@article{ author = {GolMohammadiShooraki, Mohammad Taghi and Blanian, Mohammad Rez}, title = {Examining the commentators’ view on comparing the hereafter earth and the worldly earth with emphasis on verse 48 of chapter Ibrahim}, abstract ={Comparing to the worldly earth, there are ambiguities about the nature of the Hereafter earth. The verse 48 of chapter Ibrahim "On the day when the earth will be replaced by another earth, and the heavens [as well] and they [i.e., all creatures] will come out before God, the One and the Prevailing”, has clearly talked about the difference between the two earths. The commentators have had different interpretations of the verse. Some have considered the change mentioned in the Qur'an as a change in attributes and features, and some have considered it as an intrinsic and substantial change, and some have spoken about the incomprehensibility of the type of change in question. The article at hand attempts to explain the current opinions, and given the common root of differences of opinion, puts forth a solution that resolves the disputes and removes ambiguities. Thus, by calling attention to the theory of substantial motion and commentary points developed by Mulla Sadra, it is possible that this transformation while lacking material properties, will not bring about a new system altogether.}, Keywords = {Scientific Interpretation, verse 48 of chapter Ibrahim, the earth, the hereafter earth.}, volume = {12}, Number = {45}, pages = {7-24}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی دیدگاه مفسران درباره چگونگی زمین اخروی در مقایسه با زمین دنیوی با تأکید بر آیه 48 إبراهیم}, abstract_fa ={درباره چگونگی زمین أخروی در مقایسه با زمین دنیوی ابهام‌هایی وجود دارد. آیه 48 إبراهیم: «یَوْمَ تُبَدَّلُ الأَرْضُ غَیْرَ الأَرْضِ وَ السَّماواتُ وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ» به‌صراحت از تفاوت زمین دنیوی و أخروی سخن به‌میان آمده است. مفسران، تفاسیر و تأویل‌های مختلفی را درباره این آیه داشته‌اند. برخی تبدّل یادشده در قرآن را از جنس تبدّل در صفات و أعراض و گروهی آن را تبدل ذاتی و جوهری دانسته و برخی نیز از فهم‌ناپذیری نوع تبدّل مورد بحث سخن گفته‌اند. تلاش این مقاله بر آن است تا ضمن تبیین أقوال گوناگون موجود، با عنایت به ریشه مشترک اختلاف آراء راهکاریی جهت حل اختلاف‌ها و برون‌رفت از ابهام‌ها ارائه نماید؛ ازاین‌رو با بیان مطالبی از تفسیر ملاصدرا و حرکت جوهری این احتمال می‌‌رود که این تبدل باید به‌صورتی باشد که در عین حالی که ویژگی‌های ماده را ندارد و ذاتاً عوض می‌‌شود، به‌صورتی نباشد که یک نظامی جمع شود و نظام جدیدی جایگزین آن گردد.  }, keywords_fa = {تفسیر علمی, آیه 48 إبراهیم, الارض, زمین أخروی.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1516-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1516-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2021} } @article{ author = {EmamiMeybodi, Seyed Jalil and SahraeiArdakani, Kamal}, title = {A new perspective on the meaning of verses 5 to 7 of Chapter Tariq with emphasis on the critique of current opinions}, abstract ={Commentators of the Quran have developed various and sometimes contradictory theories about the meaning of verses 5 to 7 of chapter Tariq. To most commentators, the pronoun in verb “emerges” refers to the emitted water, and ماء دافق means ejected fluid. So, the fluid semen emerges from between the backbone and the ribs. This is also called departure of the sperm from the back of the man and the breast of woman. Some have also said that sperm, specific to man, comes out from his back and two thigh bones. Rejecting the previous view, some contemporary scholars have considered the subject of “emerges” as human and have interpreted the meaning of human departure as leaving the mother's womb. The present study attempts to explain the shortcomings of the current theories with the help of internal and external evidences and develop a new perspective that can be the least criticized. So, based on this view, what is meant by ejected fluid is the primary substantial matter of creation. The word Sulb translated as backbone means hard parts and the word Taraib translated as ribs means the soft parts of the earth.}, Keywords = {Scientific Interpretation, Surah Tariq, Ma'dafiq, Sulb, Taraib.}, volume = {12}, Number = {45}, pages = {25-40}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {نگرشی نو پیرامون مفهوم آیات 5 تا 7 طارق با تأکید بر نقد آراء موجود}, abstract_fa ={درباره مفهوم آیات 5 تا 7 طارق نظریه‌های متفاوت و گاه متناقضی از سوی مفسران ارائه شده است. بیشتر مفسران با برگرداندن مرجع ضمیر در «یخرج» به ماء دافق، مراد از ماء دافق را نطفه و خروج آن از بین صلب و ترائب را خروج نطفه از پشت مرد و سینه زن دانسته‌اند. عده‌ای نیز نطفه را مخصوص مرد دانسته و خروج آن از بین صلب و ترائب را به خروج منی از بین پشت و دو استخوان ران پا تفسیر نموده‌اند. برخی از محققان معاصر با رد دیدگاه پیشین، فاعل «یخرج» را انسان دانسته و مراد از خروج انسان را خروج از رحم مادر تفسیر نموده‌اند. پژوهش حاضر در تلاش است تا ضعف‌ها و کاستی‌های نظریه‌های ارائه‌شده را به کمک قرائن درونی و بیرونی، تبیین و دیدگاه جدیدی که می‌تواند کمترین نقد به آن وارد باشد، را ارائه کند. بر پایه این دیدگاه منظور از ماء دافق، آب ماده آفرینش اولیه انسان، صلب، قسمت‌های سخت و ترائب، قسمت‌های نرم زمین است.}, keywords_fa = {تفسیر علمی, سوره طارق, ماء دافق, صلب, ترائب.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1388-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1388-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2021} } @article{ author = {Modbbir(Islami), Ali}, title = {The semantics of honorable consorting in the Qur\'an and its interpretive examples}, abstract ={One of the principles of leading a social life is to behave others in an honorable manner. Maroof means honorable manner and is applicable anything that is suitable and beautiful in the eyes of reason and narration, and Munkar means wrongdoing and is means everything that is unknown to reason and narration. Maroof includes all matters to which titles such as good, righteousness, well-being, beauty, and goodness apply, and by the same criterion, Monkar applies to all titles of evil, corruption, and ugliness. Honorable consorting has a broader meaning than the rule of law and justice, and in addition to the observance of legal and just rights, it includes moral transcendental acts as well. In the Holy Qur'an, the examples of honorable consorting are many including: with people, with one’s parents, with wives, with vulnerable groups; and in speaking, in writing a will and In retribution and in execution of penalty}, Keywords = {Ethical interpretation, semantics, consorting, honorable, based on Honor.}, volume = {12}, Number = {45}, pages = {41-58}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {معناشناسی معاشرتِ معروف‌مدار در قرآن و مصادیق تفسیری آن}, abstract_fa ={از اصول معاشرت، معاشرت بر مدار «معروف» است. معروف، هر کاری است که به دید عقل و نقل، نیکو و زیبا باشد و منکَر هر کاری است که نزد عقل و نقل ناشناخته باشد. معروف، همه اموری را که عنوان‌هایی مانند خیر، صلاح، فلاح، جمیل و حَسَن بر آنها منطبق‌اند، دربرمی‌گیرد و با همین معیار، اموری که عنوان‌هایی مانند شرّ، فساد و قبیح بر آنها منطبق‌اند، منکَرند. معاشرتِ معروف‌مدار معنایی‌ گسترده‌تر از قانونمداری‌ و عدل‌گرایی‌ دارد و افزون بر رعایت حق‌ قانونی‌ و عادلانه، کارهای‌ متعالی اخلاقی‌‌ را نیز دربرمی‌گیرد. در قرآن کریم، معروف‌مداری در مصادیقی از معاشرت یاد شده است: در معاشرت با همه مردم؛ با پدر و مادر؛ با زنان؛ با اقشار آسیب‌پذیر؛ در سخن گفتن؛ در وصیت؛ در قصاص و دیه.}, keywords_fa = {تفسیر اخلاقی, معناشناسی, معاشرت, معروف, معاشرت معروف‌مدار.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1490-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1490-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2021} } @article{ author = {Sedghi, Mohamm}, title = {A new reflection on human responsibility in the interpretive perspective of Allamah Tabatabai}, abstract ={According to the Quranic verses human beings are independent and responsible in taking their deliberate actions and determining their destiny. Contrary to that, some argue that human beings’ felicity and misery are inherently predestined. Recently, the Muslim scholars having different perspectives, and Allamah Tabatabai with his interpretive way, have attempted to resolve this seemingly inconsistency. The new theory of Allamah Tabatabai has prompted other writers to explain his theory in comparative and philosophical methods. This article expresses his interpretive opinion in resolving this contradiction with the descriptive-analytical method. The result of the article indicates that Allamah Tabatabai has chosen two methods to resolve the contradiction: according to the law of causality, human nature is considered free from felicity and misery and with verses such as the verse of propagation and ... relates human’s fate to his deliberate actions. Hence, the reasons that suggest human beings’ inherent felicity and misery calls attention to the conditions not the final cause. Allamah Tabatabai while accepting the authenticity of the issuance of hadiths which indicate to human being’s inherent felicity and misery, explains them in categories that do not contradict another view. The view that highlight the importance free will and deliberate actions in one's destiny.