Scientific Journal Commentary Studies
نشریه علمی مطالعات تفسیری
مطالعات تفسیری
Literature & Humanities
http://tafsir.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7256
2228-7256
fa
jalali
1396
1
1
gregorian
2017
4
1
8
29
online
1
fulltext
fa
بررسی تفسیری «کظم غیظ» در آیه 134 آلعمران
An Exegetic Study of Controlling One`s Wrath in the Verse 134 of Ale Emran
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="line-height: 102%; text-align: justify;"><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">قرآن کریم در آیه 133 سوره آل عمران، به توصیف بهشتی میپردازد که از آنِ متقین است و آنگاه در آیه 134 به تبیین ویژگیهای ایشان میپردازد. «کظم غیظ» یکی از این اوصاف است که از منظر مفسرین در خصوص کسانی به کار میرود که با آن که قادر به بروز خشم و عقوبت شخص مقصر هستند، خشم خود را فرو میخورند. ارتباط اوصاف برشمرده و عبارت «محسنین» در پایان آیه، برخی مفسران را بر آن داشته تا از طریق ارتباطی ساختاری، به تفسیر سیاق آیه بپردازند. از منظر آنان احسان به غیر، یا به گونه نفع رساندن به دیگران یا دفع ضرر از ایشان بروز مییابد. عبارت «</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:wm_naskh qurani;">الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاء</span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">» مصداقی از گونه اول احسان است و مقصود از عبارت «</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:wm_naskh qurani;">وَ الْکَاظِمِینَ الْغَیْظ</span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">» دفع ضرر از دیگران در دنیا و مراد از «</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:wm_naskh qurani;">وَ الْعافِینَ عَنِ النَّاسِ</span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">» دفع ضرر از دیگران در آخرت است، به این ترتیب وجه مشترک این سه عبارت را مراتبی از احسان میدانند. از همین</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">رو قرآن پاداش این سه عمل را با عبارت «</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:wm_naskh qurani;">وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِین</span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">» بیان میکند.</span></span></span></p>
<p style="margin-left: 22.7pt; text-align: justify;">In verse 133 of Ale Emran, a heaven restricted to the pious and, then, in 134, introduces their qualities. Controlling one`s wrath has been regarded as one quality of those though being able to punish the case of wrath, control their wrath. The relation between mentioned qualities and the good at the end of the verse, has led some commentators to comment context of the verse with regard to a structural relation. For them, doing good to others occurs as causing profit for others or keeping them against any harm. The phrase: Those who spend (of that which Allah hath given them) in ease and in adversity, would be counted as a case from the former and the phrase: and are forgiving toward mankind, from the latter. Therefore, common aspect in three phrases are regarded as three level of doing good. It is the reason why for mentioning the phrase: Allah loveth the good, as reward for the three actions.</p>
آیه 134, کظم غیظ, متقین, احسان, تقوا
Verse 134 of Ale Emran, Controlling One`s Wrath, the Pious, Piety
39
52
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-87&slc_lang=fa&sid=1
Seyyedeh Saeedeh
Gharavi
سیده سعیده
غروی
10031947532846006097
10031947532846006097
No
Qom University
دانشگاه قم
Farhad
Ahmadi Ashtiani
فرهاد احمدیآشتیانی
احمدیآشتیانی
farhadhelli@yahoo.com
10031947532846006098
10031947532846006098
Yes
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور