Scientific Journal Commentary Studies
نشریه علمی مطالعات تفسیری
مطالعات تفسیری
Literature & Humanities
http://tafsir.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7256
2228-7256
fa
jalali
1401
7
1
gregorian
2022
10
1
13
51
online
1
fulltext
fa
واکاوی تفسیری آیه 259 بقره و تعیین ارتباط آن با آیات قبل و بعد
Exegetic Analyzing the interpretation of verse 259 of Al-Baqarah and determining its relationship with the preceding and following verses
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:110%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span lang="AR-SA" style="font-size:11.5pt"><span style="line-height:110%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">عموم مفسران برآنند که پرسش عزیر در آیه 259 سوره بقره، از چگونگی احیاء بوده و حضرت عزیر</span></span></span><span class="FootnoteAlaem" new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="font-weight:normal"><span lang="FA" style="font-size:8.0pt"><span style="line-height:110%"><span style="font-family:Taher">×</span></span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.5pt"><span style="line-height:110%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> در این ماجرا با مرکبش احیاء شده و او شاهد نحوه زنده شدن مرکبش بوده است. غذا و نوشیدنی او نیز به قدرت الهی، پس از یکصدسال بیتغییر مانده است. پژوهش حاضر با بررسی لغوی، و تبیین پیوند معنایی آیه با آیات طرفین خود به تشریح ضعف و کاستیهای نظر تفسیری مشهور و تبیین دیدگاه جدید پرداخته است. بر پایه دیدگاه جدید، حضرت عزیر</span></span></span><span class="FootnoteAlaem" new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="font-weight:normal"><span lang="FA" style="font-size:8.0pt"><span style="line-height:110%"><span style="font-family:Taher">×</span></span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.5pt"><span style="line-height:110%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> نه از کیفیت معاد و إحیاء بلکه از زمان و چگونگی گذر زمان در امر احیاء، پرسش نموده و خداوند نیز با میراندن او و پوساندن استخوانهایش زمان و نحوه مرور زمان در برزخ را به او نشان میدهد. در این تفکر مرکب عزیز و نوشیدنی و غذای او مشمول این یکصدسال برزخی نبوده بلکه همان یکروز و یا نیمروز مورد اشاره عزیر است. در این مقاله همچنین به تبیین رابطه تنگاتنگ میان آیات 258 تا 260 و ارتباط معنایی و محوری آنها پرداخته شده است.</span></span></span></span></span></span></span></span>
<h1 dir="RTL" style="text-align:justify; margin-top:20px"></h1>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:110%"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="line-height:110%"><span style="font-family:"Calibri",sans-serif"><span style="letter-spacing:-.1pt">Most of the commentators are of the opinion that Uzair's question in the verse 259 of Baqarah is about how to revive, and Hazrat Uzair (a) was revived with his roadster in this story and he witnessed how his roadster came back to life. His food and drink have also remained unchanged after a hundred years by divine power. The present study has analyzed the weakness and shortcomings of the famous interpretation opinion and explained the new point of view by lexical analysis and explaining the semantic connection of the verse with the verses of its sides. According to the new perspective, Hazrat Uzair (a) did not ask about the quality of resurrection and revival, but about the time and how the time passes in the matter of revival, and God, by killing him and decaying his bones, showed him the time and the way the time passes in purgatory. On this event, Uzair`s roadster and his food and drink are not included in this one hundred years of purgatory, but the one day or half day mentioned by Uzair. In this article, the close relationship between verses 258 to 260 and their semantic and central connection has been explained. </span></span></span></span></span></span></span>
آیه 259 بقره, تفسیر کلامی, زمان برزخی, حضرت عزیر علیه السلام.
Verse 259 of Baqarah, Theological Interpretation, the Time in Purgatory, Hazrat Uzair (a).
195
212
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-399-10&slc_lang=fa&sid=1
zohreh
narimani
زهره
نریمانی
narrimani@quran.ac.ir
10031947532846008248
10031947532846008248
Yes
علوم و معارف قرآن کریم
JAFAR
FIROOZMANDI BAND PAY
جعفر
فیروزمندی بندپی
j.firoozmandi@gmail.com
10031947532846008249
10031947532846008249
No
آزاد اسلامی کرمانشاه