}, Keywords = {Theological interpretation, human responsibility, inherentness, felicity, misery Allamah Tabatabai.}, volume = {12}, Number = {45}, pages = {59-76}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {بازخوانی مسئولیت انسان در دیدگاه تفسیری علامه طباطبائی}, abstract_fa ={آیات قرآن انسان را در اعمال اختیاری‌ و تعیین سرنوشت خودمختار و مسئول می‌دانند، در مقابل، ظاهر ادله‌ای از سعادت و شقاوت ذاتی انسان حکایت دارند، دانشمندان اسلامی با مشرب‌های گوناگون و اخیراً علامه طباطبائی با روش تفسیری خود تلاش در رفع این ناسازگاری ظاهری نموده‌اند، تازگی نظر علامه نویسندگانی را با روش‌های تطبیقی و فلسفی به بیان آن کشانده اما این مقاله با روش توصیفی تحلیلی روش ایشان، نظر تفسیری‌اش در حل این تناقض را بیان می‌کند. نتیجه مقاله بیانگر آن است که علامه طباطبایی در رفع تناقض دو روش انتخاب نموده: بر اساس قانون علیت، سرشت انسان را عاری از سعادت و شقاوت دانسته و با آیاتی مانند آیه تبلیغ و ... سرنوشت انسان را در اثر اعمال اختیاری وی می‌داند، از این رو دلالت ادله بر سعادت و شقاوت ذاتی را اقتضائی دانسته نه علیت تامه. ایشان ضمن قبول صحت صدور احادیث دال بر سعادت و شقاوت ذاتی، آنها را در دسته‌هایی به‌نحوی‌که با دلایل اختیاری منافی نباشد، تبیین می‌نماید.}, keywords_fa = {تفسیر کلامی, مسئولیت انسان, ذاتی بودن, سعادت, شقاوت, علامه طباطبائی.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1374-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1374-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2021} } @article{ author = {eghbaly, abbas}, title = {Study of the interpretation of Quranic verses based on the phenomenon of syntactic substitution}, abstract ={Replacement or substitution is one of the common traditions of Arabic language in the verses of the Holy Quran. In the 4th verse of chapter Muhammad "فَضَرْبَ الرِّقَابِ", an imperative verb is replaced by an infinitive, likewise in the 2nd verse of chapter Waqia «لَیْسَ لِوَقْعَتِهَا کَاذِبَهٌ», an infinitive is substituted with active participial, and in 124th verse of chapter al-Nisa «وَعدَ اللهِ حَقًّا», object is replaced with adjective. This type of substitution, which is interpreted as a syntactic change, conveys in semantic connotation, concepts beyond the apparent meaning of words; Therefore, in interpreting the verses of the Qur'an, it has attracted special attention of the commentators. Its main interpretive use is orchestrated in the description of the expressive miracle of the Holy Qur'an. This paper, based on interpretive sources and descriptive-inferential method, has identified examples of these substitutions in the verses. One of the findings of this research is that various alternatives have been used in the Holy Quran and the commentators; In particular, Fakhreddin Razi in Mafatih al-Ghayb have dealt with the semantic significance of these replacements and has shown that these substitutions are sometimes effective in creating harmonious intervals and creating music appropriate to the meaning of the verses. The use of this literary element has often led to new shadow meanings such as exaggeration, encouragement, bowing and etc.}, Keywords = {Literary interpretation, substitution, semantic signification, shadow meaning.}, volume = {12}, Number = {45}, pages = {77-96}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی تفسیر آیاتی از قرآن کریم بر پایه پدیده جایگزینی نحوی}, abstract_fa ={تعویض یا جایگزینی، یکی از سنت‌های رایج زبان عربی در آیات قرآن مجید پربسامد است و در مواردی از قبیل جایگزینی فعل امر با مصدر در «فَضَرْبَ الرِّقَابِ»، مصدر با اسم فاعل در «لَیْسَ لِوَقْعَتِهَا کَاذِبَهٌ» و مفعول مطلق با صفت در «وَعدَ اللهِ حَقًّا» نمود دارد. این نوع جایگزینی که به عدول و تعویض نحوی تعبیر می‌شود، در دلالت معنایی، مفاهیمی فراتر از معنای ظاهری الفاظ را می‌رساند؛ ازاین‌رو در تفسیر آیات قرآن توجه ویژه مفسران را برانگیخته و عمده‌ترین کاربست تفسیری آن، در شرح اعجاز بیانی قرآن کریم متبلور است. این جستار، به استناد منابع تفسیری و با روش توصیفی ـ استنتاجی، به شناسایی نمونه‌هایی از این تعویض‌ها در آیات برآمده است. ازجمله نتایج این پژوهش آن است که در قرآن کریم انواع جایگزینی‌ها به کار رفته است و مفسران؛ به‌ویژه فخرالدین رازی در مفاتیح الغیب به دلالت معنایی این جایگزینی‌ها پرداخته و نشان داده‌اند که این تعویض‌ها گاهی در ایجاد فواصل هماهنگ و خلق موسیقای متناسب با مفهوم آیات کارآمدند و اغلب دارای سایه معناهایی از قبیل مبالغه، تشویق، تعظیم و تعلیل به وصف جایگزین می‌باشند.}, keywords_fa = {تفسیر ادبی, جایگزینی, دلالت معنایی, سایه معنا.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1705-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1705-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2021} } @article{ author = {NaqiPorfar, Waliullah and parvan, Sedigheh}, title = {An Interpretive study of the causes of emergence in the first verses of Surah Isra}, abstract ={In verses 4-8 of chapter Isra, the Holy Qur'an mentions two corruptions and two promises of punishment with repeated emphases for the children of Israel. It is a matter of controversy among the interpreters that who is the exact example of these verses. According to some commentators, the events mentioned in the given verses are related to the past. The author of the research intends to present Qur'anic documents, to reject this theory, by following interpreting the Qur'an to the Qur'an method and by paying attention to the evidences and contexts of the verses. Moreover, according to him there is a probability that the Jew corruption and its repression is related to the end times; thus, he attempts to correctly find and extract four features of the verses and apply them to the examples mentioned in the commentaries. According to the author, this corruption mentioned in the verses is related to the global corruption of Israel and in connection with the events of appearance. Given the phrases of «وَ لِیُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِیرًا» and «أُولی‏ بَأْسٍ شَدید», some commentators, have meant the phrase «عِباداً لَنا» Our servants, as bloody and infidel servants, while according to the Qur'an and according to the context of “Our servants” phrase, it means the faithful and sincere servants who are the founders and helpers of Imam al-Zaman (as).}, Keywords = {Theological interpretation, End times, the age of appearance, Jew Corruption, Israel.}, volume = {12}, Number = {45}, pages = {97-122}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی تفسیری زمینه‌سازان ظهور در آیات آغازین سوره اسراء}, abstract_fa ={قرآن کریم در آیات 8 ـ 4 اسراء برای بنی‌اسرائیل دو فساد و دو وعده عِقاب را با تأکیدهای مکرر بیان می‌کند. کیستی مصداق این آیات در تفاسیر محل اختلاف است؛ برخی از مفسران وقایع مطرح‌شده در آیه را مربوط به گذشته می‌دانند. این پژوهش بر آن است تا ضمن ارائه مستندهای قرآنی در رد این نظریه، با تفسیر قرآن به قرآن و توجه به قرائن و سیاق آیات و با مصداق‌یابی صحیح و استخراج چهار ویژگی از آیات و تطبیق آنها بر مصادیق مطرح‌شده در تفاسیر، به بررسی احتمال وقوع فساد یهود و سرکوبی آن در آخرالزمان بپردازد و این فساد مطرح‌شده در آیات را مربوط به فساد جهانی اسرائیل و در ارتباط با وقایع ظهور بداند. برخی از مفسران عبارت «عِباداً لَنا» را با توجه به «وَ لِیُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِیرًا» و «أُولی بَأ‌ْس‌ٍ شَدید»، بندگان خونریز و کافر گرفته‌اند، درصورتی‌که با بررسی قرآنی و با توجه به سیاق، مصداق «عِباداً لَنا»، بندگان مؤمن و مخلص هستند که زمینه‌سازان ظهور و یاوران امام زمان# می‌باشند.}, keywords_fa = {تفسیر کلامی, آخرالزمان, عصر ظهور, فساد یهود, اسرائیل.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1076-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1076-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2021} } @article{ author = {vahdanifar, hadi}, title = {Interpretive study of the inclusion of women of the Holy Prophet (PBUH and his progeny) in the example of the verse of purification from the perspective of the commentators of the two sects}, abstract ={The term "Ahl al-Bayt" is a common word that has been used in various instances. This word in the verse of purification is apparently one of the important challenges of the Qur'an; Because on the one hand, those who believe in the inclusion of women of the Prophet have considered the unity of context and have argued for their inclusion, and on the other hand, those who disagree with the inclusion of women of the Prophet have changed the addressee of the verse. The present article seeks to discover the semantic and exemplary identity of "Ahl al-Bayt" from the viewpoint of theologians and commentators of the two sects with a rational and narrative method. The Shiites and many Sunnites used the term "Ahl al-Bayt" in a special sense at the time of revelation; i.e. "the companions of Kesa". On the contrary, some got confused with rational and narrative reasons and gave precedence to the apparent meaning over the explicit texts. This study, with its focus on internal and external evidences, has included many criticisms, including conceptual constriction and expansion, weak narrations, literary justification, confinement of verses to specific examples, and the dominance of explicit texts over apparent meanings. So, the assumption that the wives of the prophet are included in the verse of purification suffers a clear scientific paradox.  }, Keywords = {Theological interpretation, Ahl al-Bayt, verse of purification, wives of the Prophet.}, volume = {12}, Number = {45}, pages = {123-142}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی تفسیری شمولیت زنان‌ پیامبراکرم در مصداق آیه ‌تطهیر از دیدگاه مفسران فریقین}, abstract_fa ={واژه «اهل‌بیت» مشترک لفظی ‌است‌که در مصادیق مختلف استعمال گردیده است، این واژه در آیه‌ تطهیر، به‌ظاهر یکی از چالش‌های مهم قرآنی است؛ زیرا از سویی قائلان به شمولیت زنان ‌پیامبر وحدت سیاق را ملاحظه نموده‌اند و برای آن استدلال اقامه کرده‌اند و در مقابل قائلان به عدم شمولیت زنان‌ پیامبر با تغییر خطاب آیه به استدلال آن پرداخته‌اند. مقاله حاضر با روش عقلی و نقلی درصدد کشف هویّت معنایی و مصداقی «اهل‌بیت» از نظر متکلمان و مفسران فریقین بوده و معتقد است؛ امامیه و بسیاری از عامه، واژه «اهل‌بیت» را در زمان نزول به‌معنای أخص؛ یعنی «اصحاب کساء» اطلاق نموده و در مقابل، برخی با دلایل عقلی و نقلی، دچار ابهام گردیده و ظواهر را بر نصوص، مقدّم داشته‌اند. این پژوهش با رهیافت به قرائن داخلی و خارجی، نقدهای فراوانی ازجمله قَبض و بَسط مفهومی، روایات ضعیف السند، توجیه ادبی، توقیفی‌بودن آیه و غلبه نصوص بر ظواهر را وارد دانسته و معتقد‌ است، تلقی شمولیت زنان پیامبر دارای پارادوکس فاحش علمی است.}, keywords_fa = {تفسیر کلامی, اهل‌بیت, آیه تطهیر, زنان پبامبر.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1487-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1487-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2021} } @article{ author = {AkhavanMoghadam, Zohreh and ZaidiJudaki, Maji}, title = {Analysis of the conflict between the opinions of popular commentators on the meaning of "یعصمک= Allah protects you" with the hadiths of poisoning of the Prophet}, abstract ={Allah addresses his messenger in the verse of Propagation and promises him a divine protection «والله یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ». But it is not made clear what does this protection extend to? Does it mean that Allah will protect him from any bodily injuries and murder, or Allah will promote his ideas and religion. The Shiite exegetes, based on the occasions of revelation and the context of the verses, believe that the meaning of the verse can not be to save the [physical] life of the Prophet (PBUH and his progeny), whereas the Sunnite exegetes, due to rejecting the occasion of revelation, believe that the meaning of the verse is “Allah will protect his messenger’s life”. Hence, they have fallen into the abyss of numerous conflicts and inconsistencies, including: conflict with other verses as well as narrations that reveal the cause of revelation and finally the rational axioms. Since there should be no conflict between the Qur'an and Sunnah in the geometry of religious understanding, the Sunnite scholars should resolve this conflict. But the problem is that they have taken the narrations poisoning the prophet for granted and can’t deny them, the fairest way is to accept the occasion of the revelation of the verse.}, Keywords = {Theological interpretation, infallibility of the Prophet, poisoning of the Prophet, martyrdom of the Prophet.