Scientific Journal Commentary Studies
نشریه علمی مطالعات تفسیری
مطالعات تفسیری
Literature & Humanities
http://tafsir.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7256
2228-7256
fa
jalali
1401
7
1
gregorian
2022
10
1
13
51
online
1
fulltext
fa
بررسی مقارنهای دیدگاه تفسیری طباطبایی و آلوسی در شهادت پیامبر و مؤمنان در قیامت
A Comparative Study of Tabatabai and Alusi's Interpretation of the Prophet and Believers`s Witness in the Day of Judgment
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span lang="AR-SA" style="font-size:11.5pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:.1pt">شاهد بودن رسول خدا</span></span></span><span class="FootnoteAlaem" new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="font-weight:normal"><span lang="FA" style="font-size:8.0pt"><span style="font-family:Taher"><span style="letter-spacing:.1pt">|</span></span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.5pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:.1pt"> و مؤمنان در قیامت آموزه مسلم قرآن کریم است. اما مسائلی ازجمله: چگونگی تحمل شهادت، منظور از امت، نحوه آگاهی از اعمال، چگونگی ادای شهادت و ... مورد اختلاف مفسران است که این اختلافها اصل مسئله را مبهم نموده است. در این مقاله تلاش شده است با هدف روشن شدن کامل مسئله شهادت نبوی و مومنان از دیدگاه مفسران شیعه و اهلتسنن، آراء تفسیری سید محمدحسین طباطبایی در تفسیر المیزان و سید محمود آلوسی در تفسیر روح المعانی بهصورت مقارنهای و با روش توصیفی ـ تحلیلی مورد بررسی قرار گیرد. یافته تحقیق ضمن بیان نکات مشترک، بیانگر نکات اختلاف نظر این دو مفسر است که اصلیترین اختلاف آنها در شهادت امت است؛ طباطبایی معتقدست افرادی برگزیده از امت رسول خدا</span></span></span><span class="FootnoteAlaem" new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="font-weight:normal"><span lang="FA" style="font-size:8.0pt"><span style="font-family:Taher"><span style="letter-spacing:.1pt">|</span></span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.5pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:.1pt"> با حضور دائمی خود بهعنوان ناظر اعمال در قیامت شهادت میدهند اما سید محمود آلوسی، همه امت نبوی</span></span></span><span class="FootnoteAlaem" new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="font-weight:normal"><span lang="FA" style="font-size:8.0pt"><span style="font-family:Taher"><span style="letter-spacing:.1pt">|</span></span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:11.5pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:.1pt"> را شاهد اعمال میداند. </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.1pt"></span></span></span></span></span>
<h1 dir="RTL" style="text-align:justify; margin-top:20px"></h1>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:110%"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="line-height:110%"><span calibri="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.1pt">Witnessing of the Messenger of God (s) and the believers in the Day of Judgment is a definite teaching of the Holy Quran. But issues such as: how to endure witness, what is meant by the Ummah, the way for becoming aware of deeds, how to bear a witness, etc. are disputed by commentators, and the differences in the field have obscured the essence of the issue. In this article, with the aim of fully clarifying the issue of witnessing of prophet and believers as viewed by Shia and Sunni commentators, the interpretative opinions of Seyyed Mohammad Hossein Tabatabai in Tafsir al-Mizan and Seyyed Mahmoud Alusi in Tafsir Ruh al-Ma'ani have been analyzed in a comparative manner and with a descriptive-analytical method. The findings of the research, while expressing the common points, indicate the points of disagreement of these two commentators, whose main difference is in the witnessing of the Ummah; Tabatabai believes that selected people from the Ummah of the Messenger of God (s) will bear witness with their constant presence as observers of actions in the Day of Resurrection, but Seyed Mahmoud Alusi considers all the Ummah of the Prophet (s) as bearing witnesses of actions. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<br>
تفسیر مقارن, شاهدان قیامت, امت اسلامی, اهلبیت علیهم السلام.
Comparative Commentary, Those of Witness on the Day of Resurrection, Islamic Ummah, Ahl al-Bayt (a).
27
46
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-795-3&slc_lang=fa&sid=1
mohammad
sedghi alanagh
محمد
صدقی الانق
sedghi@atu.ac.ir
10031947532846008308
10031947532846008308
Yes
دانشگاه علامه طباطبائی
Mohammadvali
Asadi
محمد ولی
اسدی
mohammadvaliasadi@gmail.com
10031947532846008309
10031947532846008309
No
دانشگاه پیام نور