Scientific Journal Commentary Studies
نشریه علمی مطالعات تفسیری
مطالعات تفسیری
Literature & Humanities
http://tafsir.maaref.ac.ir
1
admin
2228-7256
2228-7256
fa
jalali
1397
10
1
gregorian
2019
1
1
9
36
online
1
fulltext
fa
تحلیل تفسیری سیر نزول آیات حجاب
An Exegetic Analysis of Revelational Course of the Verses of Hijab
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">حجاب، با وجود اهمیّت بسیارش، در اسلام اصالت ندارد؛ بلکه امر اصیل، عفاف و خودکنترلی است؛ زیرا اگر عفاف نباشد حجاب نیز کارکرد خود را از دست خواهد داد. نتیجه این پژوهش گویای این است که مهندسیِ تحقّق حجاب در جامعه، مبتنی بر نظریه حریم جنسی است که بر اساس آن، همّت اصلی بر ایجاد حریم حداکثری بین دو جنسِ زن و مرد، در تمامیِ ساحتهای زندگی میباشد که در هر ساحتی حریمی متناسب با آن و براساس اقتضاء و واقعیتهای زندگیِ بشری تعریف میشود که حجاب شرعی یکی از همین حریمها برای ساحتِ تعاملات اجتماعی در فضای اختلاط است. خدای متعال در این سیر نزول، نظام هنجاریای را شکل میدهد که ازجمله مهمترین شاخصههایش، ارزش بودنِ ارتباطِ حداقلی با جنس مخالف بهعنوان یک گزاره ایدهآل است و حجاب در این ساختار هنجاری، تنها قطعهای از پازل است و خودِ آن محوریت ندارد. عقبه این ساختار هنجاری مبتنی بر تحکیم روحیه عفّتمئابی است. التزام عملی به این ساختارِ هنجاری باید از طبقه حاکم بر جامعه شروع شود تا سایر اقشار مردم نیز خود را ملتزم بدانند و رویکرد آن کاملاً فرهنگی و بهدور از تنشهای امنیتی باشد و در مدلِ مهندسی اسلام در امر حجاب، مردان بهعنوان سرپرست خانوادهها مسئول مدیریّت و نظارت بر این مهم هستند.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">Hijab, despite its great importance and regarding the authenticity of chastity and self-control, cannot be authentic in Islam; since given lack of chastity, hijab will lose its effect. As made clear in the paper, the establishment of hijab in society is based on the theory of sexual outer limit on which the main goal is to create maximum privacy between men and women in all spheres of life, each being of its appropriate outer limit. On the basis of realities of life, one defines his/her outer limit; hijab is regarded as one of such outer limits for social interactions in the cases of two sexual places. The Exalted God forms a normative system in this descent, one of its most important norms is the value of a minimal communication with opposite sex as an ideal proposition, and hijab in this normative structure is just a piece of the puzzle not being central. The foundation of this normative structure lies in the consolidation of the spirit of spirituality. The practical commitment to this normative structure must start from the ruling class and, following it, other segments of the population also follow them; its approach is purely cultural and far from security tensions. In the model of Islamic engineering of hijab, men as the heads of families are responsible for managing and supervising it.</div>
خود کنترلی, سیر نزول آیات حجاب, عفاف, مهندسی حجاب, نظریه حریم جنسی
Self-Control, Hijab Revelation, Chastity, Hijab Engineering, Theory of Sexuality
83
102
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-58-4&slc_lang=fa&sid=1
Mohammadhosein
Mollamirzaei
محمدحسین
ملامیرزائی
10031947532846005865
10031947532846005865
No
حوزه علمیه قم
Mahdi
Bayati
مهدی
بیاتی
10031947532846005866
10031947532846005866
No
حوزه علمیه قم
Mohammad
Sharifi
محمد
شریفی
10031947532846005867
10031947532846005867
Yes
Mazanderan University
دانشگاه مازندران