Scientific Journal Commentary Studies
نشریه علمی مطالعات تفسیری
مطالعات تفسیری
Literature & Humanities
http://tafsir.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7256
2228-7256
fa
jalali
1400
7
1
gregorian
2021
10
1
12
47
online
1
fulltext
fa
رهیافت تفسیری به آیه 51 توبه با تاکید بر دیدگاه مفسران فریقین
An Interpretive Approach to the Verse 51 of Repentance with an Emphasis on the Views of the Commentators of the Two Sects
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="letter-spacing:.1pt;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">جریانهای فکری مختلفی در جهان اسلام قرآن کریم را کانون توجه خویش قرار داده و برخی با توجه به ظاهر آیات و قابلیت چندوجهی بودن آن، زمینه را برای برگزیدن و تفسیر آیات به نفع خویش فراهم ساختهاند که از جمله آن آیات آیه «</span></span></span><span style="letter-spacing:.1pt;"><span style="font-family:بدر;"><span style="font-size:12.0pt;">قُلْ لَنْ یُصِیبَنا</span></span></span> <span style="letter-spacing:.1pt;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">...» است. اهلسنت در تفسیر این آیه به دو دسته تقسیم شدهاند. اکثر مفسران اهلتسنن معتقدند آیه راجع به احاطه علم و اراده خداست که همهچیز را نوشته شده در لوح محفوظ معرفی میکند. در مقابل مفسران اندکی از اهلتسنن ازجمله میبدی و فخر رازی؛ با استناد به ظاهر آیه چنین پنداشتهاند که این آیه با جهان مبتنی بر اسباب و مسببات و انسان متکی بر اختیار و اراده ناسازگار است. ازاینرو پژوهش حاضر بر آن است تا با اتکاء به تفاسیر شیعه، این قول را استوار سازد که این آیه هیچ دلالتی بر جبر نداشته و با اصل آزادی اراده و اختیار انسان نیز منافات ندارد و این انسان است که میتواند با قوه اراده و اختیار راه سعادت و کمال را بپیماید.</span></span></span>
Various currents of thought in the Islamic world have focused on the Holy Quran, and some, due to the appearance of the verses and its multifaceted possibility, have provided the ground for choosing and interpreting the verses in their favor, including the verses<span dir="RTL">:</span> "Say: Nothing shall ever happen to us …". Sunni commentators are divided into two about the comment of the verse. Most of them believe that the verse is about omniscience and absolute will of God, which introduces everything written on a fixed tablet. In contrast, the minority including Meybodi and Fakhr Razi have viewed that this verse is incompatible with causality and man`s free will. Therefore, the present study intends to rely on Shiite interpretations to confirm the promise that this verse has no implication for human lack of free will and does not contradict the principle human free will, and it is man who can pursue happiness and perfection optionally.
آیه 51 توبه, جبر, اختیار, میبدی, فخر رازی.
Verse 51 Repentance, Predestination, Free Will, Meybodi, Fakhr Razi.
165
180
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-825-5&slc_lang=fa&sid=1
Hadi
Razzaqi Harikandeh`i
هادی
رزاقی هریکندهئی
razaghi@nit.ac.ir
10031947532846007058
10031947532846007058
Yes
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل