@article{ author = {TayyebHoseini, Seyyed Mahmoo}, title = {A Critical Study on Commentators\' Viewpoints about Prophet\'s Asking Forgiveness from Sins in the Verse 55 of Surah Al-Ghafir}, abstract ={The verse 55 of Surah Al-Ghafir is among the verses being considered to be in challenge with the infallibility of the last Prophet. In this verse, it has been ordered to the God’s Messenger to ask forgiveness for his sins. Suggesting a commentary of this verse, some commentators have attempted to declare that the Prophet is innocent but all of them were not successful equally. Reporting and criticizing ten viewpoints regarding commentaries of this verse, and relying on the trend, time and context of the verse revelation, the objective behind blaming the Prophet was for those thoughts came to his mind due to the Prophet's human nature in respect to those difficult conditions in Mecca in that he thought God’s promise was slow in helping the Prophet and the true believers. Based upon commentary methods of commentators’, it is inferred that all of them are in full agreement on infallibility of the Prophet in this verse. Even those who believe in venial sins or the sins before the prophetic mission have been seeking the way for commenting all the verses such as the above-mentioned one in such a manner proving the Prophet’s infallibility but they have not been completely successful.}, Keywords = {Verse 55 of Al-Ghafir, Prophet’s Asking Forgiveness, Prophet’s Sins, Prophet’s Infallibility}, volume = {5}, Number = {19}, pages = {7-24}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {نقد دیدگاه‌های مفسران در مورد استغفار پیامبر از گناه در آیه 55 غافر}, abstract_fa ={آیه 55 سوره غافر از جمله آیاتی است که در چالش با عصمت پیامبر خاتم| تلقی می‌شود که در آن به رسول خدا| دستور داد شده تا نسبت به گناهش استغفار نماید. مفسران تلاش کرده‌اند با ارائه تفسیری از این آیه ساحت پیامبر را از گناه منزه شمرند، اما در این راه همه آنان به یک اندازه موفق نبوده‌اند. در این مقاله ضمن گزارش و نقد ده دیدگاه در تفسیر این آیه، با تکیه بر سیاق، زمان و فضای نزول آیه، مقصود از ذنب پیامبر آن خطورات ذهنی‌ای دانسته شده که گاهی به‌طور ناخودآگاه و به مقتضای طبیعت بشری پیامبر، در آن شرایط سخت مکه، نسبت به کند شمردن تحقق وعده خداوند در یاری پیامبر و مؤمنان به ذهن آن حضرت آمده است. از شیوه تفسیر مفسران دانسته می‌شود که همه آنان در باره این آیه بر عصمت پیامبر اجماع دارند، حتی قائلان به ارتکاب گناه صغیره یا گناه قبل از بعثت به‌دنبال جمع میان آیاتی نظیر آیه مذکور و اثبات عصمت پیامبر بوده‌اند، اما به‌درستی نتوانسته‌اند از عهده آن برآیند.}, keywords_fa = {آیه 55 غافر, استغفار پیامبر,, گناه پیامبر,, عصمت پیامبر,}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1417-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1417-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2014} } @article{ author = {Ghasempour, Mohse}, title = {Analytical and Comparative Study of Commentary of the Verse Sanctioning against Marriage with Polytheists}, abstract ={Diversity of commentators' opinions about explanation of polytheism along with the claim that verse 221 of  Al-Baqara is obsolete and discusses the subject of avoiding marriage with polytheists, has added to the difficulty of understanding this verse. According to the prevalent attitude among the Fariqain commentators about this problem, there is no problem regarding marrying the people of the book. Finally, based upon Shiite commentators and jurisprudents' viewpoint, this permission is inclined toward temporary marriage and since among the Sunni scholars temporary marriage is not permitted, permanent marriage is included. This attitude is emerged from interpretation of polytheism about the people of the book based on which we can say that polytheism has ranks and viewpoint of those commentators believing in polytheism of the people of the book and accordingly the decree of lack of permission to marry polytheist women has been expanded to the people of the book should be attributed to some of their sects, not all of the people of the book. According to the fact that the verse is claimed to be obsolescent, some of the Fariqain commentators do not accept this permission. This paper has analyzed their reasons by rejecting the mentioned claim.}, Keywords = {Verse 221 of Surah Al-Baqara, Comparative Commentary, Jurisprudential Commentary, Marriage with the People of the Book}, volume = {5}, Number = {19}, pages = {25-44}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی تحلیلی و تطبیقی تفسیر آیه تحریم ازدواج با مشرکان}, abstract_fa ={تنوع آراء مفسران در توضیح مفهوم شرک به همراه ادعای منسوخ بودن آیه 221 بقره که موضوع آن پرهیز از ازدواج با مشرکان است، به دشواری فهم این آیه افزوده است. به نظر می‌رسد نگرش غالب میان مفسران فریقین در این مسئله، بی‌اشکال بودن ازدواج با اهل کتاب است؛ نهایت آنکه بر اساس دیدگاه مفسران و فقهای شیعه این جواز، به ازدواج موقت معطوف است و در میان عالمان اهل‌سنت به دلیل عدم اعتقاد به نکاح موقت این جواز، ازدواج دائم را در بر می‌گیرد. این نگرش برخاسته از تفسیر شرک در باره اهل کتاب است که بر مبنای آن می‌توان گفت شرک دارای مراتب است و دیدگاه آن دسته از مفسرانی که به شرک اهل کتاب اعتقاد دارند و در نتیجه حکم عدم جواز ازدواج با زنان مشرک را به اهل کتاب نیز تسری داده‌اند باید به برخی از فرقه‌های آنان ناظر دانست نه همه اهل کتاب. برخی از مفسران فریقین با توجه به ادعای منسوخ بودن آیه، این جواز را برنمی‌تابند. این مقاله با رد ادعای منسوخ بودن آیه ادله آنان را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.}, keywords_fa = {آیه 221 بقره, تفسیر تطبیقی, تفسیر فقهی, ازدواج با اهل کتاب}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1418-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1418-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2014} } @article{ author = {Gharian, Hosein and MajdFaghihi, Mohammadali}, title = {External Cases of the Light of Allah with an Emphasis on the Verse 8 of As-Saff}, abstract ={The compound expression "the light of Allah" has been mentioned only in the verses 32 of At-Taubah and 8 of As-Saff. This paper intends to analyze the concept of the light of Allah focusing on the 8 of  As-Saff. Interpretation of the light of Allah indicates an important issue that God has stated that despite of malice and disdain of enemies He will finish it. The light of Allah has been cited by Imams during different times. Grammatically viewed, adding light to Allah is for modification and the light of Allah is of a general concept, applicable to limitless external cases; therefore, regarding its meaning and interpretation, commentators have stated concepts such as faith, Islam, religion, Quran, miracles, esteem and dignity of the prophet, guardianship and Imamate of the Imams.}, Keywords = {Verse 8 As-Saff, the Light of Allah, Guardianship, Imamate.}, volume = {5}, Number = {19}, pages = {45-60}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {مصداق‌شناسی نورالله با تأکید بر آیه 8 صف}, abstract_fa ={ترکیب «نور الله» در آیات قرآن کریم، تنها در آیه 32 سوره توبه و 8 سوره صف به کار رفته است. این مقاله در صدد بررسی مفهوم نور الله با محوریت آیه 8 سوره صف است. تعبیر نور الله، نشان دهنده امر مهمی است که خداوند فرموده با وجود عناد و کراهت دشمنان، آن را تمام می‌کند. نور الله در زمان‌های مختلف مورد استناد ائمه قرار گرفته است. اضافه نور به الله از باب تخصیص است و نور الله مفهوم کلی و قابل صدق بر کثیرین دارد، ازاین‌رو مفسران در معنا و تفسیر آن، مفاهیمی مانند: ایمان، اسلام، دین، قرآن، معجزات، نفس و شأن رسول الله، ولایت و امامت ائمه را بیان داشته‌اند.}, keywords_fa = {آیه 8 صف, نور الله, ولایت, امامت}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1419-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1419-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2014} } @article{ author = {Mofateh, Mohammadhadi and Noori, Shahl}, title = {Jurisprudential Verses of Hajj with a Comparative Approach in Fariqain Jurisprudence}, abstract ={As the most fundamental source of Islamic Sharia, the Holy Quran has dealt with some overviews of jurisprudential provisions. Therefore, the first source of citation and extraction of the provisions is among the Fariqain jurisprudents. The present study is a comparison between two jurisprudential viewpoints of Fariqain in jurisprudential verses of Hajj. Despite the fact that there seems to be outstanding and significant misalignments and inconsistencies between these two groups about interpretation of religious orders of the Holy Quran, but rigorous and precise analyzes is indicative of their alignment and consistency about provisions of Hajj so that there is no disagreement among the views of Imami Shia and some of the four Sunni religions. This correspondence is more prominent between Shia and Hanafi School; because foundations of this group's reasoning in jurisprudence, like Imami Shia is based on the received narrations from the innocent Imams and rational arguments; therefore, it could be claimed that this religion enjoys more equanimity and stability in relation to the rest of the four Sunni religions.}, Keywords = {Jurisprudential Verses of Hajj, Hajj Verses, Comparative Commentary, Jurisprudential Commentary}, volume = {5}, Number = {19}, pages = {61-86}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {آیات‌الاحکام حج با رویکرد تطبیقی در فقه فریقین}, abstract_fa ={قرآن کریم به عنوان اصلی‌ترین مصدر تشریع اسلامی در خلال آیات خود به بیان کلیاتی از احکام فقهی پرداخته است. ازاین‌رو نخستین منبع استناد و استخراج احکام میان فقیهان فریقین است. پژوهش حاضر بررسی مقایسه‌ای میان دو دیدگاه فقهی فریقین در آیات الاحکام حج است. به‌رغم آن که در ظاهر به نظر می‌رسد میان این دو گروه در استنباط احکام شرعی از آیات قرآن ناهمسویی و ناهمگونی‌های برجسته و چشم‌گیری وجود دارد، اما بررسی‌های دقیق و موشکافانه حاکی از همسویی و همگرایی آنان در احکام حج است. به‌گونه‌ای که در مواردی آراء شیعه امامی و برخی از مذاهب چهارگانه اهل سنت از هیچ گونه اختلافی برخوردار نیست. این تطابق بین شیعه و مذهب حنفی زیادتر بروز کرده است؛ زیرا پایه‌های استدلال این دسته در فقه همانند شیعیان امامی مبتنی بر روایات برگرفته از ائمه معصوم^ و براهین عقلی بوده و می‌توان ادعا کرد که از متانت و استواری بیشتری نسبت به سایر مذاهب چهارگانه اهل سنت برخوردار است.}, keywords_fa = {آیات الاحکام, آیات حج, تفسیر تطبیقی, تفسیر فقهی}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1420-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1420-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2014} } @article{ author = {Khansanami, Sh'abnali and Khansanami, Fatemeh}, title = {Analyzing Imamate Concept in the Verse of Ibtila, Tried, from AllamehTabatabaie\'s Viewpoint}, abstract ={The topic of Imamate has been discussed in the Verse 124 of Al-Baqara. For many of the Sunni commentators, imamate in this verse is literally known as Muqtada and leader, and about prophet Ibrahim, they have taken it as religious leader or leader in religion having the meaning of prophecy. Citing and referring to other verses of the Holy Quran, AllamehTabatabaie has criticized the proposed ideas by the Sunni commentators about synonymy of Imamate with Prophecy. By proposing the interpretation of the prophets' guidance to showing the way, iraiyi tariq, and that of Imam's to connecting to the desired, isali il almatlub, and also by focusing on the verse tried, ibtila, he has introduced a new theory about Imam's knowledge. This theory has led to controversial discussions by some scholars. This paper attempts to illustrate Allameh Tabatabaie's viewpoint and to provide responses for some problems.}, Keywords = {Verse 124 of Al-Baqara, Verse of tried, ibtila, Imamate Commentary, Intrinsic Guidance, Seyyed Mohammad Hosein Tabatabaie}, volume = {5}, Number = {19}, pages = {87-110}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {تحلیل مفهوم امامت در آیه «ابتلی» از دیدگاه علامه طباطبایی}, abstract_fa ={آیه 124 سوره بقره از آیات مورد بحث در موضوع امامت است. بسیاری از مفسران اهل سنت، امامت در این آیه را از نظر لغوی به معنای مقتدا و پیشوا دانسته و در مورد حضرت ابراهیم× به معنای پیشوای دینی یا پیشوای در دین و مترادف با معنای نبوت گرفته‌اند. علامه طباطبایی با استناد و استفاده از دیگر آیات قرآن کریم، دیدگاه‌های مطرح در میان مفسران اهل سنت در باره ترادف معنایی امامت با نبوت را مورد انتقاد قرار داده است و با طرح تفسیر هدایت انبیا به ارائه طریق و تفسیر هدایت امامان به ایصال الی المطلوب، با محور قرار دادن آیه ابتلی نظریه نوینی را در باب معرفت امام گشوده است. این نظریه مورد مناقشه برخی از محققان واقع شده است که مقاله حاضر می‌کوشد ضمن تبیین دیدگاه علامه طباطبایی به برخی از اشکال‌ها پاسخ دهد.}, keywords_fa = {آیه 124 بقره, آیه ابتلی, تفسیر امامت, هدایت باطنی, سید محمدحسین طباطبایی}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1421-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1421-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2014} } @article{ author = {RezaieEsfahani, Mohammadali and Hoseini, Sedigh}, title = {Comparative Study on the Verse of Dignity, kirama}, abstract ={In verse 70 of Al-Israa, the Holy Quran has stipulated on human rank, dignity, esteem and his superiority to the rest of the creatures. Based on the mentioned verse and commentators' viewpoints, the paper seeks to analyze the meaning of human dignity and how this verse signifies superiority of human to angels. Human being has been, even physiologically, of such a position that one may not find in any other creature and, as is understood, it shows God`s particular attention to human, the advantage all human beings enjoy it innately. Analyzing the verses concerning this topic indicates that human being has two types of dignity; one is innate and the other acquisitive; the former being enjoyed by one`s creational development and special talents and the latter being achieved by human will and attempt. By the latter one may surpass angels.}, Keywords = {Verse 70 of Al-Israa, Verse of Dignity, Human Dignity, Innate Dignity, Acquisitive Dignity}, volume = {5}, Number = {19}, pages = {111-126}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی تطبیقی تفسیر آیه کرامت}, abstract_fa ={قرآن کریم در آیه 70 سوره اسراء به مقام، منزلت و کرامت انسان و برتری او بر سایر موجودات تصریح نموده است. این مقاله بر اساس آیه مزبور به‌دنبال بررسی چیستی معنای کرامت انسان و چگونگی دلالت آیه بر تفضل انسان بر فرشتگان از دیدگاه مفسران است. آفرینش انسان به‌گونه‌ای است که در مقایسه با دیگر مخلوقات از نظر فیزیولوژی نیز بر دیگر موجودات برتری دارد که این امر حاکی از عنایت خاص خداوند به انسان است و همه انسان‌ها ذاتا از آن برخوردارند. بررسی آیات ناظر به این موضوع، نشان می‌دهد که انسان دارای دو نوع کرامت است؛ یکی کرامت ذاتی که نوع بشر در تکوین از جهت آفرینش و داشتن استعدادهای ویژه از آن برخوردار است و دیگری کرامت اکتسابی است که انسان با اراده و تلاش خویش می‌تواند به آن دست یابد و از فرشتگان نیز پیشی گیرد.}, keywords_fa = {آیه 70 اسراء, آیه کرامت, کرامت انسان, کرامت ذاتی, کرامت اکتسابی}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1422-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1422-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2014} } @article{ author = {Ahmadi, Mohammad Has}, title = {A Study on the Commentary of Historical Verses with an Emphasis on the Rule of Al-Ibrah}, abstract ={One of the prevalent commentary rules about commentary of the historical verses which has a certain revelation occasion and refers to a specific time and place is the rule of alibrah being stated as: take in consideration universality of the word not particularity of the occasion. The source of this rule refers to the verses which have universal word and particular occasion. The referent of the rule is also a kind of generalization in the commentary of the verse based on the need to departure from revelation case. Features of this rule are: distinction of the provisions of the rule from provisions of the essentiality of application, relativity of specificity, generality and generalization at the level of developmental commentary. This rule is not current in relation to "universal word and universal occasion" and "specific word and specific occasion" about which generalization is meaningless. Since generalization means generalization of decree and in narrating history in historical verses there is no decree, this rule would not be current in these types of verses, too. The backgrounds that made this rule to be allocated to commentary of Quran include: dominating mismatch of word and occasion in the Quran and maximum separation of text from context in the Quran.}, Keywords = {Historical Verses, Commentary Rules, Causes of Revelation, Al-Ibrah Rule}, volume = {5}, Number = {19}, pages = {127-140}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {تحلیلی بر تفسیر آیات تاریخی با تأکید بر قاعده العبره}, abstract_fa ={یکی از قواعد تفسیری رایج در تفسیر آیات تاریخی که سبب نزول مشخصی دارند و  ناظر به زمان و مکان خاصی هستند، قاعده «العبره بعموم اللفظ لا بخصوص السبب» است. مجرای این قاعده، آیاتی است که لفظ عام و سبب خاص داشته باشند. مدلول قاعده نیز نوعی تعمیم در تفسیر آیه مبنی بر لزوم خروج از مورد نزول است. شاخصه‌های این قاعده عبارتند از: تمایز  مفاد قاعده از مفاد اصاله الاطلاق، نسبی بودن خاص و عام و تعمیم در سطح تفسیر توسعه‌ای. این قاعده نسبت به «لفظ عام و سبب عام» و «لفظ خاص و سبب خاص» که تعمیم در مورد آنها بی‌معنا است، جریان ندارد. از آنجایی که تعمیم به‌معنای تعمیم حکم است و در نقل تاریخ در آیات تاریخی، حکمی وجود ندارد، این  قاعده در این دسته از آیات نیز، جاری نمی‌گردد. زمینه‌هایی که موجب شده است تا این قاعده به تفسیر قرآن اختصاص یابد، عبارتند از: عدم تطابق غالبی لفظ و سبب در قرآن و جدایی حداکثری متن از فضای متن در قرآن.}, keywords_fa = {آیات تاریخی, قواعد تفسیری, اسباب نزول, قاعده العبره}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1423-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1423-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2014} } @article{ author = {Tajari, Aliasghar and Ansari, M'asumeh}, title = {A Quranic Study on the Concept of Social Security}, abstract ={Need is the inseparable component of social life. Therefore, human societies are always encountered by needs in such fields as food, clothes and house. Meanwhile, some of the needs such as security, having basic and fundamental dimensions, sometimes stay away from the minds. Significance and position of security is so important that its absence makes it impossible for human being to enjoy other divine blessings. This paper intends to analyze the source of social security in the Holy Quran. According to the verses 23 of Al-Hashr, 125 of Al-Baqara, 67 of Al-Ankabut, 27 of Al-Fath, 55 of Al-Qasas, 35 of Ibrahim, 112 of Al-Nahl and 55 of An-Nur, the source of security is known to be almighty God.}, Keywords = {Faith, True Believers, Social Security, Social Commentary}, volume = {5}, Number = {19}, pages = {141-154}, publisher = {The Office of Supreme Leaders Representatives in Universities}, title_fa = {منشأ امنیت اجتماعی از منظر قرآن کریم}, abstract_fa ={نیاز جزء جدایی ناپذیر زندگی اجتماعی است، ازاین‌رو جوامع انسانی همواره با نیازهایی مانند تامین خوراک، پوشاک و مسکن روبه‌رو است. در این میان برخی از نیازها مانند امنیت که جنبه زیربنایی و اساسی دارد، گاهی از نظرها دور می‌ماند. اهمیت و جایگاه امنیت بدان حد است که فقدان امنیت، بهره‌مندی از دیگر مواهب الهی را ناممکن می‌سازد. این مقاله درصدد بررسی منشأ امنیت اجتماعی در آیات قرآن کریم است. براساس آیات 23 حشر، 125 بقره، 67 عنکبوت، 27 فتح، 57 قصص، 35 ابراهیم، 112 نحل و 55 نور، منشأ امنیت خداوند متعال است.  }, keywords_fa = {ایمان, مومن, امنیت اجتماعی, تفسیر اجتماعی.}, url = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1424-en.html}, eprint = {http://tafsir.maaref.ac.ir/article-1-1424-en.pdf}, journal = {Journal of The Holy Quran And Islamic Texts}, issn = {2228-7256}, eissn = {2228-7256}, year = {2014} }