OTHERS_CITABLE
تفسیر میثاق در آیه شریفه «وَ إِذْ أخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ النَّبِیِّینَ»
انتظار منجی و ایده آینده بهتر، بهعنوان حقیقتی قابل احترام در شرایع آسمانی است. درباره حقیقت انتظار بهعنوان پیمانی آسمانی در ذهن و زندگی پیامبران الهی و امتهای آنان از آغاز تاریخ نبوت در نگاه قرآن، پژوهش درخوری انجام نشده است. بررسیهای انجامیافته بیانگر آن است که توجیه انتظار بهصورت جریانی پیوسته در تاریخ نبوت در آیه 81 سوره آلعمران قابل تحقیق است. براساس این آیه بنمایه اصلی مقاله حاضر، تبیین فلسفه اصل انتظار بهمثابه عامل رشد روانی امتها و تمرین و تحصیل آمادگی هرچه بیشتر در جهت پذیرش وضعیت بهتر در تمامی عصرها و نسلها میباشد. حقیقتی که میتوان از آن بهعنوان یکی از علل اساسی پنهان ماندن زمان ظهور منجی در حکمت خداوندی یاد کرد.
http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1577-fa.pdf
2019-12-10
7
18
آیه 81 سوره آلعمران
میثاق پیامبران
انتظار
منجی بشریت
Commentary of Covenant in the Holy Verse: When
Allah Made (His) Covenant with the Prophets
Waiting for a savior and a better future has been known as a true and respectable idea of revealed religions. However, little considerable study has been performed on the real meaning of waiting as a Divine promise in the prophets and their followers` minds and lives. On the studies in the field, the problem of waiting as a continuous reality in the history of prophecy may be searched in the verse 81 of Aale Emran. As is understood by the verse, waiting as a religious teaching should be known an agent for spiritual growth of people to be ready in accepting better states and situations of the future. It is the fact that can be considered as one of the main causes for Divinely secret state of savior`s appearance.
http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1577-en.pdf
2019-12-10
7
18
Verse 81 of Aale Emran
Prophets` covenant
waiting
savior of humanity
Abdollah
Movahhedi Moheb
movahhedimoheb@gmail.com
1
Islamic sciences in Kashan University
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تفسیر تطبیقی مصداق اولی الامر در آیه اطاعت
آیه 59 سوره نساء از آیات چالشی و مورد اختلاف در میان اندیشمندان و مفسران فریقین است. دلیل اصلی این چالش قرار گرفتن ترکیب «أولی الأمر» در کنار فرمان به اطاعت از «الله» و «الرسول» میباشد. مفسران شیعه براساس همسانی فرمان اطاعت از رسول و اولی الامر و لزوم عصمت آنان، مصداق أولی الأمر در این آیه را ائمه اطهار^ میدانند اما مفسران اهل سنت در تعیین مصداق اولی الامر اختلافنظر فراوانی دارند. ازاینرو مصداق آن را حاکمان، فرماندهان جنگ، عالمان دین و فقیهان، خلفای راشدین و اهل حل و عقد دانستهاند. اهل سنت وجود عصمت در اولی الامر را شرط نمیدانند و این امر یکی از مهمترین نقدهای مفسران و اندیشمندان شیعه بر آنان است.
http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1578-fa.pdf
2019-12-10
19
46
آیه 59 سوره نساء
آیه اطاعت
أولی الأمر
تفسیر تطبیقی
A Comparative Study on the Case for Those in
Authorities in theVerse of Obedience
The verse 59 in chapter Nisaa is one of the cases of opposition among scholars and commentators of fariqain. The main cause of opposition lies in the place of those of authority as it is placed in the same order as Allah and rasul, messenger. Relying on the place of those of authority and the necessity for their being obeyed by believers, Shiite commentators have known them to be pure Imams; while Sunni scholars are of very different views in the field and consider them to be rulers, commanders of war, religious scholars and jurisprudents, Khulafa-e Rashideen and those of hall and `aqd. Sunni scholars do not know purity as a condition for those of authority. By such a view Sunni scholars have put themselves opposed to many critiques by Shiites.
