@article{ author = {Nayyeri, Esmat and Barani, Abolhasan and DayariBidgoli, Mohammadtaghi}, title = {Comparative Commentary of “Beast of the Earth” in Verse 82 of Surah An-Naml and its Relation with Raj`at}, abstract ={Various verses of the Holy Quran imply to the principle of Raj`at. The verse 82 of Surah An-Naml is one of the verses in which it is pointed to the emergence of “beast of the earth”. The word “beast” means a live creature attributable to humans and non-humans. Regarding whatness of “earth live creature” and the manner of its plan and mission, the Holy Quran briefly says that: it is an animated and living creature God makes it to be appeared on the eve of Raj`at. He speaks with people and his words imply that people would not believe in the revelation of God. Given the context of the verse and what is received from narrations, emergence of “beast of earth” is an event being mentioned as one of the signs of Raj`at and certainly, it will be before the Raj`at. This matter could be nothing except return (to God) to which many narrations refer to.}, Keywords = {Verse 82 of Surah An-Naml, Return (to God), Beast of the Earth, Ishrat ul-Ssa’ah, Commentary Narrations}, volume = {6}, Number = {23}, pages = {7-22}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {تفسیر تطبیقی دابه الارض در آیه 82 نمل و ارتباط آن با رجعت}, abstract_fa ={آیات متعددی از قرآن کریم بر اصل رجعت دلالت می‌‏کند. یکی از آیاتی که در آن به خروج «دابه الارض» اشاره شده است، آیه 82  نمل است. واژه «دابه» از نظر معنا، جنبنده‌ای است که قابل اطلاق بر انسان و غیر انسان است. درباره چیستی «جنبنده زمینی» و چگونگی برنامه و رسالت او، قرآن به‌صورت اجمال چنین می‏فرماید که: موجود متحرک و جنبنده‌‏ای است که خدا او را در آستانه رستاخیز، از زمین ظاهر می‏سازد. او با مردم سخن می‏گوید و سخنش این است که مردم به آیات خدا ایمان نمی‌‏آورند. با توجه به سیاق آیه و آنچه از روایات استفاده می‌‏شود، خروج «دابّه الأرض»، از جمله رویدادهایی است که به‌عنوان نشانه‌های قیامت، از آن یاد شده است و به یقین این رویداد، پیش از برپایی قیامت خواهد بود. این امر جز رجعت نمی‌‏تواند چیز دیگری باشد. روایات فراوانی نیز بر این مطلب دلالت می‌‏کند.}, keywords_fa = {آیه 82 نمل, رجعت, دابه الارض, اشراط الساعه, روایات تفسیری}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-303-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-303-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2015} } @article{ author = {Ghafarzadeh, Ali and Bahrami, Hamzehali}, title = {A Study on Commentators’ Viewpoints of the Verse “Allah Cometh in Between the Man and His Own Heart”}, abstract ={Verse 24 of Surah Al-Anfal known as “the verse Hailulah” is one of the most eloquent and comprehensive allegorical verses of Quran including intellectual, doctrinal, ethical and educational m’arifas well as the area of the Quranic commentators and thinkers’ ideas. This verse includes three parts from which the middle part says: “Allah cometh in between the man and his own heart” leading to some ambiguities taken into consideration by Fariqain’s commentators and the source of serious conflicts among them. Two general viewpoints of deterministic and non-deterministic inferences are reported in this paper and while the deterministic viewpoint is criticized and rejected, the other viewpoint is strengthened. As for the next step, the non-deterministic viewpoints such as “Hailulahof wrath”, “Hailulah of affection”, “Hailulah with the meaning of sovereignty and power of God”, “Hailulah with the meaning of ultimate nearness of God to human” have been explained and criticized. Analyzing the concept of the word “hawl” (power) from the viewpoint of the scholars in terms of historical evolution, the authors have adopted a clear basis and proposed their autonomous viewpoint under the title of “Hailulah of affection and wrath” by presenting their reasons and evidences.}, Keywords = {Verse 24 of Al-Anfal, The Verse of Hailulah, Hawl, Nearness, Determinism and Free Will}, volume = {6}, Number = {23}, pages = {23-42}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی و تحلیل دیدگاه‌های مفسران درباره آیه «اَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ»}, abstract_fa ={آیه 24 انفال مشهور به «آیه حیلوله» یکی از بلیغ‌ترین و جامع‌ترین آیات متشابه قرآن است که مشتمل بر معارف عقلی، اعتقادی، اخلاقی و تربیتی و محل معرکه آراء مفسران و اندیشوران قرآنی است. این آیه از سه بخش تشکیل شده که بخش میانی آن؛ یعنی «أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبـِهِ»، مشتمل بر ابهام‌هایی است که مورد توجه مفسران فریقین قرار گرفته و باعث اختلاف‌های شدید میان آنان شده است. در این مقاله، دو دیدگاه کلی: برداشت جبرگرایانه و غیر جبرگرایانه گزارش شده و با نقد و رد دیدگاه جبرگرایانه به تقویت دیدگاه دیگر پرداخته شده است؛ آنگاه دیدگاه‌های غیر جبرگرایانه مانند «حیلوله قهر»، «حیلوله مهر»، «حیلوله به‌معنای سلطه و حاکمیت و قدرت الهی»، «حیلوله به‌معنای نهایت قرب الهی به انسان» تبیین و نقد شده است. نگارندگان با بررسی مفهوم واژه «حول» از نگاه اهل لغت و ادب بر حسب تطور تاریخی، مبنای روشنی را اتخاذ نموده و با ضمیمه کردن دلایل، قرائن و شواهد، دیدگاه مختار خود را تحت عنوان «حیلوله مهر و قهر» ارائه کرده‌اند.}, keywords_fa = {آیه 24 انفال, آیه حیلوله, حول, قرب, جبر و اختیار}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-304-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-304-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2015} } @article{ author = {Abaspour, Emran and Nasiri, Ali}, title = {Semantics of Names from Viewpoints of Fariqain’s Commentators with an Emphasis on the Verse “Caliphate”}, abstract ={The feature of educating names has made human to have a higher position than the position of the archangels. The present study intends to investigate the whatness of the names mentioned in verse 31 of Surah Al- Baqara by analyzing the discussions of the Fariqain’s commentators. Shiite commentators have proposed three theories about names: the words pointing to external objects i.e. objective and external realities realized as the cause of creation of all possibilities of the world; and the unseen resources as the world’s origin. The Sunni commentators have proposed two theories including similarity of these verses, and means of creating communication and surviving on the planet earth for human. Implementation of the Fariqain’s interpretive comments indicates that the commentators’ conflicts about interpretation of these verses are arisen from their differences in interpretive principles and resources.}, Keywords = {Verses 30-31 of Surah Al-Baqara, Verse Khilafat, Names, Caliph of God}, volume = {6}, Number = {23}, pages = {43-60}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {معناشناسی اسماء از دیدگاه مفسران فریقین با تأکید بر آیه خلافت}, abstract_fa ={ویژگی تعلیم اسماء باعث شده است که انسان مقامی بالاتر از مقام فرشتگان مقرب خدا داشته باشد. این مقاله در صدد بررسی چیستی اسماء مورد اشاره در آیه 31 بقره با استفاده از تحلیل سخنان مفسران فریقین است. مفسران شیعه سه نظریه را در مورد اسماء مطرح کرده‌اند: الفاظی که به اشیاء خارجی اشاره دارد، حقایق عینی و خارجی که واسطه خلقت تمام ممکنات عالم می‌باشند و ذخایر غیبی که منشأ پیدایش جهان هستند. مفسران اهل سنت دو نظریه تشابه این آیات و وسیله ایجاد ارتباط و ادامه حیات در روی کره زمین برای انسان را مطرح کرده‌اند. تطبیق دیدگاه‌های تفسیری فریقین بیانگر آن است که اختلاف مفسران در تفسیر این آیات برآمده از اختلاف ایشان در مبانی و منابع تفسیری است.}, keywords_fa = {آیه 31 ـ 30 بقره, آیه خلافت, اسماء, خلیفه الهی}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-305-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-305-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2015} } @article{ author = {Amiri, Mohammad and Ehsani, Keyv}, title = {Analyzing Documentary Evidence for Limiting the Word “Ahlul-Bayt” to the Pure Five in the Verse Tathir}, abstract ={Among the Fariqain commentators, the verse Tathir is one of the most controversial verses in the Holy Quran about innocence of Ahlul-Bayt. For Shiite commentators, Ahlul-Bayt is known to be limited to the Pure Five while some Sunni commentators believe that it is attributed to the prophet’s wives, and for some others it is attributed to the prophet’s wives and the Pure Five and, again, for some others, it includes the prophet’s relatives. Meanwhile, one of the Shiite commentators’ arguments about this claim is the “change of pronoun” from feminine plural to masculine plural in the verse Tathir. Applying an analytico-descriptive approach to criticize and evaluate this issue, the study deals with terminology of the word “Ahl” and its uses in word and in Quran, and the results show that despite of proving allocation of “Ahlul-Bayt” to the Pure Five with reference to the historical evidences and certain verses, the reliance of the Shiite commentators on “pronoun change’’ is a matter of debate and reflection.}, Keywords = {Verse 33 of Al-Ahzab, Verse of Tathir, Ahl, Ahlul-Bayt, Comparative Commentary}, volume = {6}, Number = {23}, pages = {61-80}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {تحلیل مستندات اختصاص واژه «اهل البیت» به خمسه طیبه در آیه تطهیر}, abstract_fa ={آیه تطهیر یکی از پرمناقشه‌ترین آیات قرآن بین مفسران فریقین پیرامون مسئله عصمت اهل‌بیت^ است. مفسران شیعه «اهل‌البیت» را مختص خمسه طیبه^ می‌دانند و در مقابل، برخی از مفسران اهل سنت «اهل‌البیت» را مختص زنان پیامبر، برخی دیگر شامل زنان پیامبر و خمسه طیبه و برخی دیگر آن را اعمّ‌ از خویشان و اقوام پیامبر و ... می‌دانند. در این بین یکی از ادلّه مفسران شیعه بر این ادعا، «تغییر ضمیر» از جمع مؤنث به جمع مذکر در آیه تطهیر است. این پژوهش با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی جهت نقد و ارزیابی این مطلب، به واژه‌شناسی کلمه «اهل» و موارد استفاده آن در لغت و قرآن پرداخته و به این نتیجه رسیده است که هر چند با استشهاد به شواهد تاریخی و استناد به روایات متقن، می‌توان ثابت کرد «اهل‌البیت» اختصاص به خمسه طیبه دارد، اما استناد اغلب مفسران شیعه به «تغییر ضمیر» محل بحث و تأمل است.}, keywords_fa = {آیه 33 احزاب, آیه تطهیر, أهل, أهل البیت, تفسیر تطبیقی}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-306-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-306-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2015} } @article{ author = {Rastegar, Abasali and Nobari, Alirez}, title = {A Conceptual Model for Sacred Spirituality Based on the Quran in Organizations}, abstract ={Spirituality in organizations has gained universal attention in the field of management during recent years. Spirituality is the product of organizational culture having behavioral, conversational, and believing dimensions in such a way that should be turned into a common perception among the personnel of the organization. Since the Holy Quran and its data are derived from revelation and it is concerned with illustration of innate religion, it includes a unique feature in the data of sacred spirituality. Having adopted content analysis method to explicate the data, the paper proposes a comprehensive definition from sacred spirituality by epistemic principles of the Holy Quran. According to the provisions of this definition, the indicators of sacred spirituality have been investigated from the Quran’s viewpoint to achieve independent variables of the conceptual model as well as the indices, intermediate variables and finally the dependent variables. At the end of this process, the conceptual model of sacred spirituality with a Quranic approach has been designed.}, Keywords = {Verses about Management, Sacred Spirituality, Conceptual Model}, volume = {6}, Number = {23}, pages = {81-102}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {مدل مفهومی معنویت قدسی مبتنی بر قرآن در سازمان}, abstract_fa ={معنویت در سازمان موضوعی است که در سال‌های اخیر در ادبیات مدیریت، سطحی جهانی یافته است. معنویت محصول فرهنگ سازمانی است که دارای ابعاد رفتاری، گفتاری و اعتقادی است، به‌گونه‌ای که به یک تلقی مشترک بین کارکنان سازمان تبدیل شود. قرآن کریم با توجه به این‌که خود و داده‌هایش برآمده از وحی و ناظر به تبیین دین فطری است، دربرگیرنده قابلیتی منحصر به فرد در داده‌های معنویت قدسی است. این مقاله با بهره‌گیری از روش تحلیل محتوا در تبیین داده‌ها به ارائه تعریفی جامع از معنویت قدسی با مبانی معرفتی قرآن پرداخته است. همچنین بر اساس قیود این تعریف شاخص‌های معنویت قدسی از نگاه قرآن بررسی شده است تا ضمن به دست آوردن متغیرهای مستقل مدل مفهومی، شاخص‌ها و متغیرهای میانجی و در نهایت متغیرهای وابسته آن به دست آید. با طی این فرایند در انتها مدل مفهومی معنویت قدسی با رویکرد قرآنی طراحی گردیده است.}, keywords_fa = {آیات مدیریتی, معنویت قدسی, مدل مفهومی}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-309-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-309-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2015} } @article{ author = {Bagherzadeh, Abdolrahm}, title = {Comparative Commentary of the Verse “Which None Toucheth Save the Purified”}, abstract ={The Holy Quran has a form and a meaning; this feature is one of the reasons of Quran’s eternality according to which the public people cannot have a full understanding of its reality and secrets. The verses pointing to this reality are verses 77-79 of Al-Waqi’a being called “Mass” verses. Investigating the commentary resources of Fariqain shows that there is a deep relation between the verses ‘Mas’ and ‘Tathir’. The results of the study indicate that a regular jurisprudential inference of the verse ‘Mas’ i.e. forbidden touch of the Holy Quran’s verses without Taharat is void of a strong reason. In accordance with this verse, the real commentators are those who have been in contact with divine verses with their pure existence and have reached the degree of innocence. Therefore, enjoying a pure conscience and having moved effectively in the path of journey toward God and having achieved an amount of appearance and conscience purity, they have had advantages from that source of reality to the extent of their existence capacity, spiritual greatness and conscience purity and they make it available for other people.}, Keywords = {The Verse Mass, Latent Book, (Person with) Divine Memory, Verse Tathir}, volume = {6}, Number = {23}, pages = {103-122}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {تفسیر تطبیقی آیه «لا یمسّه إلاَّ المطهَّرون»}, abstract_fa ={قرآن کریم دارای ظاهر و باطنی است. این ویژگی یکی از علل جاودانی قرآن است و موجب خارج شدن فهم حقیقت و اسرار کامل آن از دسترس عموم شده است. یکی از آیات دال بر این حقیقت آیات 79 ـ 77 واقعه است که به آیه مسّ نامبردار است.  بررسی منابع تفسیری فریقین نشان دهنده ارتباط وثیق آیه مس با آیه تطهیر است. نتایج تحقیق حاضر بیانگر آن است که برداشت فقهی متداول از آیه مس مبنی بر استفاده حرمت مسّ آیات قرآن بدون طهارت، فاقد دلیل محکم است. بر اساس این آیه شریفه مفسران حقیقی قرآن کسانی هستند که با تمام وجود مطهرشان مخاطب آیات الهی بوده و به مقام عصمت رسیده‌اند. در عین حال، آنان که از صفای باطن برخوردار و در مسیر سیر و سلوک الی الله گام‌های مؤثر برداشته و به میزانی از طهارت ظاهر و باطن دست یافته‌اند، به اندازه ظرفیت وجودی و عظمت روحی و طهارت باطن خود، بهره‌هایی از آن دریای حقیقت داشته و آن را در اختیار دیگران قرار خواهند داد.}, keywords_fa = {آیه مس, کتاب مکنون, لوح محفوظ, آیه تطهیر}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-310-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-310-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2015} } @article{ author = {Karimian, Ali}, title = {An Investigation on Aspects of Human Misguidance from Animals’ from AllamehTabatabaie’s Commentary Viewpoint With an Emphasis on Verses 179 of Al-A’raf and 44 of Al-Furqan}, abstract ={The Holy Quran’s ontological foundations about interpreting the ranking of the worldly creatures are different from the prevalent view attributed to Aristotle. According to Quran, the ranking of creatures depends upon the amount of nearness of each creature to God. Based on this assumption, human will not be the noblest of the creatures, and even if this condition is not realized in a man, he will be like animals or even lower than that. There are verses being discussed by Allame Tabatabaie among which are the ones about “human misguidance compared to animals”. Having analyzed the probabilities in interpretive discourse of Allameh about the discussed verses, the study attempts to discover his final viewpoint in Tafsir Al-Mizan about two main topics on “similarity of some people to animals” and also on “how some people will turn inferior to animals”. In general, four probabilities could be inferred from Allameh Tabatabaie’s viewpoint in this commentary. It appears that some of these probabilities could be retractable by no means and not being compatible with his viewpoint in commentary of the similar verses}, Keywords = {Verse 179 of Al-A’raf, Verse 44 of Al-Furqan, Misguidance Verses, Misguidance Aspect}, volume = {6}, Number = {23}, pages = {123-140}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی وجوه اضلال انسان از حیوان در دیدگاه تفسیری علامه طباطبایی با تأکید بر آیات 179 اعراف و 44 فرقان}, abstract_fa ={مبانی گیتی‌شناختی قرآن کریم در تفسیر رتبه‌بندی موجودات ناسوتی با دیدگاه رایج که منسوب به ارسطو است، تفاوت دارد. قرآن معتقد است شأن موجودات، وابسته به میزان تقرب هر موجود به خداوند است. بر اساس این فرض، نه تنها انسان به‌طور مطلق، اشرف مخلوقات نخواهد بود بلکه اگر این شرط در انسانی محقق نشود، او همانند حیوانات بلکه از آن نیز پست‌تر خواهد شد. از جمله این آیات که علامه طباطبایی به آن پرداخته است، آیات پیرامون «اضلال انسان نسبت به حیوانات» است. در این مقاله تلاش شده است تا با بررسی احتمال‌ها در گفتار تفسیری علامه در ذیل آیات مورد بحث، در دو محور «وجه شبه برخی انسان‌ها با حیوانات» و نیز «چگونگی پست‌تر شدن برخی انسان‌ها از حیوانات»، دیدگاه نهایی وی در تفسیر المیزان کشف گردد. در مجموع از گفتار علامه طباطبائی در این تفسیر، چهار احتمال قابل استنباط است. به نظر می‌رسد برخی از این احتمال‌ها به هیچ وجه با هم قابل جمع نباشد و با دیدگاه ایشان در تفسیر آیات مشابه دیگر، سازگاری نداشته باشد.}, keywords_fa = {آیه 179 اعراف, آیه 44 فرقان, آیات اضلال, وجه اضلال}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-311-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-311-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2015} } @article{ author = {}, title = {Educational Strategies of God’s Trial in Quran}, abstract ={This paper aims at investigating the existential philosophy of God’s trial and its role as an educational strategy in the verses of the Quran. To achieve our goal, anthropology and ontology as well as their conceptual relation must be studied in Quran to realize the definition of education and its principles based on content analysis and deduction; and consequently, to apply the criteria of achieving this goal as educational strategies. In accordance with this analysis, human and God have been related to each other by a divine relationship. God has created human and determined a goal for him to be fulfilled through this divine relationship, i.e. based on the knowledge he acquired from God’s divinity and his servitude which is the same as education, and dos and don’ts falling under the category of legislative duty and guidance. Based on this duty and guidance, human’s hidden talents will be actualized and they will be rewarded or punished accordingly. The God’s trial is a certain, definite and universal tradition having degrees. The hidden and potential talents are not the criteria for qualification and competency but these talents must be actualized by the God’s trial. By this description, the aim and philosophy of the God’s trial is bringing human to the esteem of God i.e. human servitude and slavery based on educational strategy}, Keywords = {God’s Trial, Aims of God’s Trial, Educational Strategy, Anthropology, Ontology}, volume = {6}, Number = {23}, pages = {141-158}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {راهبرد تربیتی آزمایش الهی در آیات قرآن}, abstract_fa ={هدف مقاله حاضر بررسی فلسفه وجودی آزمایش الهی و نقش آن به‌عنوان یک راهبرد تربیتی در آیات قرآن است. برای تحقق هدف، باید انسان‌شناختی، هستی‌شناختی و رابطه مفهومی آنها در آیات قرآن بررسی شود تا بر اساس تحلیل محتوا و استنتاج به تعریف تربیت و اصول آن دست یافت و از ملاک‌ها و معیار‌های رسیدن به این هدف به عنوان راهبرد‌ تربیتی استفاده کرد. بر اساس این تحلیل رابطه انسان و خداوند رابطه ربوبی است، خداوند انسان را آفریده و هدفی را برای او تعیین نموده است که از طریق رابطه ربوبی انجام می‌پذیرد؛ یعنی بر اساس شناختی که از ربوبیت خدا و مربوبیت انسان حاصل می‌گردد که همان تربیت، باید‌ها و نباید‌هایی است که در قالب تکلیف و هدایت تشریعی قرار می‌گیرد و بر اساس این تکلیف و هدایت، استعداد‌های نهفته انسان به فعلیت می‌رسد و قابلیت ثواب و عقاب پیدا می‌کند. آزمایش الهی سنتی حتمی، قطعی، همگانی و دارای مراتب است و استعداد‌های نهفته و بالقوه، معیار لیاقت و شایستگی نیستند بلکه باید بر اساس آزمایش الهی به فعلیت برسند. با این توصیف هدف و فلسفه آزمایش الهی رساندن انسان به قرب الهی؛ یعنی مربوبیت و عبودیت عبد بر اساس راهبرد تربیتی است.}, keywords_fa = {آزمایش الهی, اهداف آزمایش الهی, راهبرد تربیتی, انسان شناختی, هستی‌شناختی}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-312-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-312-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2015} } @article{ author = {Tajri, Mohammadali and Movahedinia, Rohollah}, title = {Analyzing Principles, Methods and Commentary Inferences of Ahmad Mustafa Almaraqi}, abstract ={ ‘Almaraqi’s Commentary’ is among the important contemporary commentaries. Its writer is Ahmad Mustafa Almaraqi, former chancellor of Al-Azhar University and he is a follower of Almenar commentary school. Relying on some principles and methods, this commentator has dealt with commentary of the Quran’s verses. Appearance validity of the book, lack of validity of individuals’ news in commentary, lack of distortion in Quran, prohibition of interpretation by personal opinions, and believing in proportionate nature of the verses are among his principles of interpretation. However he has not been bound to his own principles of interpretation in some cases such as commentary on the verses 3 and 4 of Surah Al-Fil and 243 and 259 of Al-Baqara. In some cases such as commentary of the verse 55 of Surah Al-Imran he has ignored mutawatir reports or the reports full of truth evidences by the Sunnis and he has interpreted the verses against their appearance and those narrations. To provide his commentary, he has applied various commentary methods. Some of his commentaries being under the influence of Wahhabi ideology or originated from materialistic analysis of the verses are criticized in this paper.