@article{ author = {Qahraminian, Maryam and Hoseinizadeh, Seyyed Ali}, title = {An analytical study of purification in Quran relying on Al-Mizan commentary}, abstract ={The word purification and its derivatives have been mentioned 25 times in Quran. Purifying one`s soul is of essential effect in human salvation, Quran, therefore, has considerably attended to it. The reason why lies in the fact that without purifying human soul from deviations in religious belief, morality and behavior one never would get happiness. Having presented semantic of the word and definition of morality based on the well-known view, the paper studies three moral ways of philosophers, Divine prophets and monotheistic morality of Quran. Allameh Tabatabaie has viewed the third as the correct one in accordance to Quranic verses. He has taken it to be of the same meaning as soul purification. The ways have respectively known earthly demands, hereafter rewards and Divine approximation as the aim for one`s leaving of evils and getting goods.}, Keywords = {soul purification, well-known morality, moral manners, monotheistic morality, Quranic morality, worship of love}, volume = {2}, Number = {8}, pages = {9-24}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {تحلیل و معناشناسی تزکیه و تهذیب در آیات قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان}, abstract_fa ={واژه تزکیه با مشتقات آن 25 بار در قرآن باز آمده است. تزکیه و تهذیب نفس به جهت نقش اساسی آن در رستگاری انسان، از نظر قرآن دارای ارزش و اهمیت ویژه‌ای است؛ زیرا بدون تزکیه و پالایش نفس از انحرافات: اعتقادی، اخلاقی و رفتاری، دستیابی به سعادت ناممکن است. این مقاله به بررسی اهداف و مقاصد سه مسلک اخلاقی: فلاسفه، انبیا و اخلاق توحیدی قرآن می‌پردازد. علامه طباطبایی با ارائه دلایل قرآنی معتقد به مسلک سوم و هم‌معنایی تزکیه نفس و اخلاق قرآنی است. هدف از ترک رذایل و کسب فضایل اخلاقی، در مسلک فلاسفه «اغراض و مقاصد دنیوی» و در مسلک انبیا «دستیابی به ثواب اخروی» است اما در مسلک اخلاق قرآنی «قرب و رسیدن به وجه الله» است.}, keywords_fa = {تزکیه نفس, مسالک اخلاقی, اخلاق توحیدی, اخلاق قرآنی}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1610-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1610-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2012} } @article{ author = {Hajian, Nargeskhatun and Nasiri, Ali}, title = {An analytical study on differences of fariqain on Divine messengers` inheritance in Quran}, abstract ={Some verses of Quran, including the sixteenth of Naml and the sixth of Maryam, have clearly referred to messengers` inheritance. The subject has been viewed differently by Sunni and Shiite commentators. Two hypotheses can be presented in the field, one knowing them as usual men and the other as those of higher degree for God. On the former one can speak of their inheritance. They inherit and leave inheritance both. While on the latter, neither they are heir nor leave any inheritance. The paper, dividing inheritance into two: material and spiritual, has known the differences to be of little importance. Fariqain , the two main Muslim parties, commentators, therefore, can be regarded in agreement. Leaving what in common, the paper has surveyed commentators` different points of view.}, Keywords = {messengers` inheritance, spiritual heritage, material heritage, Commentaries by Shiites, commentaries by Sunnis}, volume = {2}, Number = {8}, pages = {25-42}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی و تحلیل اختلافات تفسیری فریقین پیرامون وراثت انبیا در قرآن}, abstract_fa ={آیات مختلفی از جمله آیات: 16 سوره نمل و 6 سوره مریم در باره وراثت انبیا به‌صراحت سخن گفته است. بحث وراثت پیامبران^ از مباحث چالشی و مورد اختلاف مفسران فریقین است. دراین‌باره دو فرضیه مطرح است: یکی اینکه حکم پیامبران در مسئله ارث مانند حکم سایر مردم است؛ ازاین‌رو انبیا برای دیگران ارث می‌گذارند و از دیگران نیز ارث می‌برند؛ دیگر اینکه حکم آنان به جهت شأن و رتبه پیامبری با سایر مردم متفاوت است؛ بدین‌معنا که آنان برای دیگران مالی را به ارث نمی‌گذارند و از کسی نیز چیزی به ارث نمی‌برند. ارث به دو نوع: مادی و معنوی، قابل تقسیم است. مفسران فریقین در زمینه وراثت معنوی انبیا اتفاق‌نظر دارند اما درباره وراثت مادی آنان دارای اختلاف‌نظر هستند. این مقاله با فروگذاری مشترکات تفسیری فریقین در این موضوع، به بررسی دیدگاه‌های اختلافی مفسرین می‌پردازد.}, keywords_fa = {میراث انبیا, وراثت معنوی, وراثت مادی, تفاسیر شیعه, تفاسیر سنی}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1611-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1611-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2012} } @article{ author = {DiariBidgoli, Mohammadtaqi and MusaviKeramati, Seyyed Mohammadtaqi}, title = {Ghazzali, Tasarsi and Tantaw`s schools of scientific commentary of Quran historically reconsidered}, abstract ={The paper has reviewed a historical line of Quran scientific commentary as attended by commentators and researchers in the field of Quranic studies. Describing the manner in which different forms of thought on scientific miracles happened, authors have tried to study the methods used by commentators in the field to prepare the ground for a better understanding of Quranic teachings. To do so, historical periods of scientific miracles have been divided into four: appearance, compilation, propagation and expurgation; in this way, the methods in Ghazzali, Tasarsi and Tantaw`s schools have been studied comparatively and, finally, that of Tabarsi`s school has been introduced as the best.}, Keywords = {scientific miracles, method of scientific commentary, Quran and earthly sciences, Ghazzali, Tasarsi, Tantaw}, volume = {2}, Number = {8}, pages = {43-64}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {بازشناسی تاریخی مکاتب غزالی، طبرسی و طنطاوی در حوزه تفسیر علمی قرآن}, abstract_fa ={آنچه در این مقاله به آن پرداخته شده، جستاری گذرا بر سیر تاریخی تفسیر علمی است که تلاش شده تا با ارائه فرایند تاریخی شکل‌گیری و تکثر انواع اندیشه‌های مربوط به اعجاز علمی، روش‌های به‌کار گرفته شده در آن مورد تحلیل و بازشناسی قرار گیرد تا در پرتو آن زمینه‌ای برای معرفت‌شناختی هر چه بهتر روش فهم معارف قرآنی فراهم آید. با تقسیم ادوار تاریخی اعجاز علمی به چهار دوره: تکوین، تدوین، ترویج و تنقیح؛ روش‌های به‌کار گرفته شده در سه مکتب: غزالی، طبرسی و طنطاوی مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت روش مکتب طبرسی در تعامل با اعجاز علمی قرآن به عنوان بهترین روش معرفی شده است.}, keywords_fa = {اعجاز علمی, تفسیر علمی, قرآن و علوم بشری, غزالی, طبرسی و طنطاوی}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1612-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1612-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2012} } @article{ author = {Nowbari, Alireza and RezaieEsfahani, Mohammadali}, title = {Pathology of Quranic scientific comment regarding the commentary partowi az Quran}, abstract ={More than 700 verses of the holey Quran refer to such scientific fields as ontology, physics and biology. Muslim commentators, therefore, have attended to scientific comment of Quran to prove scientific statements in it. Increasing development of experimental sciences and technology during last century caused commentators pay much attention to scientific comment of Quran. Partowi az Quran, a Quranic commentary by seyyed Mahmood Taleqani, is among those using the method in some cases. Although the commentary includes some few parts of Quran and possesses such considerable privileges as awareness toward the damages of scientific comments of Quran and scientific miracles, it needs expurgation in some parts with regard to principles, method and content.}, Keywords = {partowi az Quran, seyyed Mahmood Taleqani, scientific method, comment method, pathology}, volume = {2}, Number = {8}, pages = {65-84}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {آسیب‌شناسی تفسیر علمی با محوریت تفسیر پرتوی از قرآن}, abstract_fa ={بیش از 700 آیه قرآن به مسائل علمی نظیر: هستی شناسی، طبیعت شناسی و زیست شناسی اشاره دارد. مفسران اسلامی به منظور اثبات مباحث علمی قرآن، به تفسیر علمی قرآن روی آورده‌اند. با پیشرفت و رشد فزاینده علوم تجربی و تکنولوژی در عصر حاضر، گرایش به این نوع تفسیر نیز در سده اخیر رو به افزایش یافته است. تفسیر پرتوی از قرآن نوشته سید محمود طالقانی از جمله تفاسیری است که در مواردی، از این روش بهره برده است. این اثر گرچه شامل تفسیر بخش اندکی از قرآن بوده و دارای مزایا و ویژگی‌های قابل توجهی نظیر: توجه به آسیب‌های تفاسیر علمی و اعجاز علمی قرآن می‌باشد، اما در مواردی این اثر از نظر: مبنایی، روشی و محتوایی در زمینه تفسیر علمی آیات، نیازمند پیرایش و آسیب‌زدایی است.}, keywords_fa = {پرتوی از قرآن, سید محمود طالقانی, تفسیر علمی, روش تفسیری}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1614-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1614-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2012} } @article{ author = {Gholami, Leila and Alavimehr, Hosei}, title = {The question what of subject-based commentary and its difference with Quran to Quran commentary}, abstract ={Subject-based commentary is one of the methods more used by commentators in recent decades than before. In this method, commentators may take a Quranic subject on the basis of inter-Quranic or metaphysical fields, or on the grounds of individual and social life. This method differs from that of Quran to Quran. The latter would lead to explanation and deep perception of the meaning of Quranic words or verses. While the former is taken to perceive Quranic message, explain a special point from Quran or infere a Quranic theory or view on a subject.  }, Keywords = {commentary methods, subject-based commentary, Quran to Quran commentary}, volume = {2}, Number = {8}, pages = {85-100}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {چیستی تفسیر موضوعی و تفاوت آن با تفسیر قرآن به قرآن}, abstract_fa ={یکی از روش‌های تفسیر قرآن که در دهه‌های اخیر مورد توجه بیشتری نسبت به گذشته قرار گرفته است، تفسیر موضوعی است. در این روش تفسیری موضوع می‌تواند بر اساس یکی از موضوعات: درون قرآنی، فراطبیعی و یا مرتبط با زندگی فردی و اجتماعی بشر انتخاب گردد. تفاوت تفسیر موضوعی با تفسیر قرآن به قرآن در این است که مفسر در تفسیر قرآن به قرآن به دنبال تبیین و بازشناسی معنا و مفهوم واژه یا مدلول آیات است اما هدف تفسیر موضوعی دستیابی به پیام قرآن، بیان نکته‌ای از مفاد قرآن و یا استخراج نظریه و دیدگاه قرآن پیرامون موضوع موردنظر است.}, keywords_fa = {روش‌های تفسیری, تفسیر موضوعی, تفسیر قرآن به قرآن}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1616-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1616-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2012} } @article{ author = {Heidari, Mohammadsadeq and Yadollahpour, Behrooz}, title = {A comparative study of al-Tafsir ul-Qurani lil-Quran and al-mizan fi tafsir al-Quran}, abstract ={One of the methods for Quranic commentary is nowadays regarded as Quran to Quran commentary method. The method is originally known to be that of the Prophet and Immams when commenting holey Quran. The study includes a brief comparison between Al-Tafsir ul-Qurani lil-Quran and Al-Mizan fi tafsir al-Quran respectively by Abdolkarim Khatib and Mohammadhosein Tabatabaie. As the commentators have used Quran to Quran method of commentary, the paper has intended to study some of the former`s commentary views with those of the latter`s comparatively. Though the commentators have used the same method, the former has based his approach more upon thinking over Quranic verses and free reasoning, without any attention to prophetic traditions and to the views of other commentators.}, Keywords = {Al-Tafsir ul-Qurani lil-Quran, Al-Mizan fi tafsir al-Quran, Abdolkarim Khatib, Mohammadhosein Tabatabaie, commentary method}, volume = {2}, Number = {8}, pages = {101-126}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {تأملی در مقایسه تطبیقی تفسیر التفسیر القرآنی للقرآن و المیزان}, abstract_fa ={یکی از روش‌های تفسیر قرآن در عصر حاضر «روش تفسیر قرآن به قرآن» است. این منهج ریشه در روش تفسیری معصومین ^ دارد. پژوهش حاضر، مقایسه‌ای گذرا میان دو تفسیر «التفسیر القرآنی للقرآن» از عبدالکریم خطیب و «المیزان» سید محمدحسین طباطبایی می‌باشد. از آنجا که این دو مفسر، تفسیر خود را بر اساس روش قرآن به قرآن نگاشته‌اند، مقاله در صدد آن است تا بخشی از دیدگاه‌های تفسیری خطیب، در مواجهه با اندیشه‌های تفسیری طباطبایی را به شیوه تطبیقی مورد نقد و بررسی قرار دهد. هر چند تفاسیر مذکور، از روش تفسیر قرآن به قرآن بهره جسته‌اند، اما التفسیر القرآنی للقرآن بر خلاف المیزان، رویکرد تفسیری خود را بیشتر بر پایه تأمل و تدبّر در خودِ آیات قرآن و اهتمام به عقل و خرد آزادِ مفسر، بدون امعان نظر به روایات و دیدگاه‌های تفسیری دیگر مفسران، استوار نموده است.}, keywords_fa = {التفسیر القرآنی للقرآن, المیزان, خطیب, طباطبایی, روش تفسیری}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1617-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1617-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2012} } @article{ author = {Faez, Qasem}, title = {A consideration of the theory of exceptions in makki and madani chapters}, abstract ={By exceptional verses is meant makki verse in madani chapter and madani verse in makki chapter. There cannot be found any reference to this theory in sources in first and second century of Hijri. In the third, however, it was found on a small scale; in the next two centuries, the number of the cases increased gradually and in the sixth and seventh it came to its ultimate point. Therefore, there can be found 197 madani verses in makki chapters and, 26 makki verses in madani ones in the sources. Scholars in the field of Quranic sciences have defined makki and madani chapters on different standards of address, place and time. The paper has known time as the best and, presenting the proofs of those believing in exceptions critically, rejected the theory.}, Keywords = {makki verses, madani verses, exceptional verses, overlap of makki and madani verses, gathering of Quran}, volume = {2}, Number = {8}, pages = {127-152}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی نظریه آیات مستثنیات سور مکی و مدنی}, abstract_fa ={مقصود از آیات مستثنیات، وجود آیه مدنی در سوره مکی و آیه مکی در سوره مدنی است. در قرون اول و دوم هجری از این موضوع اثری در منابع دیده نمی‌شود. اما در قرن سوم، نمونه‌های اندکی وجود دارد، و به تدریج در قرن چهارم و پنجم افزایش یافته و در قرن ششم و هفتم به اوج خود می‌رسد. از این رو در منابع تفسیری و علوم قرآنی از وجود 197 آیه مدنی در سوره‌های مکی، و 26 آیه مکی در سور مدنی نام برده شده است. اندیشمندان علوم قرآنی در تعریف مکی و مدنی بودن سوره‌ها، تعاریف خویش را بر اساس مبانی مختلفی مانند: خطاب، مکان و زمان مبتنی ساخته‌اند که به نظر نگارنده، زمان بهترین مبنا در تعریف آیات مکی و مدنی است. در این مقاله ضمن ارائه دلائل استثناء و تداخل آیات مدنی در سور مکی و آیات مکی در سور مدنی و نقد و بررسی آنها دلایل بطلان این استثناها ارائه شده است.}, keywords_fa = {آیات مکی, آیات مدنی, آیات مستثنیات, تداخل آیات مکی و مدنی}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1618-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1618-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2012} }