http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1578-en.pdf
2019-12-10
19
46
Verse 59 in chapter Nisaa
verse obedience
those of authority
comparative commentary
Qasem
Sobhani Fakhr
gh_sobhani@yahoo.com
1
Bu Ali University of Hamedan
AUTHOR
Karam
Siavashi
2
Bu Ali University of Hamedan
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی تفسیری عصمت حضرت موسی×
در مواجهه با حضرت هارون×
آیات 150 سوره اعراف و 92 و 93 سوره طه به بیان برخورد تند حضرت موسی× با حضرت هارون× پس از گوسالهپرست شدن بنیاسرائیل میپردازد. این آیه حاوی یکی از چالشیترین مسائل مطرح شده در قرآن است. گرچه تاکنون توجیهات زیادی در تحلیل این برخورد ارائه شده است اما بهنظر میرسد این برخورد در راستای بیدار کردن بنیاسرائیل انجام یافته است. بن مایه این تحلیل روش عقلایی «به در بگو تا دیوار بشنود» است. این تحلیل افزون بر در نظر گرفتن تمام جوانب این برخورد ازجمله: شخصیت حضرت موسی و هارون‘، اطلاعات حضرت موسی قبل از بازگشت به میان بنیاسرائیل، شخصیت سامری، عکسالعمل بنیاسرائیل در برابر حضرت موسی پس از بازگشت به میان آنان، به سؤالات مطرح شده پیرامون این برخورد بهخوبی پاسخ میدهد و با ظاهر آیات قرآن و عصمت انبیا نیز سازگار است.
ش
http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1579-fa.pdf
2019-12-10
47
70
حضرت موسی×
حضرت هارون×
برخورد حضرت موسی با هارون
An Exegetic Study on Moses` Purity in His Meeting
with Haroun (a)
The verses 150 of A`araf and 92-93 of Ta Ha have described Moses` rough meeting with Haroun after Israel sons` turning to calf worshipping. The verses have contained one of the most challengeable problems in the holy Quran. Many analyses have been presented on the meeting, yet it seems that the meeting has been made for awakening Israel sons. As is understood the main aim of the meeting has been directed to Israel sons rather than Haroun. Such a position in explaining the reality of the meeting, in addition to taking all aspects of the meeting including the personality of Moses and Haroun, the former awareness before his coming back to Israel sons, personality of Samiri, the reflections of Israel sons when facing Moses, would answer the questions in the field and be in full agreement with external meaning of the verses and purity of the prophets.
http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1579-en.pdf
2019-12-10
47
70
Moses
Haroun
Moses` meeting with Haroun
calf worshipping
Israel sons
Hamid
Naderi Qahfarokhi
hamid_nadery1@yahoo.com
1
Ma'arif University
AUTHOR
Sa`eed
Rahyi
2
Mofid University
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی تطبیقی آیات تقیه در تفاسیر فریقین
تقیه در لغت بهمعنای حفظ و نگهداری و در اصطلاح بهمعنای مخفینمودن حق و واقعیت از دیگران یا اظهار خلاف آن، به جهت مصلحتی مهمتر از مصلحت اظهارحق میباشد. تقیه یکی از مقولات عرفی است که انسانها در طول تاریخ حیات خویش، برای حفظ موجودیت در برابر بیگانگان و مهاجمین، در هنگامی که توان و نیروی مقابله با آنان را نداشتهاند، بدان عمل نمودهاند. تقیه از روشهای عقلایی و مورد تأیید شریعت اسلامی است که ازجمله دلایل مشروعیت آن آیات 28 سوره آلعمران و 106 سوره نحل است. گرچه برخی تقیه را ساخته مذهب تشیع و جزء باورهای شیعی دانستهاند اما رجوع به منابع تفسیری و فقهی سایر مذاهب اسلامی، حکم به مشروعیت تقیه و عمل بر پایه آن دارد، افزون بر اینکه تقیه پیش از آنکه دارای جواز شرعی باشد، دارای جواز عرفی و عقلی است.
http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1580-fa.pdf
2019-12-10
71
96
آیه 28 سوره آلعمران
آیه 106 سوره نحل
تقیه
مشروعیت تقیه
تفسیر تطبیقی
A Comparative Study on the Verses of Taqiyah in the Commentaries of Fariqain
By taqiyah is lexically meant to preserve and technically, to hide truth or to express something contrary to it for the sake of what is more important than expressing the truth. Taqiyah has been commonly used during human life as an agent for self-protection against enemies and opponents in the lack of force and power. This manner of meeting has been accepted by human reason as well as by Islamic teachings as is seen in the verses 28 of Ale Imran and 106 of Nahl. Thought taqiyah has been considered by some to be restricted to Shiites, it is a manner of life taken by all and confirmed by absolute reason before being religious.