}, Keywords = {Commentary Principles, Commentary Method, Commentary Orientation, Commentary by Personal Opinion, Almaraqi’s Commentary, Ahmad Mustafa Almaraqi}, volume = {6}, Number = {23}, pages = {159-182}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی مبانی، روش‌ها و برداشت‌های تفسیری احمد مصطفی المراغی}, abstract_fa ={تفسیر مراغی از تفاسیر مهم معاصر است. مؤلّف آن احمد مصطفی المراغی رئیس أسبق دانشگاه الازهر و از شاگردان مکتب تفسیری المنار است. مفسّر با تکیه بر مبانی و روش‌هایی به تفسیر آیات قرآن پرداخته است. حجیّت ظواهر کتاب، عدم حجیّت اخبار آحاد در تفسیر، عدم تحریف قرآن، ممنوعیت تفسیر به رأی و اعتقاد به تناسب آیات، از مبانی تفسیری وی به‌شمار می‌رود. وی در مواردی مانند تفسیر آیه 3 و 4 فیل و آیه 65 و243 و 259 بقره به مبانی تفسیری خود ملتزم نبوده است و در مواردی مانند تفسیر آیه 55 آل‌عمران، اخبار متواتر و یا اخبار محفوف به قراین صدق نزد اهل سنت را نادیده گرفته و آیات را بر خلاف ظاهر و بر خلاف آن روایات تفسیر نموده است. ایشان در روش تفسیری خود از روش‌های مختلف تفسیری بهره برده است. در این مقاله برخی از برداشت‌های تفسیری وی، که متاثر از اندیشه‌های وهابیت یا ناشی از تحلیل مادی آیات است، نقد شده است.}, keywords_fa = {مبانی تفسیری, روش تفسیری, گرایش تفسیری, تفسیر به رای, تفسیر المراغی, احمد مصطفی المراغی}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-313-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-313-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2015} } @article{ author = {Shokrani, Reza and Mohagheghian, Zahr}, title = {Descriptive Methodology of Tafsir Al-Mizan Based on a Content Analysis of Surah Al-Qafir}, abstract ={Methodological discussions in the fields of humanities are among the most important effective factors in development of humanities especially Quranic studies. This issue will help the researcher to have a better understanding of the process of religious studies as well as the background formed to the religious texts. Accordingly, by developing new methods, it will be possible to discover and extract the deep semantic layers of the verses of the Holy Quran. Applying descriptive methodology and qualitative and quantitative content analysis, the paper deals with the study of Tafsir Al-Mizan and describes its methodology. Selecting Surah Al-Qafir, the study has investigated Allameh Tabatabaie’s methodology along with taking each commentary proposition of this methodology into account. Finally, Allameh’s methodology in Surah Al-Qafir has been analyzed through quantitative data, tables, and statistical diagrams by using SPSS software. The results of the study suggest that Allameh has interpreted the verses of surah Al-Qafir by enjoying rational interpretation method more than other methods and the most statistics of quantitative analysis are related to this area.}, Keywords = {Surah Al-Qafir, Descriptive Methodology, Content Analysis, Tafsir Al-Mizan}, volume = {6}, Number = {23}, pages = {183-200}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {روش‌شناسی توصیفی تفسیر المیزان براساس تحلیل محتوای سوره غافر}, abstract_fa ={طرح مباحث روش‌شناسی در عرصه علوم انسانی، یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر توسعه علوم انسانی به‌ویژه در حوزه مطالعات قرآنی است. این امر به پژوهشگر کمک می‌کند تا درک بهتری از چگونگی روند مطالعات دینی و زمینه‌های شکل‌گیری متون دینی پیدا نماید. بدین طریق با تدوین روش‌های جدید، موجبات کشف و استخراج لایه‌های عمیق معنایی آیات قرآن نیز فراهم می‌گردد. این مقاله با روش‌شناسی توصیفی و تحلیل محتوای کمی و کیفی به بررسی تفسیر المیزان و توصیف روش آن می‌پردازد. در این پژوهش، با انتخاب سوره غافر، به بررسی روش علامه طباطبایی ذیل یکایک گزاره‌های تفسیری آن پرداخته است. در نهایت با کمک داده‌های کمی و جداول و نمودارهای آماری، روش علامه در سوره غافر با کمک نرم افزار spss، تحلیل و معرفی شده است. یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که علامه جهت تفسیر آیات سوره غافر، از روش تفسیر عقلی نسبت به سایر روش‌ها بسیار بهره برده و بیشترین ارقام و اعداد، در تحلیل کمّی مربوط به این حوزه است.}, keywords_fa = {سوره غافر, روش‌شناسی توصیفی, تحلیل محتوا, تفسیر المیزان}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-314-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-314-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2015} }