Scientific Journal Commentary Studies
نشریه علمی مطالعات تفسیری
مطالعات تفسیری
Literature & Humanities
http://tafsir.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7256
2228-7256
fa
jalali
1395
4
1
gregorian
2016
7
1
7
26
online
1
fulltext
fa
بررسی برداشتهای تفسیری علامهطباطبایی
درباره آیات مربوط به لوح محفوظ
An Investigation on AllamehTabatabaei’s Commentary Inferences about the Verses Related to the Preserved Divine Memory
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="line-height: 97%; text-align: justify;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">این مقاله کوشیده است تا با رویکردی تفسیری ـ روایی، برداشتهای تفسیری علامه طباطبایی درباره لوح محفوظ و موارد مرتبط با آن مانند خزائن الهی و برخی از وی‍ژگیهای لوح محفوظ مانند اتصاف آن به حکیم بودن را مورد بررسی قرار دهد. به شهادت آیات و روایات، محفوظ بودن لوح، بهمعنای مصونیت حقیقت ماورایی قرآن از دستبرد و مسّ و شهود نامحرمان درگاه الهی است و بهمعنای محفوظ بودن آن از تغییر نیست. همچنین صفت «حکیم» در آیه 3 و 4 زخرف، به مرتبه لوح محفوظ <span style="letter-spacing:-.2pt;">ارتباطی ندارد، بلکه وصف همین قرآنی است که </span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">به</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;"> زبان عربی نازل گشته است و همچنین عبارت «مفاتح الغیب» که در صدر آیه 59 انعام آمده است جمع مفتاح بهمعنای کلید بوده و میان مفاتح الغیب در صدر آیه و کتاب مبین در ذیل آیه دوگانگی وجود ندارد، بلکه براساس شواهد قرآنی و روایی میتوان صدر آیه را اجمالِ تفصیلی دانست که در ذیل آن آمده است.</span></span></span></p>
<p style="margin-left: 42.55pt; text-align: justify;">Having adopted an interpretatio-narrative approach, this paper investigates Allameh Tabatabaei’s inferences about the preserved divine memory and its related topics such as divine treasuries and some features of this divine memory such as its attribution to being wise. In accordance with verses and narrations, preservation of this divine memory means immunity of the Quran’s transcendental reality from theft, manipulation and witness of the outsiders to the sight of God and it does not mean it is protected from change. Also, the adjective “hakim” in verse 3 and 4 of Az-Zukhruf is not related to the degree of the preserved divine memory but it describes this Quran which is revealed in Arabic language and the expression “Mafatih Al-Gheyb” which is mentioned in the beginning of verse 59 of Al-An’am is the plural of “Miftah” with the meaning of key and there is no dichotomy between Mafatih Al-Gheyb in the beginning of the verse and the “clear book” at the end of the verse; however, in accordance with Quranic and narrative evidences, one can say that the beginning of the verse is a detailed summary given at the end.</p>
لوح محفوظ, أمّالکتاب, کتاب مرقوم, کتاب مبین, کتاب مکنون
Preserved Divine Memory, Ommolketab, Written Book, Clear Book. Latent Book
75
98
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-58&slc_lang=fa&sid=1
Mohammadali
Vatandoost
محمدعلی
وطندوست
mohammadali669@gmail.com
1003194753284600653
1003194753284600653
Yes
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد
Seyyed Morteza
Hosseini Shahroudi
سید مرتضی
حسینی شاهرودی
1003194753284600654
1003194753284600654
No
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد