گفتمان قرآنی، مهمترین موانع، انس با قرآن عبارتاند از: خودبینی، دنیادوستی، عقاید باطل، جمود بر اقوال مفسرین، گناهان و شیطان.
عدم تسلط کافی بر زبان عربی، فقدان انگیزه کافی در انس با قرآن، احساس جدایی از فضای معنوی، عدم دسترسی به اساتید شایسته، تبلیغات گسترده دشمنان علیه کارآمدی قرآن، گناه آلود بودن محیط و عدم ارائه راهکاری دقیق، مبتنی بر احساس خوشبختی برگفته از آیات قرآن، از موانع پیشروی دانشجویان است.
راهکار تقویت انس با قرآن را میتوان در سه حوزه قلب، عقل و رفتار بررسی کرد. جهت تقویت نگرش و گرایش دانشجویان به قرآن زمینهسازی مناسب برای تلاوت، تدبر و درک مفاهیم قرآن ضروری است.
http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2247-fa.pdf
2021-06-28
119
146
انس با قرآن
راهکارها
موانع
دانشجویان
قرآن
باطن
ظاهر.
behroz78@yahoo.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
شفاعت عقوبت در قرآن و عهدین
شفاعت عقوبت یکی از موضوعات مشترک در کتابهای آسمانی است. این موضوع در کتاب یهودیان بهعنوان تأثیر اراده پیامبران بر اراده الهی، و در کتاب اشعیا، (باب 53، فقره 12) بهمنزله فدا شدن، و در عهد جدید، (کتاب غلاطیان، باب 3، فقره، 13) بهعنوان کفاره مسیح بهازای گناه اولیه حضرت آدم مطرح شده است؛ و در قرآن مجید به چهار صفت رحمانیت، غفاریت (در دنیا)، رحیم بودن خدا (در آخرت) و عدالت خداوند نسبت داده شده است. تعابیر متفاوت کتابهای مزبور در این مسئله، صرفنظر از اختلاف ظاهریشان، پیامدهای متفاوتی نیز، درپی دارد.
http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2248-fa.pdf
2021-06-28
147
170
شفاعت
عقوبت
توحید افعالی
توحید ذاتی
عدل الهی
قرآن
عهدین.
kave41@gmail.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
ساختار حکومت در نهجالبلاغه
نهجالبلاغه در حوزه فقه سیاسی، پس از قرآن کریم و سیره سیاسی پیامبر اکرم|، بنیانگذار فلسفه سیاسی اسلام است که راهبردهای سیاسی روشنگرانهای در زمینه حکومت و ساختار آن ارائه نموده است.
حکومت، قدرت و ولایت بر جامعه از ناحیه خداوند بهعنوان حق حاکمیت الهی به کسی منتقل میشود که وجودش سراسر، تجلی الهی است.
حکومت وسیله اقامه حق و زدودن ظلم و ستم از جامعه است و حکومتی مشروع خواهد بود که از طرفی منشأ الهی داشته، حاکم آن واجد صلاحیتهای ذاتی باشد، و از طرف دیگر از اقبال مردم بهرهمند نمیباشد؛ چراکه مقبولیت مردمی حکومت باعث کارآمدی آن خواهد شد.
http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2249-fa.pdf
2021-06-28
171
194
حکومت
سیاست
قدرت
مشروعیت
مقبولیت.
aliakbar_navaei@yahoo.com
1
AUTHOR
shmosavi@ferdowsi.um.ac.ir
2
AUTHOR