}, volume = {12}, Number = {45}, pages = {143-162}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {واکاوی تعارض آراء مفسران عامه در معنای «یعصمک» با احادیث مسموم شدن پیامبر(ص)}, abstract_fa ={در آیه تبلیغ عبارت وعده حفظ الهی خطاب به پیامبر| با عبارت «یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ» دیده می‌شود، ولی تصریح نشده که این حفظ، ناظر به کدام شأن ایشان است: هرگونه صدمات بدنی، حفظ جان از قتل، حفظ آرمان و دین پیامبر را می‌تواند شامل شود. مفسران شیعه بر پایه شأن نزول و سیاق آیات معتقدند مراد آیه نمی‌تواند حفظ جان پیامبر| باشد اما مفسران عامه به دلیل عدم پذیرش شأن نزول، معتقدند مراد آیه «حفظ جان نبی» است. ازاین‌رو به ورطه تعارض‌ها و ناهماهنگی‌های متعددی افتاده‌اند، ازجمله: تعارض با آیات دیگر و نیز روایات سبب نزول و بدیهیات عقلی. ازآنجاکه بین قرآن و سنّت در هندسه فهم دینی نباید تعارضی باشد، عالمان عامه باید این تعارض را برطرف کنند. اما چون روایات مسمومیت را خود پذیرفته‌اند و نمی‌توانند ردّ کنند، منصفانه‌ترین راه، پذیرش شأن نزول آیه است.}, keywords_fa = {تفسیر کلامی, عصمت پیامبر,, مسموم‌شدن پیامبر,, شهادت پیامبر.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1144-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1144-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2021} } @article{ author = {Saeedbakhsh, Hamid and Murtazavi, Muhamm}, title = {The formation and creation process of the vertical levels of the soul from vegetative to divine [levels] according to the commentators of the Holy Quran}, abstract ={Man has two material and immaterial dimensions. The researchers and thinkers have adequate knowledge about the growth process human body from sperm to death. But as far as the process of growth and development of the soul is concerned, they have no knowledge about it. For soul has not received much attention from the Western psychology. The reason the Western psychology has not paid attention to it is the invisibility of the soul and the fact that they have reduced human being to its material dimension only. This issue has relatively received attention in philosophical and mystical sources and has created good results in the field of philosophical psychology. The Holy Quran, as a book on anthropology and training human, has a gradual and step-by-step look at the course of human development. The developmental movement of the soul begins from the uterus and passes through various levels; Some are evolutionary and natural, and some are selective and out of free will. As long as human life continues, this developmental movement continues as well. In this article, based on the verses and views of the commentators and following inferential-analytical method, the author studies the vertical development of the soul mentioned in the Holy Quran. The vegetative, corporeal, human and divine [levels] are the connecting levels that are depicted in various verses for human beings.}, Keywords = {Scientific Interpretation, Different levels of soul, Anthropology, Philosophical Psychology.}, volume = {12}, Number = {45}, pages = {163-176}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {فرایند شکل‌گیری و خلقت مراتب طولی نفس از گیاهی تا الهی در نزد مفسران قرآن کریم}, abstract_fa ={انسان دارای دو بعد مادی و مجرد است. فرایند رشد بدن از نطفه تا مرگ پیش روی محققان و اندیشمندان است اما فرایند رشد و تکامل نفس و بعد مجرد انسان به خاطر نامرئی بودن آن و نیز به خاطر انکار بعد مجرد انسان توسط روانشناسی غربی مورد توجه چندانی قرار نگرفته است. این موضوع در منابع فلسفی و عرفانی تا حدودی مورد توجه قرار گرفته و نتایج خوبی در حوزه روان‌شناسی فلسفی ایجاد نموده است. قرآن کریم به‌عنوان کتاب انسان‌شناسی و انسان‌سازی برای سیر رشد انسان نگاهی فرایندی و مرحله به مرحله دارد. حرکت رشدی نفس از رحم شروع ‌می‌شود و مراحل مختلف را طی ‌می‌کند؛ برخی تکوینی و طبیعی است و برخی انتخابی و ارادی و تا حیات انسانی ادامه دارد، این سیر رشدی همچنان ادامه‌دار است. در این مقاله بر پایه آیات و دیدگاه‌ مفسران به روش تحلیلی استنتاجی، مراحل سیر رشد طولی نفس که قرآن کریم بدان اشاره نموده، مورد پژوهش قرار گرفته است. مراحل گیاهی، حسی حرکتی، انسانی و الهی، مراحل متصلی است که در آیات مختلف برای انسان به تصویر کشیده شده است.}, keywords_fa = {تفسیر علمی, مراتب نفس, انسان‌شناسی, روان‌شناسی فلسفی.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1111-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1111-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2021} } @article{ author = {Haghgoo, mohammad Maitham}, title = {Analysis of the process of raising issues of theoretical monotheism in the course of the revelation of the Qur\'an.