http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1580-en.pdf
2019-12-10
71
96
Verses 28 of Ale Imran
verse 106 of Nahl
taqiyah
dissimulation
legitimacy of taqiyah
comparative commentary
Mohammad Sadeq
Mohsenzadeh
ghoran251@gmail.com
1
University of Religions and Denominations
AUTHOR
Mohammad Ali
Rezaei Esfahani
2
Al-Mustafa International University
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
روش فریقین در تفسیر آیه اکمال
آیه 3 سوره مائده یکی از آیات مورد بحث در تفاسیر فریقین است. بررسی رویکرد مفسران در تفسیر این آیه بهروشنی بیانگر آن است که مفسران برای بازکاوی و فهم مدالیل کلام الهی از روشهای مختلفی بهرهجسته و در این زمینه از روش و الگوی مشخصی پیروی نکردهاند بلکه هرکدام براساس مبانی و اصول مورد پذیرش در نزد خود به روشی روی آوردهاند. این تحقیق با نگرش توصیفی ـ تحلیلی، به بررسی روش مفسران در تفسیر آیه اکمال در تفاسیر: التبیان، روض الجنان، البرهان و المیزان از شیعه و تفاسیر: جامع البیان، مفاتیح الغیب، روح المعانی و المنیر از اهل سنت پرداخته است. بررسیها نشانگر آن است که در میان تفاسیر فریقین تفسیر المیزان از جهت غنای مباحث و در نظر گرفتن جوانب مختلف و نقد و بررسی آنها و ارائه نظر مختار مبتنی بر آیات قرآن جایگاه ممتازی دارد.
http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1581-fa.pdf
2019-12-10
97
116
آیه 3 سوره مائده
آیه اکمال
تفاسیر فریقین
روش تفسیری
Fariqain`s Way of Interpreting the Verse of Completion
The third verse in the chapter of Maidah has been interpreted differently by fariqain. As is understood by commentaries, it is clear that commentators have used different methods to find the purpose of the verse and they have not followed a particular model. Relying on their own principles and tendencies, they have taken a special way. This paper has studied the methods of commentators under the verse in an analytico-descriptive method with reference to Shiites` commentaries of At-Tebyan, Rawz ul-Janan, Al-Burhan and Al-Mizan and Sunnis` of Jami` ul-Bayan, Mafatih ul-Ghaib, Ruh ul-Ma`ani and Al-Monir. As is explained in the paper, considering the richness, depth and comprehensiveness of matters, Al-Mizan is considerably distinct.
http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1581-en.pdf
2019-12-10
97
116
Third verse of Maida
verse of completion
fariqain commentaries
exegetic method
Farzad
Jahanbin
1
Islamic sciences in Imam Khomeini International University
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی آیات ظاهر در نفی عصمت حضرت ابراهیم
ظاهر برخی از آیاتی که در باره انبیا نازل شده است با عصمت آنان منافات دارد. برخی با استناد به ظواهر آیاتی که دارای عناوینی مانند: غفران و مغفرت الهی، ذنب، توبه، عفو و ... هستند، شبهاتی را درباره حضرت ابراهیم× مطرح نمودهاند؛ مانند: شبهه مشرک بودن پدر حضرت ابراهیم و طلب استغفار حضرت برای وی، شبهه دروغ گفتن حضرت، شبهه آرزوی آمرزش از گناهان توسط حضرت، شبهه شک داشتن نسبت به زنده شدن مردگان و شبهه شرک ورزیدن حضرت ابراهیم×. در این مقاله ضمن بیان این آیات و ذکر شبهات مطرح شده در باره حضرت ابراهیم×، با استفاده از دیدگاه مفسران قرآن این شبهات بررسی و پاسخ داده میشود.
http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1583-fa.pdf
2019-12-10
117
138
حضرت ابراهیم×
عصمت پیامبران
ظاهر آیات
شبهات عصمت
A Survey on the Verses Superficially Pointing
to Ibrahim`s Lack of Purity
The appearance of some verses revealed on prophets disagrees with their purity. As is clearly known, some terms like Divine forgiveness and absolution, sin, repentance have been proposed with regard to the prophet Ibrahim. In this way, there can be found some cases of doubt on him of which may be counted his father`s polytheism and Ibrahim`s prayer for him, Ibrahim`s telling a lie, his request for forgiving his sins, his doubt on the passings` becoming alive and his polytheism. In this paper, the verses in the field have been studied and the doubts have been resolved.
http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1583-en.pdf
2019-12-10
117
138
Ibrahim
messengers` purity
appearance of verses
doubts on purity
Ma`asumahsadat
Hoseini Mirsafi
hosseini_7@yahoo.com
1
Islamic Azad University
AUTHOR
Seyyedah Fatemah
Hoseini Mirsafi
2
Islamic Azad University
AUTHOR