Scientific Journal Commentary Studies
نشریه علمی مطالعات تفسیری
مطالعات تفسیری
Literature & Humanities
http://tafsir.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7256
2228-7256
fa
jalali
1401
7
1
gregorian
2022
10
1
13
51
online
1
fulltext
fa
بررسی تفسیری آیه تبلیغ با تکیه بر ارزیابی دیدگاه ناسازگاری سیاقی
An Interpretative Study of the Verse Tabligh Based on the Evaluation of the Context Inconsistency View
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span lang="AR-SA" style="font-size:11.5pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.15pt">آیه تبلیغ که از آیات شاخص در موضوع ولایت است، در طول تاریخ معرکه آراء مفسران فریقین بوده است. برخلاف دیدگاه اکثر مفسران اهل سنت، دیدگاه اکثر مفسران شیعه حاکی از دلالت آیه بر ولایت امیرمؤمنان علی</span></span></span><span class="FootnoteAlaem" new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="font-weight:normal"><span lang="FA" style="font-size:8.0pt"><span style="font-family:Taher"><span style="letter-spacing:-.15pt">×</span></span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.5pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.15pt"> است. البته روایات دال بر این معنا محدود در مصادر روایی شیعیان نیست و در برخی مصادر روایی اهل سنت نیز انعکاس یافته است. بر این پایه بعید نیست که اختلافها در مورد دلالت آیه، ریشه در امری غیر از روایات داشته باشد و آن چگونگی فهم ارتباط موجود میان آیه تبلیغ و آیات اهل کتاب است. فهم نادرست این ارتباط، زمینه طرح دیدگاه ناسازگاری سیاقی در استدلال به آیه تبلیغ بر ولایت امیرمؤمنان</span></span></span><span class="FootnoteAlaem" new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="font-weight:normal"><span lang="FA" style="font-size:8.0pt"><span style="font-family:Taher"><span style="letter-spacing:-.15pt">×</span></span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.5pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.15pt"> را فراهم نموده است. در این راستا نگاهی توصیفی ـ تحلیلی به دیدگاه و خاستگاه آن نشان میدهد: آیه تبلیغ خواه پیوستگی نزولی با آیات اهل کتاب داشته باشد و خواه نداشته باشد، با توجه به متوقف نبودن دلالت آیات اهل کتاب بر آیه تبلیغ و تغییر لحن در آیه تبلیغ، آیهای معترضه است؛ همچنین آیه تبلیغ با دلالت بر ولایت امیرمؤمنان</span></span></span><span class="FootnoteAlaem" new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="font-weight:normal"><span lang="FA" style="font-size:8.0pt"><span style="font-family:Taher"><span style="letter-spacing:-.15pt">×</span></span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.5pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.15pt"> به حسب معنا با آیات اهل کتاب مرتبط است؛ روایات صادره از معصومان</span></span></span><span class="FootnoteAlaem" new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="font-weight:normal"><span lang="FA" style="font-size:8.0pt"><span style="font-family:Taher"><span style="letter-spacing:-.15pt">×</span></span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.5pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.15pt"> در خصوص آیه تبلیغ، کوششی هوشمندانه به منظور اثبات نادرستی دیدگاه ناسازگاری سیاقی بوده است.</span></span></span></span></span></span></span>
<h1 dir="RTL" style="margin-top:13px; text-align:justify"></h1>
<br>
<span style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span calibri="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.1pt">The verse of tabligh, which is one of the prominent verses on the subject of vilayat, has been the subject of debate among commentators throughout history. Contrary to the opinion of the majority of Sunni commentators, the opinion of the majority of Shia commentators indicates that the verse refers to the guardianship of Amir al-Mu'minin Ali (a). Of course, the narrations indicating this meaning are not limited to the narrative sources of the Shiites and are also reflected in some narrative sources of the Sunnis. On this basis, it is not unlikely that the differences regarding the meaning of the verse have their roots in something other than the hadiths, and that is how to understand the connection between the verse of tabligh and the verses of ahli kitab. Misunderstanding of this relationship has provided the ground for the proposal of contextual inconsistency in the argument to the verse of tabligh on the vilayat of Amir al-Mu'minin (a). In this regard, a descriptive-analytical look at the point of view and its origin shows: whether the verse of tabligh has a descending connection with the verses of ahli kitab or not, considering the implication of the verses of ahli kitab is not based upon the verse of tabligh and the change of tone in the verse, the verse tabligh is a mu`tarizih verse; Also, the verse tabligh is related to the verses of ahli kitab by referring to the guardianship of Amir al-Mu'minin (a). The narrations issued by the pure Imams (a) regarding the verse tabligh was a clever attempt to prove the contextual incorrect view.</span></span></span></span>
آیه تبلیغ, تفسیر کلامی, ولایت امام علی علیه السلام, قاعده سیاق.
the Verse Tabligh, Theological Interpretation, the Guardianship of Imam Ali (a), the Rule of Context.
47
66
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-100-4&slc_lang=fa&sid=1
Sayyedeh Saeedeh
Gharavi
سعیده
غروی
saeedehgharavi@yahoo.com
10031947532846008766
10031947532846008766
No
دانشگاه قم
Fatemehzahra
Al-i Ibrahim Dehkordi
فاطمه زهرا
آل ابراهیم دهکردی
fatemehzahra.aleebrahim@gmail.com
10031947532846008767
10031947532846008767
Yes
دانشگاه قم