Scientific Journal Commentary Studies
نشریه علمی مطالعات تفسیری
مطالعات تفسیری
Literature & Humanities
http://tafsir.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7256
2228-7256
fa
jalali
1396
10
1
gregorian
2018
1
1
8
32
online
1
fulltext
fa
مقایسه تطبیقی دیدگاه حرالّی اندلسی و علامه طباطبایی
در تفسیر هبوط حضرت آدم×
A Comparative Study of Harrali of Andalusia and Allameh Tabatabaei`s Views on the Fall of Adam (A)
عمومى
General
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">قرآن کریم در سورههای مختلفی به بیان واقعه</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">هبوط حضرت آدم</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:taher;"><span style="font-size:8.0pt;">×</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;"> پرداخته است.</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;"> <span style="letter-spacing:-.15pt;">قرآن کریم در سوره بقره به خلاف دیگر سورهها، به دومرتبه از هبوط آدم</span></span></span><span style="letter-spacing:-.15pt;"><span style="font-family:taher;"><span style="font-size:8.0pt;">×</span></span></span><span style="letter-spacing:-.15pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;"> اشاره دارد. این دوگانگی در ذکر دفعات هبوط سبب شده تا مفسران به اقتضای روش و زاویه نگاه خود به تحلیل این دو هبوط بپردازند. حرالّی از مفسران صوفی مالکی امر به هبوط دوم را پس از توبۀ آدم</span></span></span><span style="letter-spacing:-.15pt;"><span style="font-family:taher;"><span style="font-size:8.0pt;">×</span></span></span><span style="letter-spacing:-.15pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">، نماد تنزّل رتبیِ او از مرتبه قرب الهی ـ که پیشتر </span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">از آن برخوردار بوده ـ دانسته است و علامه طباطبایی، امر به هبوط دوم را از مقدّرات الهی برای تکامل معنوی و تعالی آدم</span></span><span style="font-family:taher;"><span style="font-size:8.0pt;">×</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;"> به جایگاهی رفیعتر از بهشت پیشین میداند، بهگونهای که بعد از توبه حضرت آدم</span></span><span style="font-family:taher;"><span style="font-size:8.0pt;">×</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;"> و تکرار امر به هبوط، آن کیفیت و <span style="letter-spacing:-.15pt;">نحوه زندگی که همراه با دشمنی برخی با برخی دیگر بود به آمدنِ هدایت از سوی خدا برای حضرت</span></span></span><span style="letter-spacing:-.15pt;"><span style="font-family:taher;"><span style="font-size:8.0pt;">×</span></span></span><span style="letter-spacing:-.15pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;"> و نسل ایشان تبدیل شد. مقالۀ پیشرو، ضمن تحلیل دیدگاه علامه طباطبایی و حرالّی، در کنار جمعبندی آراء مفسران مشهور از فریقین دراینباره، تحلیل صحیحی از امر هبوط به دست داده و برتری دیدگاه علامه طباطبایی</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;"> را در این مسئله تبیین نموده است.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The Holy Qur'an has described the Fall of Adam (a) in various surahs. The Holy Quran in Surah al-Baqara, contrary to other surahs, refers to two cases of Adam's Fall. This duality has caused commentators analyze the two in accordance with their method and view. Harral of Sufi and Maliki commentators has viewed the second fall after Adam repentance as a symbol of his gradual degradation from the Divine proximity previously enjoyed. While, Allameh Tabataba`i, has viewed it as a part of the divine destiny for Adam`s spiritual and transcendent development to a degree higher than previous heaven so that after repentance of Adam (A) and repetition of his fall, that quality and manner of life, accompanied by some hostility to others, was changed to Divine guidance for the Prophet (A) and his generation. The paper, analyzing Allameh Tabataba`I and Hrrali`s view and concluding the views of famous commentators of Fariqain, has presented a correct analysis and showed the superiority of Allameh`s view.</div>
آیه 36 و 37 بقره, هبوط آدم×, تنزل رتبی, محمدحسین طباطبایی, حرالّی اندلسی
Verses 36 and 37 of Baqara, Fall of Adam (A), Ordinal Descent, Mohammad Hussein Tabatabai, and Harrali of Andalusia
81
92
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-2&slc_lang=fa&sid=1
Ruhollah
Mohammadali Nejad
روح الله
محمدعلی نژادعمران
Alinejad@atu.ac.ir
10031947532846005941
10031947532846005941
Yes
Allameh Tabataba`I University
دانشگاه علامه طباطبائی
Hesam
Emami Danaloo
حسام
امامی دانالو
10031947532846005942
10031947532846005942
No
Allameh Tabataba`I University
دانشگاه علامه طباطبائی