@article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {0-0}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {نظام اخلاقی از منظر قرآن کریم}, abstract_fa ={نظام‌های اخلاقی غالباً برای تأمین سعادت انسان و لذت‌بخشی به زندگی او تعریف می‌شوند؛ گرچه برخی با به چالش‌کشیدن غایت‌انگاری، وظیفه‌گرایی را شعار خود می‌دانند و به نتیجه نظام اخلاقی خود نمی‌اندیشند. این پژوهش، نظام اخلاقی قرآن کریم را از حیث غایت‌مداری یا وظیفه‌گرایی، اتکای بر عقل و اطلاق یا وابستگی به جعلِ ناشی از اراده الاهی بررسی می‌کند و این نظام را بر مشخصات مؤلفه‌های نظام اخلاقی برتر تطبیق می‌دهد. نسبت گزاره‌های اخلاقی را با عقل، فطرت، وحی، جهان‌بینی و عقائد انسان‌ها مشخص می‌کند و دیدگاه اسلام را در مورد مسئله مهم نسبیت در اخلاق روشن می‌سازد و در پایان نمونه‌ای از نظام اخلاقی مورد نظر قرآن کریم را با توجه به آیات ارائه می‌دهد.}, keywords_fa = {نظام اخلاقی, فطرت, نسبیّت, اطلاق, اخلاق قرآنی.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2271-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2271-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2010} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {0-0}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {راهکارهای عینی پاسخ‌گویی قرآن به نیازهای انسان معاصر}, abstract_fa ={قرآن کدام راهکارهای عینی را برای پاسخ به نیازهای انسان، به‌ویژه انسان معاصر معرفی می‌کند؟ تلاش نگارنده در این مقاله بر جست‌وجوی راهکارهای عینی پاسخ‌گویی قرآن کریم به نیازهای انسان متمرکز شده است و برای رعایت ترتیب منطقی بحث، مقاله در دو بخش ساماندهی شده است: بخش نخست نیازهای انسان را از منظر اندیشمندان دینی و دانشمندان روان‌شناسی بررسی و تبیین و در نهایت انواع نیازهای انسان را فهرست می‌کند. نویسنده در همین بخش گذری نیز بر وضعیت نیازهای انسان عصر جدید دارد. بخش دوم که حجم بیشتری دارد، راهکارهای عینی قرآن برای پاسخ‌گویی به نیازهای انسان را بررسی و تبیین می‌کند. نویسنده در این بخش با توجه به قلمرو و مجال محدود مقاله، بسیاری از این راهکارها را به اختصار مورد توجه قرار می‌دهد.}, keywords_fa = {راهکارهای قرآنی, نیازهای جسمی, نیازهای روانی, نیازهای روحی, انسان معاصر.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2272-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2272-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2010} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {0-0}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {عدالت اجتماعی ـ اقتصادی در دیدگاه نهج‌البلاغه}, abstract_fa ={نویسنده مقاله بر این باور است که با واکاوی مبانی فکری و پیش‌فرض‌های فلسفی یک اندیشمند یا یک نظام فکری ـ اقتصادی می‌توان هدف اصلی در عدالت اجتماعی ـ اقتصادی را معیّن کرد، لذا نقطه شروع را در تحلیل فلسفی مفهوم عدل و مراحل میانی را به بازتاب این تحلیل بر گستره‌های فکری یک مکتب درباره خدا و انسان قرار داده است. قضاوتی که درباره هدف اصلی در عدالت اقتصادی می‌شود، متأثر از این نظام اندیشه‌ای باشد. نویسنده در پی اثبات این فرضیه است که عدل به معنای توازن بوده و معانی دیگر این واژه با تحلیل هستی‌شناختی، به معنای اصلی بازمی‌گردند و فرهنگ علوی در سه گستره «خداشناسی»، «انسان‌شناسی» و «اجتماع» با ارائه برداشت‌هایی از «عدل الاهی»، «اعتدال انسانی» و «عدالت اجتماعی ـ اقتصادی» در پی نقش‌بندی ذهن انسان در این باره است.}, keywords_fa = {عدل الهی, اعتدال انسانی, عدالت اقتصادی, توازن اقتصادی, فقرستیزی.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2273-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2273-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2010} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {0-0}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {مقامات اهل‌بیت علیهم السلام در قرآن و روایات}, abstract_fa ={امت اسلامی در مصداق «اهل‌بیت» اختلاف‌ دارند و دو گروه عمده اسلامی (شیعه و اهل‌سنت) درباره جایگاه آنان نزد خداوند و نقش آنان در نظام آفرینش، دو نگاه مهم دارند: نگاه افراطی، آنان را فوق‌بشر تصور می‌کند و صفات خدایی برای آنان در نظر می‌گیرد و نگاه تفریطی آنان را در حد مسلمان عادی می‌داند و گاهی تکفیر هم می‌کند. با بررسی متون حدیثی دو گروه، می‌توان حدّ وسط این افراط و تفریط را اثبات کرد که عبارت است از «پذیرش بندگی آنان در برابر خداوند، با وجود برخورداری از مقاماتی مانند خلافت، ولایت، امامت و عصمت»؛ با این توجیه که مستندات دینی اثبات می‌کند این مقامات اعطایی از سوی خداوند هستند؛ نه ذاتی آنان. باتوجه به بررسی متون دینی، این مقامات متناسب با نیازهای مردم طراحی و جعل شده است. این مقاله نمونه‌ای از مقامات حقیقی آنان را ـ براساس روایات دو گروه ـ بررسی و مستندات، فلسفه جعل و مصداق آنها را از روایات دو فرقه ارائه می‌کند.