}, abstract ={The wise process of revelation of the Qur'an in 23 years was able to turn a polytheistic society into a united monotheistic nation. The discovery of this process depends on achieving the method of the Qur'an in raising the issue of monotheism based on the revelation of the Qur'an. In this research, focusing on the levels of theoretical monotheism, part of this process has been followed and significant results have been achieved by using the new style in interpretation which is called Tanzili thematic. On this basis, the Qur'anic method in dealing with the topic of monotheism does not start from the zero point of belief; Rather, it has taken the unity of the Divine essence and oneness for granted. And the Quran has widely proposed other levels of monotheism, such as monotheism in divine sovereignty, monotheism in creation, and monotheism in belief/knowledge. Although the study of the process of reasoning on each branch of monotheism is far beyond the scope of an article. But the nullification of the ceremonial and true birth of God Almighty shows that in accordance with the descending order of revelation, a rational policy has been followed in the fight against superstitious beliefs. Using the gradual method, non-detailed and detailed, telling stories and parables are some of the approaches that have been used in this regard.}, Keywords = {Theological interpretation, Tanzili thematic interpretation, monotheistic verses, theoretical monotheism.}, volume = {12}, Number = {45}, pages = {177-196}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {تحلیل فرایند طرح مسائل توحید نظری در سیر نزول قرآن}, abstract_fa ={فرایند حکیمانۀ نزول قرآن طی 23 سال توانست جامعه‌ای مشحون از شرک را به امتی موحد تبدیل نماید. کشف این فرایند در گرو دست‌یابی به روش قرآن در طرح مسئله توحید بر پایه سیر نزول قرآن است. در این تحقیق با تمرکز بر مراتب توحید نظری، بخشی از این پروسه تعقیب شده و با استفاده از سبک تفسیر موضوعی تنزیلی، نتایج شایان توجهی به‌دست آمده است. بر این پایه، روش قرآن در طرح مسأله توحید، شروع از نقطه صفر اعتقادی نیست؛ بلکه اثبات ذات و توحید ذاتی را مفروغ‌عنه لحاظ نموده و مراتب دیگری ‌چون توحید در ربوبیت، توحید در خالقیت و توحید در علم را به‌گونه وسیعی مطرح کرده است. هرچند بررسی فرایند استدلال بر تک‌تک مراتب توحید، بسیار فراتر از مجال یک مقاله است اما به‌عنوان نمونه، ابطال والدیت تشریفی و حقیقی خدای سبحان، نشان می‌دهد که مطابق با سیر نزول، یک سیاست‌گذاری منطقی در مبارزه با معضلات اعتقادی دنبال شده است. بهره‌گیری از روش تدریج، اجمال به تفصیل، بیان داستان و مَثَل ازجمله رویکردهایی است که در این راستا استفاده شده است.}, keywords_fa = {تفسیر کلامی, تفسیر موضوعی تنزیلی, آیات توحیدی, توحید نظری.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1226-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1226-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2021} } @article{ author = {Ahmadi, Leila and FakerMeybodi, Mohamm}, title = {A comparative analysis of context functions in the commentaries of al-Mizan and Namoonah}, abstract ={The context rule is one of the most widely used interpretive rules that plays an important role in Qur'anic research. Some commentators such as Allamah Tabatabai and Ayatollah Makarem Shirazi have used it to a great extent. This article, after explaining the concept of context, its validity and its conditions of realization, deals with its position, frequency and twelve functions in the interpretations of Al-Mizan and Namoonah. The results of this study show that this rule has been used 394 times in the interpretation of Namoonah and more than five times it has been used in the interpretation of Al-Mizan. This ratio is almost preserved in the function of explaining the meaning of the verses, which is also the most frequent function of context in both commentaries. The other functions of context that have taken place in both the commentaries are as: evaluating the opinions of the commentators, determining the meaning of the word, explaining the literary rules, evaluating the narrations, the history of the Qur'an, identifying the pronoun reference, recognizing the addressee, explaining the ambiguities, evaluating the readings and delimitation of the absolutes. The only application that, contrary to the course of other applications, has more abundance in the commentary of Namoonah, is the extraction of jurisprudential rulings, which clearly shows the ability, interest and purpose of the interpreter on his use of the rule of context.}, Keywords = {Literary Interpretation, Context Functions, Interpretive Rule, al-Mizan Commentary, Namoonah commentary.}, volume = {12}, Number = {45}, pages = {197-218}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {تحلیل تطبیقی کارکردهای سیاق در تفاسیر المیزان و نمونه}, abstract_fa ={قاعده سیاق یکی از قواعد تفسیری پرکاربرد است که نقش بسزایی در قرآن‌پژوهی دارد. برخی از مفسران مانند علامه طباطبایی و آیت الله مکارم شیرازی به میزان زیادی از آن بهره‌ گرفته‌اند. این جستار پس از تبیین سیاق و اعتبار و شرایط تحقق آن، به جایگاه، بسامد و کارکردهای دوازده‌گانه آن در تفاسیر المیزان و نمونه پرداخته است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد این قاعده 394 بار در تفسیر نمونه و بیش از پنج برابر آن در تفسیر المیزان مورد استفاده قرار گرفته است. این نسبت در کارکرد تبیین مفهوم آیات که پربسامدترین کارکرد در هر دو تفسیر نیز هست، تقریباً حفظ شده است. پس از آن، ارزیابی آراء مفسران، تعیین معنای واژه، تبیین قواعد ادبی، ارزیابی روایات، تاریخ‌گذاری قرآن، تشخیص مرجع ضمیر، تشخیص مخاطب، تبیین مبهمات، ارزیابی قرائات و تقیید مطلقات جایگاه بعدی در هر دو تفسیر را از آنِ خود کرده‌اند. تنها کاربردی که برخلاف روند سایر کاربردها، در تفسیر نمونه فراوانی بیشتری دارد، استخراج احکام فقهی است که به‌روشنی تأثیر توانایی، علاقه و هدف مفسّر را در میزان بهره‌گیری او از قاعده سیاق نشان می‌دهد.}, keywords_fa = {تفسیر ادبی, کارکردهای سیاق, قاعده تفسیری, تفسیر المیزان, تفسیر نمونه.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1503-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1503-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2021} } @article{ author = {Naghavi, Hossei}, title = {The study of the return of the children of Israel to Egypt after crossing the sea from the perspective of the commentators of the Holy Quran}, abstract ={It is a well-known fact that the children of Israel, followed by the Egyptian army, crossed the sea and Pharaoh and his armies were drowned. Once the Israelites have safely crossed the sea, they went to the Holy Land of Palestine, but after disobeying God's command to enter that land, they wandered in the desert for forty years. This article, by referring to the Quranic verses and their interpretations and analyzing the commentators’ views, seeks to show that the children of Israel returned to Egypt after crossing the sea and lived there for a while and then migrated to the Holy Land. Nine Qur'anic evidences - the most important of which are the inheritance of the Children of Israel over the property of the Pharaohs of Egypt and the succession of the Children of Israel in place of the Pharaohs - are presented to substantiate this possibility. Finally, he has concluded that the Children of Israel after crossing the sea have returned to Egypt.}, Keywords = {Historical Interpretation, Children of Israel, Moses, Pharaoh, Egypt, Palestine.}, volume = {12}, Number = {45}, pages = {219-234}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی بازگشت بنی‌اسرائیل به مصر پس از عبور از دریا از منظر مفسران قرآن کریم}, abstract_fa ={مشهور است که بنی‌اسرائیل از دریا عبور کردند و فرعون و لشگریانش که در تعقیب آنان بودند، غرق شدند و آنان پس از عبور از دریا به سمت سرزمین مقدس فلسطین رفتند و پس از سرپیچی از فرمان خدا در مورد ورود به آن سرزمین، چهل سال در بیابان سرگردان شدند. این نوشتار با مراجعه به آیات و تفاسیر قرآن و تحلیل و بررسی دیدگاه مفسران درصدد است، نشان دهد که بنی‌اسرائیل پس از عبور از دریا به مصر بازگشتند و مدتی در آنجا سکونت کردند و پس از آن به سمت سرزمین مقدس کوچ نمودند. نُه شاهد قرآنی ـ که مهمترین آنها وارث شدن بنی‌اسرائیل نسبت به اموال فرعونیان مصر و استخلاف و جانشینی بنی‌اسرائیل به‌جای فرعونیان است ـ برای تقویت این احتمال ارائه شده است و در پایان به این نتیجه رسیده است که بنی‌اسرائیل پس از عبور از دریا به مصر بازگشته‌اند.}, keywords_fa = {تفسیرتاریخی, بنی‌اسرائیل, موسی‌علیه‌السلام, فرعون, مصر, فلسطین.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1474-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1474-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2021} }