Scientific Journal Commentary Studies
نشریه علمی مطالعات تفسیری
مطالعات تفسیری
Literature & Humanities
http://tafsir.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7256
2228-7256
fa
jalali
1401
7
1
gregorian
2022
10
1
13
51
online
1
fulltext
fa
بررسی تفسیر کلامی و فلسفی آیات مسخ از دیدگاه طوسی، مراغی، ملاصدرا، رشیدرضا و طباطبایی
A Study of the Theological and Philosophical Interpretation of the Verses of Masakh in the View of Tusi, Maraghi, Mulla Sadra, Rashid Reza and Tabatabai.
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span lang="AR-SA" style="font-size:11.5pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">تأثیر عملکرد آدمی بر شکلگیری روح از نظر مفسران امری قطعی است. در وقوع این تغییر شکل که از صورتی نیکوتر به صورتی زشتتر و قبیحتر است و مسخ نام دارد، در ساحت باطن اختلافی بین علماء و مفسران وجود ندارد ولی در ظهور دنیوی آن در ساحت جسم ظاهری، میان مفسران فریقین اختلاف نظر است. طوسی، صدرای شیرازی و طباطبایی از مفسران شیعه نهتنها مسخ ظاهری را امکانپذیر میدانند بلکه بر وقوع آن معتقدند و مسخ اصحاب سبت که خدای</span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:11.5pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">متعال در قرآن به آن اشاره کرده را مسخی ظاهری میدانند. در حالی که مراغی و رشیدرضا از مفسران اهلتسنن، اعتقادی به مسخ ظاهری نداشته و مسخ اصحاب سبت را باطنی میدانند. در این مقاله با روش تطبیقی ـ تحلیلی ادله مخالفان مسخ ظاهری رد و امکان وقوع این مسخ با دلایلی همچون امکان عقلی مسخ ظاهری، وقوع آن در قیامت، تمایز بین مسخ و تناسخ ثابت میگردد. همچنین با استفاده از ادله نقلی اثبات میشود وقوع این مسخ محظور عقلی نداشته و مسخ اصحاب سبت که قرآن بدان اشاره دارد، مسخی ظاهری بوده است.</span></span></span></span></span></span>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:102%"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="line-height:102%"><span style="font-family:"Calibri",sans-serif"><span style="letter-spacing:-.2pt">According to the commentators` views, the effect of human deed on the formation of the soul is undoubtable. There is no difference between scholars and commentators in the occurrence of a type of change called metamorphosis, namely changing from a higher state to a lower one; but there is a difference of opinion among the commentators regarding its appearance in the world in the field of the external body. Tusi, Sadrayi Shirazi, and Tabatabaei, among the Shia commentators, not only consider apparent metamorphosis to be possible, but also believe in its occurrence, and consider the metamorphosis of the companions of the Sabt, which God Almighty mentioned in the Qur'an, to be an apparent metamorphosis. While Maraghi and Rashidreza, one of the Sunni commentators, do not believe in external metamorphosis and consider the metamorphosis of the Sabt companions to be internal. In this article, with the comparative-analytical method, the arguments of the opponents of apparent metamorphosis are rejected and the possibility of this metamorphosis is proven with reasons such as the rational possibility of apparent metamorphosis, its occurrence in the resurrection, and the distinction between metamorphosis and reincarnation. Also, it is proved by the use of narrational evidence that the occurrence of this metamorphosis is not impossible and the metamorphosis of the Sabt companions that the Qur'an refers to was an apparent metamorphosis. </span></span></span></span></span></span></span>
تفسیر کلامی, مسخ باطنی, مسخ ظاهری, تناسخ, اصحاب سبت.
Theological Interpretation, Internal Metamorphosis, External Metamorphosis, Reincarnation, Companions of the Sabt.
159
178
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-682-2&slc_lang=fa&sid=1
Seyyed Abbas
Mousavi
سید عباس
موسوی
a.moosavi@alzahra.ac.ir
10031947532846008244
10031947532846008244
Yes
دانشگاه الزهرا س
Nasim
Teimuri
نسیم
تیموری
nasitey@gmail.com
10031947532846008245
10031947532846008245
No
مؤسسه آموزش عالی کوثر