}, keywords_fa = {اهل‌بیت علیهم السلام, مقام خلافت, مقام امامت, مقام عصمت.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2274-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2274-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2010} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {0-0}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی مصداق اهل‌بیت علیهم السلام در نهج البلاغه}, abstract_fa ={قرآن کریم در آیه تطهیر به صراحت به لفظ اهل‌بیت^ اشاره فرموده است. مفسران شیعه درباره مصداق آن که پنج تن آل‌عبا هستند، اتفاق نظر دارند؛ اما مفسران اهل سنت بر یک عقیده نبوده و آرا مختلفی را در این باره مطرح نموده‌اند که حاصل اکثر آنها این است که اهل‌بیت شامل تمامی بستگان نسبی و سببی پیامبر| می‌باشد. در این مقاله با کنکاشی در نهج البلاغه که متعلق به دوره صدر اسلام و بخشی از فرمایشات نخستین کاتب و شاهد همیشگی وحی قرآنی است، تلاش شده است تا دیدگاه امام علی× در باره مصداق اهل‌بیت را بازشناساند. آن حضرت اهل‌بیت^ را دارای ویژگی‌های خاص می‌داند که تنها بر پنج تن آل عبا قابل انطباق است.}, keywords_fa = {آیه تطهیر, اهل بیت علیهم السلام,‌ امامت, ولایت, مصداق اهل‌بیت.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2275-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2275-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2010} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {0-0}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {حجاب در قرآن و عهدین}, abstract_fa ={حجاب یکی از مسایل اصلی مشترک بین ادیان الاهی است. تمایل به پوشیده‌ ماندن در یهود، مسیحیت و اسلام امری درونی است و عفاف و خویشتن‌داری فضیلت اخلاقی شمرده می‌شود. از این‌رو پاکی نگاه و حفظ حریم زن و مرد، راهکار گسترش فرهنگ عفاف است. طرح مسئله پوشش در آیین یهود و مسیحیت موجود، با ابهام و اجمال همراه است، اما اسلام این حکم ادیان گذشته را با بیانی روشن، اصلاح و تکمیل کرده است. تأکید بر چادر و برقع به عنوان ارکان اخلاقی یهود و مسیحیت در پوشش و توجه به خانه‌نشینی زنان، نمونه‌هایی از مواضع سخت این دو آیین است، اما اسلام این موضوع را، به دور از افراط و تفریط به گونه‌ای طراحی کرده است که در جهت فعال‌سازی جامعه زنان، مؤثر و مفید باشد.}, keywords_fa = {حجاب قرآنی, عفاف, عهد قدیم, عهد جدید.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2276-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2276-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2010} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {0-0}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {تفسیر عرفانی دعا در نگاه قرآن}, abstract_fa ={دعا از سه منظر فیلسوفانه، تجربه‌گرایانه و عارفانه می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد و در هر بُعدی، ویژگی‌های خاص خود را دارد. دعای عارفانه زیباست؛ زیرا گفتگو هدف است و نتیجه‌محور نیست و لذت‌بخش بودن آن به خاطر اذن خداست. دعا از میزان فهم انسان به مقام خداوندی متأثر است و می‌تواند در مرتبه تاجرانه به معنای رابطه عادی با خدا و در مرتبه عارفانه (تجلی افعالی، صفاتی و ذاتی) تحقق یابد. در تجلی افعالی، انسان خواسته‌های مادی را در پرتو لذت گفت‌وگو با خداوند می‌بیند، اما در مرتبه تجلی صفاتی و ذاتی خواسته‌های او فراتر از عالم ماده است. قرآن بحث دعا را چندگونه مطرح می‌کند که عبارتند از: ارزش دعا، تشویق به دعا کردن، نحوه پذیرش دعا و انواع خواسته‌های انسان، تفسیر عرفانی این آیات بر این مبناست که کمال انسان در دعا این است که نفس گفت‌وگو و خواستن از او را لذت‌بخش بداند و آنچه را از خدا می‌خواهد، تابع لذت گفت‌وگو باشد.}, keywords_fa = {دعای قرآنی, ابعاد دعا, مراتب دعا, تفسیر عرفانی.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2277-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-2277-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2010} }