Scientific Journal Commentary Studies
نشریه علمی مطالعات تفسیری
مطالعات تفسیری
Literature & Humanities
http://tafsir.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7256
2228-7256
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
10
39
online
1
fulltext
fa
بررسی آراء مفسران أهلسنت و نوسلفیه درباره مفهوم حکم
در آیه «وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ»
A Survey of the Opinions of Sunni and Neo-Salafist
Commentators on the Meaning of "Hukm" in the Verse:
"wa man lam yahkum bima anzalallah"
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:b nazanin;">تفسیر عموم مفسران فریقین از مفهوم «حکم به غیر ما أنزل الله» در آیه «</span><span style="font-family:wm_naskh qurani;"><span style="font-size:10.0pt;">وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْکافِرُون</span></span><span style="font-family:b nazanin;">» با تبیین سلفیه تکفیری چه در حوزه تحدید مصادیق و چه در تنقیح مناط حکم شرعی تمایزهای گستردهای دارد. أغلب مفسران عامه با تقیید مفهوم «حکم بغیر ما انزل الله» کفر را به مفهوم فقهی آن حمل نمودهاند. باید تصریح نمود غالب مفسران أهلسنت با نظرداشت به روایتهای پرشمار تفسیری ذیل آیه؛ أعم از آراء صحابه و روایات أسبابنزول، از إرائه تفاسیر واجد رویکرد تکفیری اجتناب نمودهاند، اما نوسلفیان با کنار نهادن تفاسیر سهگانه و مقبول أهلسنت در تفسیر مفهوم حکم بغیر ما أنزل الله، تأکید خاص بر برخی مصادیق مفهوم حکم، تطبیق مبانی کلامی مشابه تفکر خوارج و إتکاء به برخی آراء أعاظم سلفیه معتقد به تفسیری رادیکال از این مفهوم شدهاند که البته ریشهای در آراء و منابع تفسیری أهلسنت ندارد.</span></div>
<div style="text-align: justify;">The comment of the concept of "hukm bi ghayri ma anzalallah" in verse " wa man lam yahkum bima anzalallah fa ula`ika humu `lkafirun" by all Fariqain commentators differs greatly with that of Takfiri Salafists with regard to the concept and extension both.Most Sunni commentators, restricting the concept of "hukm bi ghayri ma anzalallah" viewed kufr as what understood in Fiqh. It should be pointed out that most of the Sunnite commentators, relying on numerous exegetic narrations under the verse have avoided Takfiri approach. Neo-Salafists, however, leaving the three current exegetic approaches of Sunni scholars and emphasizing some particular cases of the hukm, following khavarij and relying on some opinions of great Salafists accepted a radical interpretation of the concept that, of course, has no root in the interpretive views of the Sunni thought.</div>
آیه 44 مائده, تفسیر کلامی, حکم به غیر ما أنزل الله, نوسلفیه
Verse 44 of Maidah, Theological Commentary, Hukm bi Ghayri Ma Anzalallah, Neo-Salafism
95
104
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-577-3&slc_lang=fa&sid=1
Hamid
Imandar
حمید
ایماندار
hamidimandar@yahoo.com
10031947532846005724
10031947532846005724
Yes
University of Shiraz
دانشگاه شیراز
Mohammadali
Rezaei Kermani
محمدعلی
رضایی کرمانی
10031947532846005725
10031947532846005725
No
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد